Svenska Tyngdlyftningsförbundet

Sveriges trupp till EM i tyngdlyftning 28 maj-5 juni

Svenska landslaget jagar topplaceringar på EM i Tirana som pågår den 28 maj till 5 juni. Landslagstruppen består till detta EM av sex lyftare och det finns förhoppningar om bra svenska resultat.

Daniela Gherman Foto: Isaac Julián Morillas Sánchez

Först ut är Daniela Gherman, Sörby BoIS, i klass 64, som är en av medaljkandidaterna i årets EM. Kan Daniela hålla koncentrationen uppe kan hon i detta EM verkligen visa att hon hör hemma bland de bästa.

Daniela tävlar den 31 maj i A-gruppen kl 17.00..

Nästa svenska lyftare är Patricia Strenius från Nordic AK i klass 71 som haft ett fantastiskt lyftarår 2021 med fjärdeplats på OS och dubbla brons på VM. Även Patricia är en av medaljkandidaterna och hennes kapacitet mycket stor.
Patricia tävlar den 1 juni i A-gruppen kl 17.00.

Stefan Ågren från Fyshuset SK har gått ner från 109:an och gör en mycket intressant start i klass 102. Stefan siktar högt och vill nog visas att han är en man för höstens VM även i denna klass. Stefan tävlar i B-gruppen den 3 juni kl 14.00.

Ida Rönn är nästa lyftare från Fyshuset SK. Hon har hittills tävlat i klass 76 men har nu istället tagit steget upp i 81:an. Hennes tränare Anders Bergström har redovisat fin form och Ida siktar på nya personliga rekord.
Ida tävlar även hon den 3 juni mest troligt i A-gruppen kl 17.00.

Paula Junhov Rindberg, Stockholms AK, som efter sin ryggoperation förra året nu kommit tillbaka ordentligt och hade egentligen tänkt sig ett EM i klass 81 men efter taktiska beslut blir det istället 87:an för henne. Paula tävlar den 4 juni i A-gruppen kl 20.00.

Hampus Lithén som representerar HAK Greppet tävlar i klass +109. Träningen har gått framåt och Hampus kan mycket väl bättra på sina personliga rekord igen.
Hampus tävlar den 5 juni i B-gruppen kl 10.00.

Landslagscoacherna Bijan Rezaei, John Söderholm och Christian Kraft utgör en trio med mycket erfarenhet både som lyftare av hög klass och coacher och kommer att leda de svenska lyftarna. På domarsidan har vi de mycket rutinerade Patrik Helgesson från Landskrona AK och Thomas Norlander från Sundbybergs TK som svenska representanter.

Även Joen Vikingsson Sjöblom i klass 96 hade kvalificerat sig till EM. Han tävlade för några veckor sedan på junior-VM med fint resultat och har valt att koncentrera sig på höstens junior-EM istället.

- Det är en mycket stark svensk trupp vi skickar till EM. Många har visat fin form den senaste tiden så förhoppningarna är att vi kan ta några riktigt bra placeringar. Vill det sig väl tampas exempelvis både Daniela och Patricia om medaljer, säger Svenska Tyngdlyftningsförbundets sportchef Mats Lindqvist.

Hjälp med material/bevakning:
Svenska Tyngdlyftningsförbundet har ett mediateam på plats i Tirana. Foton, citat, intervjuer, synkar finns fri tillgång till.
Kontakta Sebastian Nurmi, Sebastian.nurmi@tyngdlyftning.org, +4676-105 49 92.

Fråga om nyhetsbilder och rättigheter från EM?
Kontakta Europeiska Tyngdlyftningsförbundets David Kipshidze på marketing@ewf.sport.

Daniela Gherman Foto: Isaac Julián Morillas Sánchez
Hampus Lithén Foto: Isaac Julián Morillas Sánchez
Ida Rönn Foto: Isaac Julián Morillas Sánchez
Patricia Strenius Foto: Isaac Julián Morillas Sánchez
Paula Junhov Rindberg Foto: Isaac Julián Morillas Sánchez
Stefan Ågren Foto: Isaac Julián Morillas Sánchez

Svenska Tyngdlyftningsförbundet

Tyngdlyftning är en anrik idrott med över 100 års häftig historik. Svenska Tyngdlyftningsförbundet arbetar med att utveckla, administrera och representera svensk tyngdlyftning med drygt 100 föreningar och 12 000 medlemmar. Vi vill att idrotten är inkluderande och bedrivs så att den utvecklar människor positivt såväl fysiskt som psykiskt och socialt.

Följ Svenska Tyngdlyftningsförbundet

Senaste pressmeddelandena från Svenska Tyngdlyftningsförbundet