Sveriges trupp till EM

Den 19-21 november avgörs EM i judo i Prag. Sverige tävlar på fredagen med en liten trupp på två tävlande, regerande europamästaren Tommy Macias och EM-trean från 2016 Robin Pacek - båda med kapacitet att ta medalj. Övriga i truppen, Anna Bernholm, Marcus Nyman och Joakim Dvärby, tvingas avstå tävlingen på grund av skador och sjukdom.

Regerande europamästaren Tommy Macias satsar mot ny EM-medalj i Prag på fredag. Bild endast för illustration. Bilden finns att hämta hos Bildbyrån. Foto: Mathias Bergeld/Bildbyrån.

-       EM är en viktig tävling då det dels är en bra möjlighet för både Tommy och Robin att stärka sina positioner i världstoppen med nya mästerskapsplaceringar och dels för att plocka poäng i OS-kvalet, säger landslagschef Robert Eriksson.

Tommy Macias och Robin Pacek – Sveriges hopp på EM

Tommy Macias (-73 kg) är regerande europamästare (Sveriges andra europamästare genom tiderna) och ligger på 6:e plats på världsrankingen i -73-kilosklassen, den viktklass som av många anses vara den tuffaste för herrar just nu. Målet på EM är förstås att försvara guldet från i fjol. Tommy Macias är en av de bästa i världen i sin viktklass och blev tidigt uttagen av SOK till OS i Tokyo.

-       Tommy som kommer till EM som regerande europamästare har ögonen på sig för att se om han kan nå pallen igen. Förutsättningarna är förstås inte som vanligt och det är svårt att säga hur hans motståndare står sig i dagsläget. Men Tommy är alltid att räkna med och om allt faller på plats så kan det mycket väl bli medalj igen, säger Robert Eriksson.

Robin Pacek (-81 kg) tog brons vid EM 2016 och siktar nu på en andra mästerskapsmedalj. Vid den näst senaste tävlingen, Grand Slam i Düsseldorf i februari, hittade han formen igen och kammade hem bronsmedaljen. Robin Pacek tävlade för Sverige vid OS i Rio 2016. Han ligger just nu på kvalplats till sitt andra OS, men på den nedre delen av listan. En bra placering vid EM skulle innebära nya viktiga poäng för Pacek för att stärka sin position i OS-kvalet.

-       Robin har sedan EM-bronset 2016 haft svårt att få till det på mästerskap. Han har dock en förmåga att blänka till med jämna mellanrum, vilket han gjorde i februari då han kom trea på Grand Slam i Düsseldorf. Robin kan vara ett hot mot de flesta i sin viktklass. Han har kunnat träna regelbundet, utan skador eller större avbrott, så han kommer till EM i bra form för att jaga sin andra EM-medalj, säger Robert Eriksson.

Svenskarnas tävlingstider

Både Tommy Macias (-73 kg) och Robin Pacek (-81 kg) tävlar på fredag 20 november.

Utslagsrundan startar kl. 10.00 och medaljmatcherna kl. 16.00. Tävlingen livesänds via live.ijf.org och på Europeiska judoförbundets youtube-kanal.

Skador och sjukdom i den svenska truppen

Resterande tre i det svenska landslaget, Anna Bernholm, Marcus Nyman och Joakim Dvärby, tvingas avstå EM på grund av skador och sjukdomar. Både Marcus Nyman och Joakim Dvärby kliver av mästerskapet med kort varsel - Marcus Nyman på grund av en lättare knäskada och Joakim Dvärby efter att ha testats positivt för covid-19. Anna Bernholm är ännu inte helt återställd efter knäskadan hon ådrog sig vid Grand Slam i Paris i februari.

-       Att vi tappar tre aktiva, varav två ganska tätt inpå tävlingen, är förstås olyckligt då det inte ges så många tillfällen att tävla i och med situationen med pandemin. Både Marcus och Joakim hade förberett sig bra inför tävlingen men får kasta in handduken med kort varsel. Dock blir ingen av dem förhoppningsvis borta för länge utan kan tillsammans med Anna sikta in sig på att vara i tävlingsform och ansluta till truppen i januari, säger Robert Eriksson.

Robin Pacek. Foto: Alf Tornberg.
Tommy Macias. Foto: Alf Tornberg.
Robert Eriksson. Foto: Alf Tornberg.