Sveriges trupp till EM

Den 16-18 april avgörs EM i judo i Lissabon, Portugal. Sverige ställer upp med en rutinerad och formstark trupp som alla presterat bra på de senaste tävlingarna. Den svenska truppen till årets EM består av Tommy Macias, Robin Pacek, Marcus Nyman och Joakim Dvärby.
Foto: Marina Mayorova och Gabriela Sabau.

-       EM blir det första av tre mästerskap på en kort period (EM, VM och OS, reds. anm.), där det blir viktigt med dels framskjutna placeringar för att samla poäng på OS-rankingen, men även för att hitta en bra känsla och kunna prestera på topp under ett mästerskap. De aktiva som åker till EM har visat en fin form under de senaste Grand Slam-tävlingarna i Tbilisi och Antalya och förhoppningsvis kan de hålla formen och vara med och konkurrera om medaljerna även på EM, säger landslagschef Robert Eriksson.

På lördag startar EM för Sveriges del i Lissabon. Den svenska EM-truppen består av fyra rutinerade judoka som alla tagit medalj eller varit i medaljmatch på EM tidigare.

Tommy Macias (-73 kg) är ett av Sveriges stora medaljhopp inför EM och är den i truppen som presterat bäst på Europamästerskap hittills. 28-åringen från Stockholm har tagit medalj vid de senaste fyra Europamästerskapen. 2019 blev han Sveriges andra Europamästare genom tiderna när han vann guld under Europeiska spelen i Minsk. OS-klara Macias ligger för närvarande på 9:e plats på OS-rankingen i -73-kilosklassen.

Robin Pacek (-81 kg) tog brons vid EM 2016 och siktar nu på en andra mästerskapsmedalj. Vid den senaste tävlingen, Grand Slam i Antalya, hittade skånebördiga Pacek formen igen och tog sig till bronsmatch.

Pacek tävlade för Sverige vid OS i Rio 2016. Han ligger just nu på kvalplats till sitt andra OS, på den nedre delen av listan. En bra placering på EM skulle innebära nya viktiga poäng för Pacek som gör att han stärker sin position i OS-kvalet.

Marcus Nyman (-90 kg) är ett av de stora medaljhoppen inför årets EM. Marcus Nyman från Stockholm är en av Sveriges genom tiderna mest meriterade judoka som deltagit vid både OS i London 2012 och OS i Rio 2016, med en femteplats från Rio som bästa resultat. Han har även flera EM-medaljer på meritlistan, bland annat Sveriges första EM-guld från 2010.

Det är tydligt att Nyman är i toppform just nu. Vid de två senaste världstourtävlingarna kammade han hem guldet och är nu en av de hetaste kandidaterna till en medalj på EM. De senaste vinsterna har också gjort att Nyman klättrat i OS-kvalet och ligger nu på en betryggande 12:e plats.

Joakim Dvärby (-100 kg) tog sig till bronsmatch vid EM 2014, men har därefter haft svårt att få till det på EM. Inför årets mästerskap ser Ångebördiga Dvärby ut att ha hittat formen. Vid den näst senaste världstourtävlingen, Grand Slam i Tbilisi, fick han detaljerna att stämma och tog sig till bronsmatch. Om formen håller i sig finns goda chanser för Dvärby att ta sin första EM-medalj.

I OS-kvalet ligger Dvärby på en kontinental kvotplats, vilket är en osäker position. En bra placering på EM skulle innebära fler viktiga kvalpoäng för att kunna utöka avståndet till konkurrenterna och ge Dvärby möjlighet att kvala in till sitt första OS.

Svenskarnas tävlingstider

Lördag 17 april
Tommy Macias (-73 kg) och Robin Pacek (-81 kg).
10.00 Grundomgång, semifinaler och återkval.
16.00 Bronsmatcher och finaler.

Söndag 18 april
Marcus Nyman (-90 kg) och Joakim Dväby (-100 kg).
10.00 Grundomgång, semifinaler och återkval.
16.00 Bronsmatcher och finaler.

Tävlingen går att följa live på https://live.ijf.org/.

Återstående tävlingar i OS-kvalet

5-7 maj, Grand Slam, Kazan
6-13 juni, VM, Budapest

Foto: Marina Mayorova och Gabriela Sabau.
Arkivbild. Tommy Macias, EM 2020. Foto: Carlos Ferreira.
Arkivbild. Robin Pacek, Doha Masters 2021. Foto Marina Mayorova.
Arkivbild. Marcus Nyman, Tashkent Grand Prix 2019. Foto Marina Mayorova
Arkivbild. Joakim Dvärby, Hohhot Grand Prix 2018. Foto: Gabriela Sabau.
Tommy Macias. Foto: Alf Tornberg.
Robin Pacek. Foto: Alf Tornberg.
Marcus Nyman. Foto: Robert Eriksson.
Joakim Dvärby. Foto: Alf Tornberg.
Robert Eriksson. Foto: Alf Tornberg.