Sveriges trupp till Grand Slam i Tbilisi

Nu börjar det dra ihop sig till slutspurt i judons OS-kval. Till helgen reser Sverige med en liten trupp, bestående av Marcus Nyman och Joakim Dvärby, till Tbilisi i Georgien för att tävla om nya OS-kvalpoäng.

Joakim Dvärby (i vitt) ligger på en osäker kvotplats och behöver fler poäng för att säkra sin plats till OS i Tokyo. Foto: Gabriela Sabau.

Marcus Nyman, -90 kg, som gjorde comeback inför OS i Tokyo, ligger i dagsläget på kvalplats till OS, men i den nedre delen av kvallistan och behöver fler poäng för att säkra sin position och trygga kvalplatsen till sitt tredje OS.

Joakim Dvärby, -100 kg, ligger precis utanför direktkvalplatserna, men innehar den sista kontinentalkvotplatsen. Det är en mycket osäker position som snabbt kan ändras. För Dvärby som jagar en biljett till sitt första OS är varje poäng viktig. En bra placering kan vara det som avgör om han får åka till OS eller inte.

Svenskarnas tävlingsdagar

Både Marcus Nyman och Joakim Dvärby tävlar söndag 28 mars.
Tävlingen går att följa live på https://live.ijf.org/.

Återstående tävlingar

1-3 april, Grand Slam, Antalya
16-18 april, EM, Lissabon
5-7 maj, Grand Slam, Kazan
6-13 juni, VM, Budapest

Joakim Dvärby. Foto: Alf Tornberg.
Marcus Nyman. Foto: Robert Eriksson.

Inga svenska placeringar på året EM18.4.2021 20:32:13 CEST | Pressmeddelande

Inte heller under söndagen gick det vägen på EM i Lissabon för svenskarna, som åkte ut tidigt ur mästerskapet. Marcus Nyman (-90 kg) som visat fin form de senaste tävlingarna, inledde med vinst i sin första match efter att motståndaren dragit på sig tre varningar. I den kommande matchen tog det dock stopp och Nyman som förlorade på en fasthållning efter att motståndaren Nemanja Majdov från Serbien lyckats kontra Nymans kastförsök. Joakim Dvärby (-100 kg) mötte Cyrille Maret från Frankrike i första matchen. Dvärby inledde matchen bra med ett kast som gav waza-ari (poäng). Fransmannen kom igen och kastade sedan Därby på waza-ari, vilket innebar att det stod lika och matchen gick till golden score. Ett par minuter in i golden score drog Dvärby på sig en tredje utvisning och förlorade därmed matchen. Nu återstår två tävlingar i OS-kvalet; Grand Slam i Kazan 5-7 maj och VM i Budapest 6-13 juni.