Sveriges trupp till världscupavslutningen i Schweiz

Sverige kommer med en mycket stark trupp till världscupavslutningen i Schweiz 1-3 oktober. Efter helgens SM långdistans är truppen komplett med nio damer och åtta herrar. Sverige har chans på totalseger både på dam- och herrsidan.
Tove Alexandersson leder världscupen inför cupavslutningen i Schweiz 1-3 oktober. Bild: Caroline Karlsson/Svenska Orienteringsförbundet.

Sverige har två damer och fem herrar topp tio i världscupsammandraget inför världscupavslutningen i Schweiz. Tove Alexandersson leder och Martin Regborn och Gustav Bergman är tvåa och trea bakom Norges Kasper Fosser.

Tolv löpare var förhandsuttagna redan innan SM långdistans. Nya in i truppen är Anton Johansson, Viktor Svensk och Isac von Krusenstierna på herrsidan och Sanna Fasth och Elin Månsson bland damerna.

Såväl Johansson, Svensk, Fasth och Månsson visade på den rejält tuffa SM långdistansen i Bjursås att de skulle ha en plats i truppen. Förra årets sprintvärldsmästare Isac von Krusenstierna var en bit ner i listan men den skadedrabbade Kåre-löparen tog ändå en plats i truppen.

– Det var bara inte söndagens tävling som var avgörande. Isac kommer ju från ett år där han tagit sig tillbaka från en långdragen skada, säger förbundskaptenen Anneli Östberg.

Redan på måndag, dagens efter SM-stafetten i Orsa Grönklitt, åker några löpare i den svenska truppen ner till Schweiz. Ytterligare några åker ett par dagar senare och resten åker ner söndag 25 september.

– Det handlar om individupplägg beroende på vilka möjligheter olika löpare har på grund av studier och jobb. Vi samlas alla i Seiser Alm och laddar på hög höjd innan vi onsdagen innan tävlingarna åker vidare till Davos, berättar Östberg.

Program världscupfinal 2022 - Davos Klosters, Schweiz

Lördag 1 oktober
Stafett

Söndag 2 oktober
Medeldistans

Måndag 3 oktober
Långdistans

Arrangörens webbsida finns här: https://woc2023.ch/wcf-2022/

Sveriges trupp
(placering i världscupen inom parentes)

Damer
Tove Alexandersson, Stora Tuna OK (1) (friplats som världscupledare)
Sanna Fasth, IFK Göteborg (22)
Sara Hagström, IFK Göteborg (15)
Hanna Lundberg, OK Renen (11)
Elin Månsson, IFK Göteborg (-)
Karolin Ohlsson, Järla Orientering (17)
Lisa Risby, OK Kåre (19)
Lina Strand, Göteborg-Majorna OK (4)
Johanna Öberg, OK Linné (18)

Reserv: Andrea Svensson, OK Tisaren (36)

Herrar
Max Peter Bejmer, IFK Göteborg (13)
Gustav Bergman, OK Ravinen (3)
Anton Johansson, OK Orion (9)
Martin Regborn, Hagaby GoIF (2)
Albin Ridefelt, OK Linné (10)
Emil Svensk, Stora Tuna OK (8)
Viktor Svensk, Stora Tuna OK (38)
Isac von Krusenstierna, OK Kåre (38)

Reserv: Simon Imark, Tullinge SK (84)

Totalställning i världscupen finns här.

Nytt nummer av Orienteraren – landslagsprofilen Gustav Bergman om framgångarna, och så lyckades mammorna komma tillbaka starkare än tidigare20.3.2024 15:04:35 CET | Pressmeddelande

Nu finns ett rykande färskt nummer av Orienteraren, både i tryckt- och digital version, fullmatad med extramaterial. Orienteraren är Svenska Orienteringsförbundets magasin och årets första nummer bjuder på bland annat ett exklusivt möte med landslagslöparen Gustav Bergman. Vi djupdyker också i Hanna Erikssons och Magdalena Olssons comebacker, från barnafödande till VM.