SVT storsatsar på basket

SVT storsatsar på basket – på både nationell och internationell nivå. De kommande åren kommer en rad stora mästerskap visas i SVT, och redan i vår blir det en satsning på de svenska basketligorna. – Vi ser att det finns ett stort och ökande intresse för basket hos framför allt den yngre publiken. Därför är vi jätteglada att ha säkrat de här rättigheterna i flera år framåt, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

2022 spelas damernas VM i Australien. 2023 spelas herrarnas VM i Indonesien, Japan och Filippinerna medan damernas EM i Slovenien och Israel.

2025 spelas dubbla EM, både damer och herrar. Samtliga dessa mästerskap kommer att sändas i SVT.

– Basketmästerskapen är stora internationella evenemang med mängder av världsstjärnor på plats. Vi kommer erbjuda våra tv-tittare idrott på absolut högsta nivå, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

Utöver mästerskapen har SVT säkrat rättigheterna till både dam- och herrlandslagets VM-kvalmatcher samt herrarnas kvalmatcher till EM 2025.

Men det blir inte bara landslagsbasket i SVT. Från och med slutet av januari 2022 kommer tio matcher från damernas och herrarnas basketligor att visas i SVT:s kanaler, och senare i vår är det dags för SM-finaler för både damer och herrar.

– Basket är den mest jämställda sporten i Sverige, så även ur det perspektivet passar sporten perfekt hos oss i SVT, som är världsledande på en jämställd sportbevakning, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

Besöksadress Trålgränd 2