SWAT vinner pris för integration

Isabelle, Malcolm, Emelie och Rebecca när de tillsammans med projektledaren Ali mottar SABOs stora borpis 2016 10 12.

Den 12 oktober fick ungdomsföreningen SWAT motta SABOs stora bopris som bästa integrationsprojekt vid en stor konferens i Göteborg.

Att främja integration

SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretags Organisation, arrangerade konferensen i Göteborg på temat ”Att främja integration”. Ett par av Järfällahus medarbetare åkte dit tillsammans med representanter från Hyresgästföreningen och fyra ungdomar från ungdomsföreningen SWAT. Vi presenterade projektet inför övriga deltagare på konferensen. På kvällen kom höjdpunkten då vi fick motta priset. Vi vann i konkurrens med 15 andra bostadsbolag som också skickat in tävlingsbidrag.

Gemenskap och stolthet

Målet med vårt ungdomsarbete är att bidra till bättre gemenskap i områdena, en meningsfull fritid för ungdomar, ett livligare lokalt föreningsliv och en ökad stolthet över den egna hembygden. Detta har i sin tur lett till fördelar såsom minskat klotter och minskad skadegörelse. Och förstås ökad integration.

Integration och föreningsliv

Ungdomarna har lärt sig hur föreningsliv fungerar. Några av dem har gått vidare till att bli ledamöter i ordinarie lokala Hyresgästföreningar. Därmed integreras också olika åldrar och föreningslivet i kommunen vitaliseras.

Ömsesidig tillit

− Att jobba med ungdomarna är ett viktigt socialt ansvar och hållbar utveckling för bostadsområdet, säger projektledaren Ali. Ett sådant uppdrag måste präglas av ömsesidig tillit mellan oss vuxna och ungdomarna. Det handlar om morgondagens hyresgäster och medborgare. Hemligheten bakom vår framgång är att ungdomarna är med och påverkar på riktigt och på deras villkor. Vi fångar ungdomarnas intresse och engagemang. som tillsammans med vår vilja skapar det som vi idag kallar för SWAT, en insatsstyrka för ett bättre boende.

Priset i tävlingen är ett utbildningsstipendium.

Fakta om SWAT:

• SWAT är en ungdomsförening inom ramen för Boutveckling, som är Järfällahus samarbete med Hyresgästföreningen Järfälla.
  • Verksamheten har funnits sedan 2007.
  • SWAT har ca 100 aktiva medlemmar, men långt flera deltar på olika sätt i verksamheten.
  • Verksamheten började på Tallbohov/Söderhöjden men finns nu också i Lilla Ulvsättra, Högby och på Sångvägen.
  • Ungdomarna städar och tar bort klotter i bostadsområdena, hjälper till vid gårdsfester och andra arrangemang, anordnar roliga aktiviteter på skolloven, åker på läger m m.
  • Verksamheten leds av projektledarna Ali och Aiya.

Isabelle, Malcolm, Emelie och Rebecca tillsammans med projektledaren Ali när de mottar SABOs stora bopris 2016 10 12.

SWAT har fått SABOs stora bopris 2016 10 12. Bakre raden: Malcolm, Ali (projektledare), Karolina (Järfällahus). Främre raden: Emelie, Rebecca, Isabelle.

Järfällahus är Järfällas kommunägda bostadsföretag. Vi har cirka 5600 lägenheter, över 4000 fordonsplatser och ungefär 400 lokaler i hela Järfälla.

​Rekordmånga får sommarjobb hos Järfällahus8.6.2017 14:02Nyheter

I år är det hela 70 ungdomar mellan 15 och 18 år som har fått sommarjobb hos Järfällahus AB.  Redan förra året tog Järfälla kommuns eget bostadsbolag emot ett tjugotal ungdomar, men i år är de alltså mer än tre gånger så många. Och den här gången sker det i samarbete med Hyresgästföreningen. - Det här är vårt sätt att ta ett kommunalt samhällsansvar, säger Ali, social hållbarhetsstrateg på Järfällahus. Sommarjobbarna är framtidens medborgare, och vi är glada att de vill ta sina första steg på arbetsmarknaden hos oss. Ett femtiotal av ungdomarna kommer att arbeta i bostadsområdena med att städa, sätta upp skyltar, dela ut information till hyresgästerna m m. Resterande 20 kommer att hjälpa till med de sommaraktiviteter som SWAT arrangerar. SWAT är den ungdomsverksamhet som Järfällahus och Hyresgästföreningen i Järfälla driver tillsammans. Det handlar bland annat om att arrangera turneringar i bubbelfotboll i områdena, anordna LAN och paintball med flera aktiviteter. Så här säger Mikael J

​Järfällafestivalen – folkfest med Anders Lundin, Bella & Filippa och Ramy Essam23.5.2017 10:00Pressmeddelande

Lördagen den 9 september är det dags för Järfällafestivalen – en stor folkfest i Jakobsbergs centrum. I år har vi satsat extra på scenprogrammet och engagerat flera intressanta och sinsemellan mycket olika artister. Anders Lundin är konferencier och leder allsång. Ramy Essam, ”Mellanösterns Bob Dylan”, kommer och signerar sin nya skiva. Mello-artisterna Bella och Filippa uppträder. Dessutom blir det jazz för barn och mingel-opera på gator och torg i Jakobsbergs centrum. Arrangörer är Järfälla kommun, Järfällahus och Citycon.

Rekordmånga sökte och fick NovaStipendiet - stipendieutdelning 15 maj9.5.2017 15:27Pressmeddelande

NovaStipendiet är Järfällas eget stipendium för ung kultur. Det delas ut årligen till projekt av och med barn och ungdomar i Järfälla.  Nu är det klart vilka projekt/idéer som beviljas medel under 2017/2018. Totalt tio stipendiater kommer att få dela på 74 000 kr. Det var rekordmånga ansökningar i år (20 stycken) och rekordmånga projekt får pengar (10 stycken). Projekten är ett kalejdoskop av idéer. Några ungdomar ska dokumentera sin kommun från luften via flygfoto. Herrestaskolan och Kvarnskolan vill arbeta konstnärligt utifrån arkitekturen i vår växande kommun med Barkarbystaden som nytt inslag. Utdelningen sker måndagen den 15 maj kl 17.00 i Jakobsbergs centrumgalleria. Årets NovaStipendium delas ut av Mika Metso, kultur-, demokrati- och fritidsnämndens ordförande.  Redan från kl 16.00 redovisar förra årets stipendiater sina projekt. NovaStipendiet är Järfällas ungkulturstipendium. Bakom stipendiet står Järfällahus AB, Citycon AB (ägare till Jakobsbergs Centrum), HSB Norra Stor-Stoc