Swecos analys av framtidens elpriser: ”Det finns ingen silver bullet”

En ny analys från Sweco med åtta scenarier visar bland annat att kapade utlandsförbindelser skulle ha störst påverkan på de svenska elpriserna, medan överföringskapacitet utan flaskhalsar skulle minska elpriserna i söder, men kraftigt öka dem i norr.
Conny Udd, divisionschef Energy & Industry på Sweco Fotograf Anna W Thorbjörnsson

Elmarknaden är komplex och de svenska elpriserna påverkas av en mängd faktorer. Att påstå att enskilda kraftslag skulle vara lösningen på de höga elpriserna leder till missförstånd om hur elmarknaden kan utvecklas i praktiken.

– Det finns ingen silver bullet – inget enskilt kraftslag eller åtgärd som sänker elkostnaderna på lång sikt. Vi behöver mer av allt, säger Conny Udd, divisionschef Energy & Industry på Sweco.

Han rekommenderar en bred energiöverenskommelse.

– En energikommission där marknadens aktörer medverkar skulle möjliggöra viktiga investeringar i elnät, energiproduktion och säkerställa den kompetensförsörjning som krävs, säger Conny Udd.

Slutsatser från analysen ”Elpriset i Sverige – åtta scenarier och deras prispåverkan”

• Kapade utlandsförbindelser har störst påverkan på de svenska elpriserna, men innebär en sårbarhet för Sverige
  • Ett Sverige utan flaskhalsar skulle minska elpriserna i söder, men även innebära kraftiga prisökningar i norr
  • Årets kraftiga prisökningar på elmarknaden beror huvudsakligen på stigande gas- och kolpriser i Kontinentaleuropa
  • Mer elproduktion med låga rörliga kostnader (exempelvis kraftvärme, solkraft, havsvind, kärnkraft), dämpar elpriset, oavsett kraftslag
  • Efterfrågeflexibilitet har potential att sänka elpriserna

Ladda ner analysen här.

På Sweco arbetar fler än 500 experter inom elkraft, energimarknad, -strategi, -produktion och -lagring.

Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Tillsammans med våra kunder utvecklar våra 22 000 arkitekter, ingenjörer och andra experter lösningar för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 29 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, Välkommen till Sweco Sverige.

Sweco utreder Roslagsbanans nya sträcka in till Stockholm City26.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Roslagsbanan, som förbinder nordostkommunerna Vallentuna, Österåker, Täby och Danderyd med Stockholm vid Östra station, ska förlängas in till city. Planen är en del av Sverigeförhandlingens storstadspaket. När projektet nu går in i nästa skede har Sweco fått i uppdrag av Region Stockholm att ta fram järnvägsplan inklusive miljökonsekvensbeskrivning och sociala värden för förlängningen. Ordervärdet uppgår till omkring 20 MSEK.