SWEDEN ICT TAR VÅRA EKOSYSTEM UT I EUROPA - Ideon Science Park ett av Big Six

För att säkra Europas konkurrenskraft och nytta inom digitalisering gör EU med programmet Digital Europe en stor satsning där en del är att etablera ett nätverk med Europeiska Digitala Innovations Hubbar (EDIH). EDIHerna ska hjälpa småföretag och offentlig sektor i sin digitala transformation av processer, produkter och tjänster. Science Park-samarbetet Sweden ICT, där Ideon Science Park är en av sex science parks, är en plattform som stärker Sveriges position som ICT-nation – nu har Sweden ICT som en av femton svenska hubbar utsetts av Vinnova och Regeringskansliet att gå vidare till EU:s EDIH-urvalsprocess.

Det nya EU-programmet har en totalbudget på 9,2 miljarder euro och har som mål att forma och stödja den digitala omvandlingen av Europas samhälle och ekonomi.

– Med Sweden ICT vill vi skapa en samlad plattform för digitala innovationsinitiativ i hela landet för målgrupperna små- och medelstora företag och offentlig sektor, säger Mårten Holmberg, projektledare för Sweden ICT och affärsutvecklare på Blue Science Park.

Ökad medvetenhet kring Cybersäkerhet
En ökad digitaliseringstakt i samhället innebär också ökade risker för såväl individer som verksamheter, och därför har Sweden ICT valt att lägga extra tyngd vid Cybersäkerhet.

– Genom vårt nätverk kan vi bidra till att skapa ökad medvetenhet och beredskap kring säkerhet, något som är av största vikt för framtiden, säger Mårten Holmberg.

Fokus på talangattraktion
Förmågan att attrahera rätt kompetens är avgörande för Sveriges framtida konkurrenskraft. Därför fokuserar Sweden ICT också på frågan om talangattraktion. Under hösten har Sweden ICT, med stöd av Svenska Institutet, utvecklat en digital matchmakingplattform mellan svenska IT-företag och internationella talanger. En AI kommer att bidra genom att matcha kandidaters cv mot publicerade rekryteringsannonser. Plattformen sjösätts under eventet Sweden Innovation Days (https://swedeninnovationdays.confetti.events/), som arrangeras av Ignite i samarbete med Vinnova och AI Sweden.

Vill du veta mer?
Läs mer om Sweden ICT Läs mer om EU-programmet Digital Europe

Vill du veta mer och hur Sweden ICT kan stötta dig i den nya EDIH-satsningen?
Hör av dig till någon av nedan kontaktpersoner:
Mårten Holmberg, Blue Science Park 0708–705 133, marten.holmberg@bluesciencepark.se
Mia Rolf, Ideon Science Park, 0709–100 111, mia.rolf@ideon.se
Johanna Engman, Kista Science City, 0766–447 301, johanna.engman@kista.com
Ola Stensby, Lindholmen Science Park, 0725–702 117, ola.stensby@lindholmen.se
Tore Johnsson, Luleå Science Park, 0703–659 684, tore@luleasciencepark.se
Lena Miranda, Linköping Science Park, 0705–295645, lena.miranda@linkopingsciencepark.se

Ideon stipentiet 2021 går till Recilio - digitalt stöd för mental hälsa och motståndskraftiga organisationer1.6.2021 14:44:59 CEST | Pressmeddelande

Vinnare av 2021 års Ideon Stipendium på 25 000 SEK är startupföretaget Recilio på inkubatorn Ideon innovation. Grundarna Lisa Granath, CEO, Ida Wikholm, COO, Eugen Groh, HOS, samt deras diversifierade team visar höga ambitioner och starka entreprenörsegenskaper och har gjort stora framsteg på inkubatorn Ideon Innovation. Stipendiet är till minne av Ideon Societeten, en stiftelse som nu är nedlagd, men som bestod av viktiga personer för Ideons uppstart 1983.

Ideon Science Park engages 30 growth leaders to support Scaleups29.4.2021 14:43:38 CEST | Press release

Ideon Science Park is investing in the growth of Skåne (South of Sweden) though a well proven concept that leads to an average of 25% growth for the companies having participated in the program. Since last fall Ideon Science Park has an agreement with Navigator Scaleup that won an award as the best accelerator program in EU. Ideon is the south node in a national investment supported by Sparbankernas Riksförbund, a national bank foundation. 9 out of 10 company are started in the pilot phase and 30 experiences growth leaders have been engaged to contribute with their competence. Ideon Science Park is now looking for the 10th company - there is one place left saved for a female founder of a scaleup company. The project is being financed by Region Skåne and Wihlborgs Real Estates.

Dessa 30 tillväxtledare hjälper 10 skånska scaleups att växa7.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ideon Science Park satsar på att öka tillväxten i Skåne genom ett beprövat koncept som leder till 25% tillväxt i snitt efter programmet. Sedan i höstas har Ideon Science Park avtal med Navigator Scaleup, som vunnit EU pris som bästa acceleratorprogram. Ideon utgör dess sydligaste nod i en nationell satsning stöttat av Sparbankernas Riksförbund. 9 bolag av 10 i en pilotfas har startats och 30 erfarna tillväxtledare har engagerat sig för att hjälpa till med sin kompetens. Nu letar Ideon Science Park efter det tionde bolaget - det finns en plats kvar för ett ägarlett bolag med kvinnlig grundare. Projektet finansieras av Region Skåne och Wihlborgs fastigheter.