SWEDEN ICT TAR VÅRA EKOSYSTEM UT I EUROPA - Ideon Science Park ett av Big Six

För att säkra Europas konkurrenskraft och nytta inom digitalisering gör EU med programmet Digital Europe en stor satsning där en del är att etablera ett nätverk med Europeiska Digitala Innovations Hubbar (EDIH). EDIHerna ska hjälpa småföretag och offentlig sektor i sin digitala transformation av processer, produkter och tjänster. Science Park-samarbetet Sweden ICT, där Ideon Science Park är en av sex science parks, är en plattform som stärker Sveriges position som ICT-nation – nu har Sweden ICT som en av femton svenska hubbar utsetts av Vinnova och Regeringskansliet att gå vidare till EU:s EDIH-urvalsprocess.

Det nya EU-programmet har en totalbudget på 9,2 miljarder euro och har som mål att forma och stödja den digitala omvandlingen av Europas samhälle och ekonomi.

– Med Sweden ICT vill vi skapa en samlad plattform för digitala innovationsinitiativ i hela landet för målgrupperna små- och medelstora företag och offentlig sektor, säger Mårten Holmberg, projektledare för Sweden ICT och affärsutvecklare på Blue Science Park.

Ökad medvetenhet kring Cybersäkerhet
En ökad digitaliseringstakt i samhället innebär också ökade risker för såväl individer som verksamheter, och därför har Sweden ICT valt att lägga extra tyngd vid Cybersäkerhet.

– Genom vårt nätverk kan vi bidra till att skapa ökad medvetenhet och beredskap kring säkerhet, något som är av största vikt för framtiden, säger Mårten Holmberg.

Fokus på talangattraktion
Förmågan att attrahera rätt kompetens är avgörande för Sveriges framtida konkurrenskraft. Därför fokuserar Sweden ICT också på frågan om talangattraktion. Under hösten har Sweden ICT, med stöd av Svenska Institutet, utvecklat en digital matchmakingplattform mellan svenska IT-företag och internationella talanger. En AI kommer att bidra genom att matcha kandidaters cv mot publicerade rekryteringsannonser. Plattformen sjösätts under eventet Sweden Innovation Days (https://swedeninnovationdays.confetti.events/), som arrangeras av Ignite i samarbete med Vinnova och AI Sweden.

Vill du veta mer?
Läs mer om Sweden ICT Läs mer om EU-programmet Digital Europe

Vill du veta mer och hur Sweden ICT kan stötta dig i den nya EDIH-satsningen?
Hör av dig till någon av nedan kontaktpersoner:
Mårten Holmberg, Blue Science Park 0708–705 133, marten.holmberg@bluesciencepark.se
Mia Rolf, Ideon Science Park, 0709–100 111, mia.rolf@ideon.se
Johanna Engman, Kista Science City, 0766–447 301, johanna.engman@kista.com
Ola Stensby, Lindholmen Science Park, 0725–702 117, ola.stensby@lindholmen.se
Tore Johnsson, Luleå Science Park, 0703–659 684, tore@luleasciencepark.se
Lena Miranda, Linköping Science Park, 0705–295645, lena.miranda@linkopingsciencepark.se

Med start igår: Ideon Coder Kids tredubblar till 300 barn och ungdomar när det nu går digitalt och samarbetar med fritidshem och skolor28.10.2020 09:03:08 CETPressmeddelande

Sedan 2017 arrangerar Ideon Science Park det populära Ideon Coder Kids på höstlovet. Hittills har det varit en hel dag med programmeringsaktiviteter för såväl nybörjare som mer erfarna kodare i åldern 8-12 år. 3 spännande nyheter för i år är att Ideon Coder Kids utökats till 3 dagar och blir digitalt, det finns för första gången ett Ideon Hackathon för ungdomar 13-15 år och projektet samarbetar i år med fritidshemmen i Lunds kommun och Staffanstorps kommun för åldersgruppen 8-10 år. Hittills är över 300 barn och ungdomar anmälda, vilket är en tredubbling jämfört med tidigare år.

Vinnarna är utsedda i Innovationstävlingen!31.8.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

Ideon Innovation har för andra året i rad tillsammans med samarbetspartners valt att synliggöra och ge utrymme åt nya innovatörer och främja deras tillträde till den stora marknad som Agenda 2030 innebär. Ideon Innovations innovationstävling har fokus på de globala målen och potentiella vinnare är entreprenörer med tidiga idéer som både har en stor affärspotential men också tydligt bidrar till en positiv förändring.

Trots Corona-krisen: Snacks-företaget RENJER presenterar fyra nya produkter12.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Förra året lyckades det svenska företaget Renjer Snacks AB att öka sina intäkter till nästan 12 miljoner kronor. Företaget har utvecklat varumärket RENJER som ett hållbart och näringsrikt viltkötts-alternativ till Beef Jerky. Enligt medgrundaren och VD Alex Kirchmaier så har företaget, som grundades år 2017, lyckats sälja mer än en halv miljon av deras produkter år 2019. Coronakrisen har dock haft en stark inverkan på flera av RENJERs försäljningskanaler och har stoppat deras tillväxt för stunden.

Juniorprogrammerare får fortsätta efter praktik i Coronatider- MatchIT programmet övergår i metodbeskrivning2.6.2020 14:58:31 CESTPressmeddelande

Nu har andra gruppen av juniora programmerare, utbildade i MatchIT projektet, avslutat praktikfasen - mitt under Coronatider. Ett av företagen som tagit emot juniora talanger som praktikanter via snabbutbildningen MatchIT är särskilt nöjda med samarbetet; SIB Solutions på Ideon Science Park. Resultatet av den första omgången är över 50% i relevanta jobb 6 månader efter praktik. Nu övergår projektet i metodbeskrivning och metodspridning.