Swenn-Larsson tog Sveriges första medalj – Shiffrin världsmästare för fjärde gången

I snöblandat regn och rusk gick Åreborna man ur huse för att se första åket i damernas slalom. Men vädret spelade ingen roll när Wendy Holdener, Petra Vlhova, Mikaela Shiffrin och inte minst Anna Swenn-Larsson bjöd på en fantastisk show.

Anna Swenn-Larsson och Mikaela Shiffrin. Foto: Jan M Lundahl

”Aprilvädret” till trots var läktare och backar fullsatta av inte minst svenska fans som var där för att se Anna Swenn-Larsson, Frida Hansdotter, Charlotta Säfvenberg och Ylva Stålnacke. Wendy Holdener skulle visa sig vara snabbast i första åket, endast elva hundradelar före Anna Swenn-Larsson som drog ner våldsamma applådåskor och lade sig på andra plats, fyra hundradelar före trean Shiffrin.

I andra åket skulle medaljerna med största sannolikhet fördelas på sex åkare. Frida Hansdotter, Katharina Liensberger, Petra Vlhova, Mikaela Shiffrin, Wendy Holdener och Anna Swenn-Larsson låg inom 56 hundradelar och hoppet ner till sjuan Christina Geiger, Tyskland, var nästan en sekund.

Det var en rekordpublik som var på plats för att se andra åket och det var även solen. Först ut i toppgruppen var Frida Hansdotter som låg på sjätte plats efter första åket. Tyvärr hade hon problem från start och det blev inte det toppåk som krävdes för medalj. Petra Vlhova, Slovakien, visade återigen att hon är i toppform när hon tog ledningen. Men Mikaela Shiffrin, som hade en del problem i första åket och inte riktigt såg ut som vi är vana att se henne, laddade om rejält inför andra och tog en övertygande ledning före Vlhova.

Swenn-Larsson var näst sist ut av toppåkarna och det var utan tvekan hon gav sig ut, ackompanjerad till ett öronbedövande jubel från hemmapubliken. Och 27-åringen från Rättvik förvaltade sin andraplats på bästa möjliga sätt. Hon kunde inte rubba Shiffrin och kom in 58 hundradelar efter men med god marginal före Vlhova.

Wendy Holdener hade en betryggande ledning men en kort bit in i åket missade hon en käpp och med sekunderna som tickade iväg försvann alla förhoppningar om en medalj och schweiziskan, som aldrig vunnit i slalom på världscupnivå, VM eller OS, får fortsätta att jaga guldet. Det innebar guld för Shiffrin, silver för Swenn-Larsson och brons för Vlhova.

Swenn-Larsson har varit i toppform den här säsongen och tog en efterlängtad andra pallplats för karriären precis innan VM. Nu är hon också VM-medaljör.

–     Det var bara fantastiskt. Det är en dröm som blir sann. Jag har kämpat för det här länge och är bara superglad. Jag tror inte ens jag såg Holdeners åk, för jag hade varit lika glad för bronset. Det här är något jag drömt om sedan jag var liten så nu är jag bara motiverad att fortsätta framåt, säger Swenn-Larsson.

För Vlhova blev bronsmedaljen den tredje i mästerskapet och kan åka hem med en medalj i varje valör.

–     Först och främst är jag väldigt glad att jag tog tredjeplatsen och en tredje medalj men det var samtidigt en av de svåraste slalomtävlingarna för mig. Det var en tuff bana och svåra förhållanden. Jag är glad att det är över för jag är ganska trött, säger Vlhova.

Shiffrin, som kämpande mot en förkylning, var oerhört lättad över att försvara sin titel från St Moritz och därmed säkra sitt fjärde VM-guld i slalom. Hon var också glad över att dela pallen med svenskan.

–     Det var jättetufft idag. Jag kommer inte ens ihåg mitt andra åk. Att se Annas åk från målområdet med publiken var verkligen speciellt. Alla ville att hon skulle ta medalj, jag också, för hon är en så snäll person och en fantastisk skidåkare som verkligen har imponerat den här säsongen. Jag tycker verkligen hon förtjänar den där medaljen, säger Shiffrin.

Charlotta Säfvenberg slutade på en imponerande 14:e plats och var väldigt nöjd när hon kom i mål.

–     Det var bättre än under första åket och det var kul att åka inför den här publiken! Underlaget var jättebra, organisationen har gjort ett jättebra jobb, säger hon.

Ylva Stålnacke, med startnummer 27, hade ett bra första åk på gång men åkte dessvärre ur.

Anna Swenn-Larsson och Mikaela Shiffrin. Foto: Jan M Lundahl
Petra Vlhova och  Mikaela Shiffrin gratulerar varandra. Foto: Jan M Lundahl