SchibstedSchibsted

Sweship blir Dooris och lanserar ny hemleveranstjänst

Schibsted och Bonnier News lanserar nu tillsammans distributionstjänsten Dooris. Tjänsten ska erbjuda snabba och enkla hemleveranser för den stadigt växande e-handeln. ”Marknaden för hemleveranser är långt ifrån mättad. Den som erbjuder den smidigaste kundresan har mycket att vinna och vi ser att vi har både kompetensen och resurserna som krävs för att lyckas”, säger Dooris vd Niklas Hydén.

Efter en intensiv period kan vd Niklas Hydén äntligen visa upp det nya varumärket Dooris – Schibsted och Bonnier News gemensamma satsning för säkra och smidiga hemleveranser. Foto: Juliana Wiklund

Under våren gick Schibsted och Bonnier News samman och bildade bolaget Sweship. Ambitionen är att skapa innovativa distributionstjänster i det befintliga nätet för tidningsdistribution, och därigenom kunna erbjuda enkla och snabba lösningar för hemleveranser till e-handelskonsumenter.

Nu byter bolaget namn till Dooris och lanserar samtidigt den första produkten med samma namn. En tjänst som levererar paket hem till dörren i samband med att morgontidningarna distribueras.

– Det är fantastiskt att äntligen kunna lansera Dooris. Senaste månaderna har varit väldigt intensiva, men nu har vi ett nytt spännande varumärke och en väl fungerande tjänst uppe. Dessutom har dialogen med kunder börjat ta fart och flera stora bolag har visat intresse för tjänsten, säger Niklas Hydén, vd för Dooris.

Första kunden har redan börjat använda tjänsten och under hösten startar ett intensivt arbete med att få fler av Sveriges e-handlare att ansluta till Dooris.

– Vi ser nu i skarpt läge att tjänsten fungerar fullt ut, vilket känns väldigt bra. E-handlarna ger också ett positivt gensvar och målet är att vara bra igång runt årsskiftet, för att sedan skala upp under nästa år, säger Niklas Hydén.

På sikt ska Dooris skapa flera tjänster och produkter, som var och en på sitt sätt kommer tillgodose både e-handlarnas och slutkonsumenternas behov av smarta och hållbara distributionslösningar.

– Vi ser många möjligheter att utveckla koncept och dra nytta av den starka kompetens och det unika distributionsnätverk som finns hos både Schibsted och Bonnier News, säger Niklas Hydén.

Under uppstartsfasen har fokus också lagts på att attrahera stark och långsiktig kompetens. Bland andra har Ola Toresten rekryterats som CPO & CTO. Ola kommer närmast från rollen som CIO/CTO för Åhléns och har lång erfarenhet inom tech, e-handel och digital produktutveckling. Vidare har Alfred Nilsson rekryterats till rollen som Head of Operations. Alfred kommer närmast från Bonnier News där han arbetat med affärsutveckling inom logistikområdet. Han har också en gedigen bakgrund från exempelvis Bring där han haft ledande roller inom både försäljning och logistik.

För ytterligare info, vänligen kontakta:

Niklas Hydén, vd Dooris. Tel: 076-9414014. E-post: niklas.hyden@dooris.com. Hemsida: www.dooris.com

Dooris - för säkra och smidiga hemleveranser.
Niklas Hydén, vd för Dooris.

Nu vill svenskarna resa igen – garantier och pålitlighet är de viktigaste faktorerna23.11.2021 11:30:00 CET | Pressmeddelande

I takt med att samhället öppnat upp, är många svenskar också sugna på att resa i vinter. En ny rapport från Schibsted visar att majoritet av befolkningen (58%*) planerar minst en resa inom de kommande tolv månaderna, vilket är en högre andel än 2020 (50%*). Det betyder att svenskarnas reseintresse är tillbaka på samma nivåer som innan pandemin då 61%** planerade minst en resa inom närmsta året.