SWIFTLY Green slutfört – 130 åtgärder för grönare transporter i Europa

4.2.2016 08:00 | Lindholmen Science Park

En ny webbportal och utvecklingsplan ska göra transporter inom Europa mer hållbara. Portalen och planen är ett resultat från EU-projektet SWIFTLY Green som avslutades vid årsskiftet. Syftet är att underlätta för transportörer och beslutsfattare att välja åtgärder för att minska utsläppen av växthusgaser, utan att öka kostnaderna för transporterna. CLOSER vid Lindholmen Science Park har lett projektet.

FOTO: iStockphoto

– Efter över två års arbete har vi lyckas få fram över 130 konkreta åtgärder som kan bidra till att sänka utsläppen av växthusgaser och stötta utvecklingen av transportkorridorer inom Europa. Det handlar om förslag till enskilda aktörer men också om framtida lösningar. Resultatet är sammanställt i en webbportal och en utvecklingsplan som kan användas av alla som arbetar med transport och logistik i Europa, säger Sofie Vennersten, projektledare på CLOSER vid Lindholmen Science Park.

Projektet SWIFTLY Green startade 2013 med uppdraget att skapa förutsättningar för hållbara transporter och gröna logistiklösningar i nio strategiskt utpekade transportkorridorer i Europa. Projektet har byggt sitt arbete på korridoren mellan Helsingfors i Finland och Valletta på Malta som går under benämningen Scandinavian-Mediterranean Corridor.

– Resultatet från projektet kan utgöra ett värdefullt verktyg för de europeiska koordinatorerna i deras arbete med att öka hållbarheten i det europeiska transportsystemet, säger Sofie Vennersten.

The Green Corridor Portal innehåller webbaserade verktyg för att stödja beslutsfattare i förslag på framtida åtgärder som påverkar transporternas hållbarhet och utsläpp. Genom verktygen ges möjlighet att mäta utsläppsdata, värdera potentiella transportalternativ samt via sökmotor sortera och värdera relevanta förslag på åtgärder.

Besök The Green Corridor Portal

The Green Corridor Development Plan är ett dokument för att främja idéer och ge konkreta exempel på bra lösningar till de europeiska samordnarna av transportkorridorer.

Läs mer om The Green Corridor Development Plan i intervjun med Stefan Breitenbach, Port of Hamburg Marketing

Partners i SWIFTLY Green

• CLOSER, Lindholmen Science Park, Lead Partner
  • Swedish Transport Administration
  • Port of Trelleborg
  • Network for Transport Measures (NTM)
  • Danish Transport Authority
  • Hamburg Hafen Marketing e.V.
  • Freie Hansestadt Bremen
  • Technical University Berlin
  • Tiroler Landesregierung
  • Brenner Basistunnel BBT SE
  • Interporto Bologna
  • Terminali Italia
  • Procter & Gamble

Lindholmen Science Park har dessutom erhållit stöd från Västra Götalandsregionen för ledning av arbetet med Green Corridor Development Plan och Green Corridor Portal.

Läs mer om resultatet från projektet på www.swiftlygreen.eu

För mer information om projektet SWIFTLY Green

Kontakta Sofie Vennersten, programansvarig, CLOSER vid Lindholmen Science Park, 031-764 70 16, sofie.vennersten@lindholmen.se

Effektivare prehospital akutvård med eHälsa – fullskaliga simuleringar visar på nyttan1.11.2016 14:51Pressmeddelande

Under två veckors tid har för första gången fullskaliga simuleringar av en komplett ICT-stödd akut prehospital strokevårdkedja genomförts i projektet PrehospIT-Stroke. Team från olika ambulansorganisationer har fått testa att använda ICT-stöd under hela förloppet och alla moment har registrerats. Projektet vill på ett helt nytt sätt påvisa nyttan med samverkande ICT-lösningar, men försöken ger också en möjlighet att studera påverkan på arbetsprocesser samt samspelet med patienten och andra aktörer i vårdkedjan. Resultaten kommer att göras tillgängliga för hela branschen.

Pressinbjudan: Lindholmen Software Development Day 28 oktober, 2016 - Omvälvande förändringar inom ICT, digitalisering och automation diskuteras av branschens toppnamn21.10.2016 10:42Pressinbjudan

”Disruptive Innovation - Opportunities and threats in a new business environment” är temat för årets Lindholmen Software Development Day, som den 28 oktober anordnas för tolfte året i rad. På plats som både talare och besökare finns en stor del av landets spetskompetens inom mjukvaruutveckling.