Syd- och västsvenska politiker positiva till förslag som inskränker pressfriheten

Många kommunpolitiker i södra Sverige ställer sig positiva till förslag som i praktiken innebär att tryck- och yttrandefriheten inskränks. 86 procent tycker till exempel att poliser inte ska få läcka till medierna om innehållet i förundersökningar. Det visar en ny undersökning från TNS Sifo som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i Almedalen i dag.

- Det är djupt oroande att fler än åtta av tio kommunpolitiker i södra Sverige anser att poliser – till skillnad från alla andra medborgare i samhället inte ska ha meddelarfrihet och därmed inte kunna berätta om innehållet i förundersökningar. Det har poliserna, med vissa undantag, rätt till enligt grundlagen, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU.

Mediehusens branschorganisation TU har undersökt kommunpolitikernas inställning till tryck- och yttrandefriheten genom en attitydundersökning, som utförts av TNS Sifo. Kommunstyrelseordföranden och kommunstyrelseledamöter i södra Sverige och i resten av landet har fått ta ställning till tio påståenden som alla har det ­gemensamt att de innebär en begränsning av tryck- och yttrandefriheten. De har kunnat välja mellan svarsalternativen ”Mycket bra”, ”Ganska bra”, ”Ganska dåligt”, ”Mycket dåligt” och ”Tveksam, vet ej”.

Kommunpolitiker i södra Sverige, dvs. Västsverige, Småland och öarna samt Sydsverige, tycker bland annat följande:

• 86 procent av kommunpolitikerna i södra Sverige anser att poliser inte ska få läcka till medierna om innehållet i förundersökningar. Bland kommunpolitiker i norra och mellersta Sverige är andelarna 76 respektive 80 procent.
  • 78 procent av kommunpolitikerna i södra Sverige anser att det är bra att pass- och körkortsbilder numera skyddas av sekretess, så att medierna inte kommer åt dem. Bland kommunpolitiker i norra och mellersta Sverige är andelarna 83 respektive 77 procent.
  • 75 procent av kommunpolitikerna i södra Sverige anser att det inte ska vara tillåtet att publicera namn och bild på den som är misstänkt för brott innan dom fallit. Bland kommunpolitiker i norra och mellersta Sverige är andelarna 79 respektive 71 procent.
  • 72 procent av kommunpolitikerna i södra Sverige anser att sexistisk reklam bör förbjudas i lag. Bland kommunpolitiker i norra och mellersta Sverige är andelarna 83 respektive 66 procent.
  • 68 procent av kommunpolitikerna i södra Sverige anser att skadestånden i tryck- och yttrandefrihetsmål är löjligt låga och därför bör höjas kraftigt. Bland kommunpolitiker i norra och mellersta Sverige är andelarna 73 respektive 53 procent.

Undersökningen presenteras i Almedalen

Undersökningen presenteras i dag, kl. 16.00-16.45 på Almedalens hotell, Strandvägen 8, Visby. I debatten ”Lever yttrandefriheten i kommunerna?” medverkar Toivo Sjörén , TNS Sifo, Viktor Barth-Kron , Dagens Nyheter, Ulrica Fransson Ingelmark , Gotlands Tidningar och Gotlands Allehanda, Björn Jansson , regionstyrelsens ordförande på Gotland,Karin Thomasson , Sveriges kommuner och landsting. Moderator: Björn Häger

Debatten strömmas på TU:s Facebooksida .

Datainsamlingsmetod: webbintervjuer

Målgrupp: Kommunstyrelseordföranden och kommunstyrelseledamöter

Antal intervjuer: 237 st, norra Sverige 29 (obs! liten bas), södra Sverige 95 och Mellansverige 113.

Fältperiod: 16 maj-10 juni 2016

Kontaktpersoner:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56

Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29

Mikaela Ekblad, projektledare TNS Sifo, mikaela.ekblad@tns-sifo.se

Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook !

Medlemsföretagen ger ut morgon- kvälls- och gratistidningar, har tv- och radiostationer, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar med 6 procent under andra kvartalet31.8.2017 09:00Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-31   Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 6 procent under andra kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol. Landsortspressens annonsintäkter ökade 9,6 procent, medan storstadspressens ökade med 2,9 procent. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar. - Den starka ekonomiska tillväxten är en av förklaringarna till att vi ser så här höga tillväxttal. Det är mer än ett år sedan den digitala annonstillväxten var så här robust, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU. Kvälls- och morgonpressens samlade annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade under andra kvartalet 2017 med cirka 14 procent, jämfört med samma period i fjol. Morgonpressens digitala annonsintäkter Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. Källa: TU Digitala annonsintäkter Q2 2017 Utveckling Ackumulerat 2017   Mnkr % Mnkr Storstadspress 112

Reklamskatten avskaffas28.8.2017 14:20Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-28   Regeringen har i dag aviserat att reklamskatten avskaffas i sin helhet fr o m den 1 januari 2018. 20 års lobbyarbete har äntligen givit resultat. - Detta är ett mycket välkommet beslut, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter. Reklamskatten är en orättvis och konkurrenssnedvridande skatt på kvalitetsmedier.                  - I praktiken är det i dag bara dagstidningar som betalar reklamskatt och dessutom endast vissa av dem. Riksdagen gav redan år 2002 regeringen till känna att reklamskatten borde avskaffas. Det är därför inte en dag för tidigt.

TU - Medier i Sverige välkomnar förslag om förstärkt meddelarskydd!24.5.2017 08:44Pressmeddelande

I går eftermiddag överlämnades utredningen om förstärkt meddelarskydd i privatiserad och offentligfinansierad verksamhet till regeringen. Sedan tidigare har riksdagen beslutat att ett sådant förstärkt meddelarskydd ska gälla för privatiserad offentligfinansierad verksamhet i vård, skola och omsorg. Den lagändringen träder i kraft den 1 juli i år. Den nya utredningen föreslår att det förstärkta meddelarskyddet ska utvidgas till att gälla även för privatiserade offentligfinansierade verksamheter som kollektivtrafik, färdtjänst och skolskjuts. TU - Medier i Sverige välkomnar förslaget. - När verksamheten är offentligfinansierad ska meddelarskyddet gälla fullt ut och inte göras beroende av i vilken associationsrättslig form den bedrivs. TU tillstyrker därför förslaget, säger Jeanette Gustafsdotter, VD. Kontakt: Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56, jeanette.gustafsdotter@tu.se Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29, per.hultengard@tu.se Följ oss gärna på Twitter   och på Fac

TU tar täten med rekommendation om natives!22.5.2017 09:45Pressmeddelande

”Native advertising” och andra former av annonsörsbetalt/-sponsrat innehåll i redaktionella medier är en viktig och alltmer betydelsefull affärsintäkt för medieföretagen. Men det ställer samtidigt krav på tydlighet mot läsare och användare. Och det finns inga mellanlägen – antingen är det marknadsföring eller så är det inte. Och då ska detta klargöras tydligt. Ingen ska leva i villfarelse om vad som är vad. TU:s styrelse har därför – efter ett förankringsarbete bland TU:s medieföretag och mediekoncerner - tagit fram en rekommendation med enhetliga definitioner och rekommendationer, som nu antagits av TU:s styrelse. - Jag är glad att vi från TU – Sveriges ledande medieorganisation – med denna rekommendation kan visa att vi - och framför allt våra medlemsföretag – här, som på alla andra områden står för etik och tydlighet och är beredda att ta ansvar, säger Jeanette Gustafsdotter, VD för TU – Medier i Sverige. TU uppmanar medlemsföretagen att följa denna rekommendation. Rekommendationen