Syd- och västsvenska politiker positiva till förslag som inskränker pressfriheten

Många kommunpolitiker i södra Sverige ställer sig positiva till förslag som i praktiken innebär att tryck- och yttrandefriheten inskränks. 86 procent tycker till exempel att poliser inte ska få läcka till medierna om innehållet i förundersökningar. Det visar en ny undersökning från TNS Sifo som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i Almedalen i dag.

- Det är djupt oroande att fler än åtta av tio kommunpolitiker i södra Sverige anser att poliser – till skillnad från alla andra medborgare i samhället inte ska ha meddelarfrihet och därmed inte kunna berätta om innehållet i förundersökningar. Det har poliserna, med vissa undantag, rätt till enligt grundlagen, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU.

Mediehusens branschorganisation TU har undersökt kommunpolitikernas inställning till tryck- och yttrandefriheten genom en attitydundersökning, som utförts av TNS Sifo. Kommunstyrelseordföranden och kommunstyrelseledamöter i södra Sverige och i resten av landet har fått ta ställning till tio påståenden som alla har det ­gemensamt att de innebär en begränsning av tryck- och yttrandefriheten. De har kunnat välja mellan svarsalternativen ”Mycket bra”, ”Ganska bra”, ”Ganska dåligt”, ”Mycket dåligt” och ”Tveksam, vet ej”.

Kommunpolitiker i södra Sverige, dvs. Västsverige, Småland och öarna samt Sydsverige, tycker bland annat följande:

• 86 procent av kommunpolitikerna i södra Sverige anser att poliser inte ska få läcka till medierna om innehållet i förundersökningar. Bland kommunpolitiker i norra och mellersta Sverige är andelarna 76 respektive 80 procent.
  • 78 procent av kommunpolitikerna i södra Sverige anser att det är bra att pass- och körkortsbilder numera skyddas av sekretess, så att medierna inte kommer åt dem. Bland kommunpolitiker i norra och mellersta Sverige är andelarna 83 respektive 77 procent.
  • 75 procent av kommunpolitikerna i södra Sverige anser att det inte ska vara tillåtet att publicera namn och bild på den som är misstänkt för brott innan dom fallit. Bland kommunpolitiker i norra och mellersta Sverige är andelarna 79 respektive 71 procent.
  • 72 procent av kommunpolitikerna i södra Sverige anser att sexistisk reklam bör förbjudas i lag. Bland kommunpolitiker i norra och mellersta Sverige är andelarna 83 respektive 66 procent.
  • 68 procent av kommunpolitikerna i södra Sverige anser att skadestånden i tryck- och yttrandefrihetsmål är löjligt låga och därför bör höjas kraftigt. Bland kommunpolitiker i norra och mellersta Sverige är andelarna 73 respektive 53 procent.

Undersökningen presenteras i Almedalen

Undersökningen presenteras i dag, kl. 16.00-16.45 på Almedalens hotell, Strandvägen 8, Visby. I debatten ”Lever yttrandefriheten i kommunerna?” medverkar Toivo Sjörén , TNS Sifo, Viktor Barth-Kron , Dagens Nyheter, Ulrica Fransson Ingelmark , Gotlands Tidningar och Gotlands Allehanda, Björn Jansson , regionstyrelsens ordförande på Gotland,Karin Thomasson , Sveriges kommuner och landsting. Moderator: Björn Häger

Debatten strömmas på TU:s Facebooksida .

Datainsamlingsmetod: webbintervjuer

Målgrupp: Kommunstyrelseordföranden och kommunstyrelseledamöter

Antal intervjuer: 237 st, norra Sverige 29 (obs! liten bas), södra Sverige 95 och Mellansverige 113.

Fältperiod: 16 maj-10 juni 2016

Kontaktpersoner:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56

Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29

Mikaela Ekblad, projektledare TNS Sifo, mikaela.ekblad@tns-sifo.se

Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook !