Syd växer - Schibsted investerar i ekologiska mensskydd till förmån för utsatta kvinnor

Företaget SYD som lanserades på internationella kvinnodagen den 8 mars 2021 erbjuder ekologiska mensskydd på prenumeration. Nu investerar Schibsted i bolaget, bland annat som ett led i att verka för ökad jämställdhet och hållbarhet i samhället. I rundan tar SYD in cirka 10 miljoner totalt, där Schibsted står för merparten. Investeringen ska användas till SYDs produktutveckling och marknadsföring.

Therese Cappelen, Adriano Sannelli och Kajsa Gatenbeck

SYD erbjuder ekologiska mensskydd på prenumeration. Samtliga produkter är fria från gifter och färgämnen och designade med både funktion och estetik i åtanke. Affärsmodellen innefattar också ett nära samarbete med Rädda Barnen som innebär att för varje såld förpackning går tre kronor till organisationens arbete för flickors möjlighet att gå till skolan under menstruationen i delar av världen där säkra skydd inte finns tillgängliga.

Att Schibsted väljer att stödja ett period care-bolag visar på vikten av det vi gör. Att ha en värdig mensupplevelse är inte en kvinnofråga, det är en mänsklig rättighet, säger Therese Cappelen, COO och medgrundare, SYD.

Vi är såklart väldigt glada över att påbörja samarbetet med Schibsted och ta del av deras stora kunskap kring digitala prenumerationstjänster, kundanförskaffning och marknadsföring. Vi vet att Schibsted är skickliga på att bygga bolag långsiktigt, säger Adriano Sannelli, VD och medgrundare, SYD.

SYDs produktion, förpackningsdesign och samarbeten bygger på hållbara, lönsamma lösningar med målet att göra menstruationen bättre för de 800 miljoner människor som har mens i världen. Inom kort lanseras även en menskopp.

För oss på Schibsted är det angeläget att satsa på bolag som står för något vi själva tror på och vill verka för, jämställdhet är ett gott exempel. Bolaget visar dessutom på stark tillväxtpotential och har en solid affärsmodell för att kunna skala snabbt utan att tumma på varken kvalitet eller värdegrund. Det ska bli väldigt kul att hjälpa SYD att växa vidare nu, säger Kajsa Gatenbeck, investment manager, Schibsted.

Vårt samarbete med SYD är väldigt viktigt för oss. Tillsammans har vi ett fokus på långsiktigt hållbara insatser, och de möjliggör för att vi ska kunna göra omedelbara och bestående skillnader för hur menstruation påverkar tillgången till utbildning. Helena Thybell, Generalsekreterare Rädda Barnen.

Prenumerera på SYD’s menskydd på https://talkaboutsyd.com

För ytterligare information eller fler pressfoton, kontakta:

Therese Cappelen, SYD på 070 792 02 06 eller therese@talkaboutsyd.com

Kajsa Gatenbeck, Schibsted på 072 213 18 16 eller kajsa.gatenbeck@schibsted.com