Syd växer - Schibsted investerar i ekologiska mensskydd till förmån för utsatta kvinnor
SYD erbjuder ekologiska mensskydd på prenumeration. Samtliga produkter är fria från gifter och färgämnen och designade med både funktion och estetik i åtanke. Affärsmodellen innefattar också ett nära samarbete med Rädda Barnen som innebär att för varje såld förpackning går tre kronor till organisationens arbete för flickors möjlighet att gå till skolan under menstruationen i delar av världen där säkra skydd inte finns tillgängliga.
– Att Schibsted väljer att stödja ett period care-bolag visar på vikten av det vi gör. Att ha en värdig mensupplevelse är inte en kvinnofråga, det är en mänsklig rättighet, säger Therese Cappelen, COO och medgrundare, SYD.
– Vi är såklart väldigt glada över att påbörja samarbetet med Schibsted och ta del av deras stora kunskap kring digitala prenumerationstjänster, kundanförskaffning och marknadsföring. Vi vet att Schibsted är skickliga på att bygga bolag långsiktigt, säger Adriano Sannelli, VD och medgrundare, SYD.
SYDs produktion, förpackningsdesign och samarbeten bygger på hållbara, lönsamma lösningar med målet att göra menstruationen bättre för de 800 miljoner människor som har mens i världen. Inom kort lanseras även en menskopp.
–För oss på Schibsted är det angeläget att satsa på bolag som står för något vi själva tror på och vill verka för, jämställdhet är ett gott exempel. Bolaget visar dessutom på stark tillväxtpotential och har en solid affärsmodell för att kunna skala snabbt utan att tumma på varken kvalitet eller värdegrund. Det ska bli väldigt kul att hjälpa SYD att växa vidare nu, säger Kajsa Gatenbeck, investment manager, Schibsted.
– Vårt samarbete med SYD är väldigt viktigt för oss. Tillsammans har vi ett fokus på långsiktigt hållbara insatser, och de möjliggör för att vi ska kunna göra omedelbara och bestående skillnader för hur menstruation påverkar tillgången till utbildning. Helena Thybell, Generalsekreterare Rädda Barnen.
Prenumerera på SYD’s menskydd på https://talkaboutsyd.com
För ytterligare information eller fler pressfoton, kontakta:
Therese Cappelen, SYD på 070 792 02 06 eller therese@talkaboutsyd.com
Kajsa Gatenbeck, Schibsted på 072 213 18 16 eller kajsa.gatenbeck@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of communications, Financial Services & Venture
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum