Sydsveriges största vindkraftsatsning ansluts till elnätet

Igår invigde E.ON ett kraftledningsprojekt i småländska Uppvidinge, som ska ansluta södra Sveriges största vindkraftsatsning till elnätet. Jätteinvesteringen, på initialt en halv miljard kronor, ska på sikt ansluta 700 megawatt förnybar vindkraft till elnätet. — Projektet är mycket viktigt. Det gäller att få in mer elproduktion till elområde 4, där den behövs som allra bäst, för att möjliggöra energiomställningen, hållbar utveckling och hålla uppe konkurrenskraften för den regionala industrin, säger Martin Höhler, vd E.ON Energidistribution.

Jätteinvesteringen, på initialt en halv miljard kronor, ska på sikt ansluta 700 megawatt förnybar vindkraft till elområde 4. Foto: E.ON

Det så kallade Uppvidingeklustret är södra Sveriges största vindkraftssatsning. E.ONs anslutning är en åtta kilometer lång kraftledning om 130 kilovolt mellan Bredhälla och Horshagafly, samt en 30 kilovoltledning som ansluter till Horshagafly. De beslutade investeringarna i denna etapp är 486 miljoner kronor. Ledningen ska ansluta vindkraft från vindparker som ägs av SR Energy AB och OX2.

I september i fjol gav regeringen Energimarknadsinspektionen, Lantmäteriet och länsstyrelserna i uppdrag att utveckla och testa nya arbetssätt för att korta ner ledtiderna för angelägen elinfrastruktur i Sverige. Projektet i Uppvidinge är ett av fyra samhällsviktiga projekt som ska snabbehandlas av myndigheterna.

På grund av långa och ineffektiva tillståndsprocesser är ledtider på 10 år från ax till limpa mera regel än undantag för att bygga elnät på de högre spänningsnivåerna. E.ON hoppas och tror att myndigheterna framledes lyckas genomföra processen parallellt i stället för sekventiellt, vilket skulle innebära ett stort genombrott, då Sverige generellt sett behöver halvera tillståndsprocesserna för att vår bransch ska klara av att möta samhällsutvecklingen, säger Martin Höhler.

Men Martin Höhler efterlyser förändringar också i andra regelverk. Den kraftigt accelererande utbyggnaden av ny produktion bör synkroniseras med utbyggnaden av elnätens kapacitet. Då kan elnätets utbyggnad inte endast baseras på anslutningsförfrågningar från kunder, anser Höhler.

Branschen behöver möjligheter att på väl grundade prognoser bygga ut elnätet, vilket inte tillåts idag. Det borde ske genom att tillsammans med andra samhällsaktörer ta fram planer på hur elnäten behöver utvecklas för att möta kommande effektbehov.

Maria Arnholm, landshövding i Kronobergslän, invigde projektet tillsammans med Niklas Jonsson, kommunstyrelsens ordförande i Uppvidinge kommun,Peter Zackrisson, vd SR Energy och Martin Höhler.

Martin Höhler, vd E.ON Energidistribution, Niklas Jonsson, KSO Uppvidinge, Maria Arnholm, landshövding Kronoberg och Peter Zachrisson, vd SR Energy, inviger kraftledningsprojektet. Foto: Peter Hjalmar
Foto: Peter Hjalmar

E.ON satsar 100 000 på att städa Malmö9.9.2022 14:20:45 CEST | Pressmeddelande

Lördagen den 10 september städas Malmö av sex lokala idrottslag med ungdomar och ledare runt om i staden, från Limhamn i väster till Rosengård i öster. Bakom projektet står E.ON i samarbete med Städa Sverige som jobbar tillsammans med lokala föreningsungdomar för ett skräpfritt Sverige. Projektet innebär att lokala idrottslag utrustade med gula soppåsar och handskar städar ett område i sin närmiljö. För detta får lagen en ersättning som går direkt till lagkassan att använda till cuper, mästerskap eller vad lagen själva önskar. Deltagarna utbildas samtidigt i miljö och hållbarhet, både teoretiskt och praktiskt. – Engagemanget i Malmö är väldigt stort både från idrottsföreningarna men även från Malmö stad så det är extra roligt att starta upp ett nytt projekt här i Malmö, säger Heléne Mathiesen, projektledare på Städa Sverige. E.ON möjliggör projektet genom en investering på 100 000 kr till de städande lagen i Malmö. – För oss på E.ON är det en självklarhet att bidra till ett bättre och

E.ON satsar 100 000 på att städa Örebro9.9.2022 14:19:53 CEST | Pressmeddelande

Lördagen den 10 september städas Örebro av åtta lokala idrottslag med ungdomar och ledare runt om i staden. Bakom projektet står E.ON i samarbete med Städa Sverige som jobbar tillsammans med lokala föreningsungdomar för ett skräpfritt Sverige. Projektet innebär att lokala idrottslag utrustade med gula soppåsar och handskar städar ett område i sin närmiljö. För detta får lagen en ersättning som går direkt till lagkassan att använda till cuper, mästerskap eller vad lagen själva önskar. Deltagarna utbildas samtidigt i miljö och hållbarhet, både teoretiskt och praktiskt. – Vi har ett väldigt stort engagemang bland idrottsföreningar i Örebro att vara med i Städa Sverige, så det känns väldigt bra att vi utöver satsningarna som E.ON gör i Malmö och Norrköping också kan möta upp intresset i Örebro, säger Mikael Örnliden, projektledare på Städa Sverige. E.ON möjliggör projektet genom en investering på 100 000 kr till de städande lagen i Örebro. – För oss på E.ON är det en självklarhet att bidra

Storhotell till Malmö – för bin och andra pollinatörer12.7.2022 09:13:19 CEST | Pressmeddelande

Idag kan 2 400 vildbin checka in i eget enkelrum i Malmö. Ett nytt storhotell invigdes igår vid Limhamns transformatorstation. Bihotellet är en del av E.ONs program för biologisk mångfald. –Det är en investering i framtiden. Bin är de mest oersättliga varelserna på jorden. Samtidigt hotas en tredjedel av Sveriges 300 arter av bin och humlor av utrotning, säger Peter Hjalmar, regionchef syd, E.ON.

E.ON lanserar ny tjänst för energirenovering av fastigheter6.7.2022 13:22:05 CEST | Pressmeddelande

Som första energibolag i Sverige ingår E.ON ett samarbete med Hemma och Klimatfastigheter, och lanserar redan i höst energirenovering som tjänst till sina privatkunder. – Ungefär 80 procent av Sveriges cirka 2 miljoner småhus är äldre än 35 år och i behov av energieffektivisering. Vi ser fram emot att erbjuda våra kunder möjligheten att energirenovera och på så sätt minska sina elkostnader, säger David Sätterman, chef för E.ONs solcellsaffär.