SYLVE och Suicide Zero tillägnar musikvideon ”Tänd ett ljus” till de nära 1 600 människor som tar sina liv varje år

Från inspelningen av musikvideon Tänd ett ljus med SYLVE.

– Jag vill med den här musikvideon ge mitt bidrag till Suicide Zeros julkampanj som i år känns viktigare än någonsin, speciellt i tider som dessa då vi är mitt i en pandemi och ofrivillig isolering, vilket gör att ensamheten blir extra påtaglig för många. Ring eller messa den du tror mår dåligt. Tveka inte att höra av dig, det kan rädda liv, säger SYLVE.

Under jul och nyår begås många självmord och SYLVE och Suicide Zero vill uppmana dig som medmänniska att höra av dig till någon du vet mår dåligt. En liten gest som att skicka ett litet sms eller ringa ett samtal kan betyda mer än du anar – det kan rädda liv.

På Suicide Zeros kampanjsida finns tips på hur du kan tackla julhelgen, antingen som medmänniska eller för dig som har det extra tufft. Dela gärna musikvideon och berätta vem du tänder ett ljus för.

Genom att sprida filmen så hjälper du Suicide Zero att nå fler människor med råd och tips på hur du kan agera för att minska risken för självmord.

Organisationen Suicide Zero
Suicide Zero är en ideell organisation som sedan 2013 arbetar för att radikalt minska självmorden i Sverige. Varje år tar nära 1 600 människor sina liv. Det är fyra om dagen. I statistiken döljer sig föräldrar, syskon, barn, grannar, kollegor och vänner. Tiotusentals får varje år beskedet att någon de känner har tagit sitt liv. Vi gör allt för att lyfta frågan, identifiera samhällsbrister och sprida kunskap.

Tänd ett ljus - SYLVE
Fler videor

Från inspelningen av musikvideon Tänd ett ljus med SYLVE.