Synproblem kan orsaka huvudvärk och onda axlar - få besöker optiker med besvären

Drygt en månad efter sommarledigheten och många välbekanta symptom som ont i huvudet, värk och grusiga ögon gör sig påminda igen för många. Inte sällan är det synproblem bakom problemen. Men 8 av 10 svenskar har ändå inte besökt en optiker på grund av sina besvär, visar en ny Sifo-undersökning, gjord på uppdrag av Specsavers.

Svenskar går inte till optiker på grund av huvudvärk eller ont i axlar, visar ny undersökning. Bild fri för publicering.

Det har gått en tid sedan semestern tog slut och tillbaka på jobbet påminns många igen om sina vardagliga problem som huvudvärk, besvärande ögon, ont i axlar eller migrän. Inte sällan är problem med synen den bakomliggande orsaken. Men hur många går till en optiker med anledning av den sortens besvär?

Det ville Specsavers ha svar på, och bad Sifo fråga ett statistiskt urval av befolkningen: Har du någon gång under de senaste fem åren på grund av något av dessa symptom: huvudvärk, kliande/torra ögon, värkande axlar eller migrän?

Det visade sig att 81 procent, eller drygt 8 av 10 svenskar, har inte under de senaste fem åren besökt en optiker av den anledningen.

– Få gör nog den kopplingen till synen, ändå vet vi att det är en vanligt förekommande bakomliggande orsak till många bekymmer i vardagen, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.

Endast 4 procent har gjort mer än ettbesök hos optiker av med anledning av den sortens symptom senaste fem åren – och 13 procent har gjort motsvarande besök en gång på grund av åtminstone ett av dessa symptom.

Att arbeta vid datorn långa stunder orsakar inte sällan sådant som huvudvärk, irriterade ögon eller ont i axlar eller nacke.

– Många får en aha-upplevelse när de förstår orsaken till besvären de haft, kanske har de under flera års tid suttit lite för nära skärmarna och böjt sig framåt, när de egentligen hade behövt hjälp av terminalglasögon. Det kan också vara så att ens privata glasögon inte fungerar vid skärmen eller om man känner andra symptom, som till exempel frontal huvudvärk, grusiga ögon eller trötthet i ögonen, säger Caroline Schiller.

Det var vanligare bland kvinnor (24 procent) än män (11 procent) att man gjort besök en optiker på grund av dessa symptom.

För mer information, kontakta:
Irene Hernberg, kommunikationschef, Specsavers Oy, +358 40 662 5866, irene.hernberg@specsavers.com

sig i Sverige 2004 och har idag drygt 113 butiker.

World Sight Day: Ögonsjukdom kostar årligen nära 9 miljarder10.10.2019 10:06:03 CESTPressmeddelande

Idag är det World Sight Day som uppmärksammar det faktum att ögonsjukdomar och ögonskador orsakar både stort mänskligt lidande och stora samhällsekonomiska kostnader – nära en kvarts miljon svenskar väntas till exempel ha en synnedsättning år 2030. –Synnedsättningar och blindhet kostar varje år minst 8,7 miljarder i minskad BNP och 11 miljarder mätt i offentliga finanser, säger Irene Hernberg, PR-chef Sverige på Specsavers som tillsammans med Synskadades riksförbund, SRF, presenterat siffrorna i rapporten Ögonhälsan i Sverige.

Viktor&Rolf Vision lanserar kollektion exklusivt för Specsavers2.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Nu släpper det ikoniska modehuset, Viktor&Rolf, en kollektion i samarbete med Specsavers, innehållande sexton bågar och tre solglasögon. Kollektionen finns i butik från 2 september. – Viktor&Rolf har en gedigen lista på samarbeten och framgångar. Därför är vi på Specsavers väldigt stolta över att kunna presentera denna vackert designade glasögonkollektion”, säger Irene Hernberg, PR-chef på Specsavers Sverige.