Syskonen Andersson är framtidshoppen som tar sikte på internationella medaljer

Comebackande Joacim Lundgren såg oslagbar ut i kvalet och körde bra även i finalen när det väntade tuffare uppgifter. Men efter en duell på HÖGSTA NIVÅ vann junioren Ludvig Andersson SM-guldet i cykeltrial – med minsta möjliga marginal. Även den yngre systern Hilda Andersson, 15, övertygade i Piteå.

Framtidhopp, Ludvig Andersson, Arvika

"Jag har faktiskt inte känt mig nervös under hela dagen. Det är klart att jag trodde det skulle bli svårt att klara guldet inför finalen när jag såg att Joacim Lundgren var i form. Men jag kan ju bara göra det jag kan och det var liksom inget att vara nervös för", säger Ludvig Andersson.

Ludvig kör med liten cykel och små hjul, till skillnad från dina två största konkurrenter i landet Joacim Lundgren och Alexander Karlsson. Därtill rätt löst pumpat. Vissa passager kändes som att man skulle tjäna på lite mera fart och storlek på hjulen.

"Jag skulle ändå aldrig någonsin byta bort min lilla cykel som det känns nu; dels är jag ganska liten och dels har jag sådan känsla med den."

Onekligen fungerar det. Ja, det kändes nästan som att Ludde var ett med cykeln ett par gånger när han klamrar sig fast med framhjulet och så fullbordar det som liksom såg omöjligt ut.

Han fick mycket lovord av Joacim Lundgren.

"Det är surt att falla med så små marginaler, jag ville vinna i dag – men samtidigt unnar jag Ludvig det här. Han körde så BRA och kommer nu sätta press på mig ända tills den dagen som jag säger att jag skiter i det här. Det är kul och det ger mig lite morot igen. Nu är jag i alla fall jäkligt taggad inför SM utomhus", ler Joacim Lundgren.

Joacim hade inte mycket mer än ett par knappa "tidsfel" på hela dagen och såg ruggigt bra och koncentrerad ut. Desto starkare att Ludvig antar utmaningen när nivån höjs.

"Ludvig är ju en av världens bästa juniorer och jag var ju på den nivån bland seniorerna när jag gjorde mitt långa uppehåll för två och ett halvt år sedan.  Nu är jag väl inte det, men jag håller väl hyfsat bra nivå...det är kul, det är det."

Om Ludvig har god chans på medalj i de största juniormästerskapen så är det samma sak med yngre syrran Hilda Andersson. Då ska ni veta att det bara finns en klass i cykeltrial på damsidan.

På SM-kvalet i Piteå tävlade 15-åringen från Arvika – fyller 16 senare i år – mot herrlandslagskillarna. Snacka om att hon hade växt in i nivån när tv-kamerorna var påslagna. Då ökade poängen i sektionerna.

Tufft är bara förnamnet. Några gånger small det rejält när Hilda tog sig an de tredje och fjärde sektorerna med full attack.

"Nej då, det var ingen som var nått, inget allvarligt. Jag tycker också att sektionerna var väldigt bra uppbyggda här. jag tyckte att det var väldigt roliga hinder med bra variation och där nivån hela tiden ökades, så man kunde plocka 20 eller 30. Det var kul att det i alla fall gick att ta lite poäng", säger Hilda och skiner upp.

Känns det inte som en väldigt tuff uppgift?

"Jag tänker inte på det. Jag är van. Men det är klart att det är skillnad att tävla mot killar än tjejer..."

Hilda kom fyra i sin första världscupstart och även åtta på VM. Då ska ni veta att damerna bara tävlar i seniorelit där.

"Målet är ju att förbättra fjolårets resultat. Det skulle till exempel vara kul med en pallplats i världscupen i år eftersom jag var så nära i fjol. Ett annat mål är att bli svensk mästarinna igen."

Vad gör ni egentligen i Arvika?

"Vi tränar helt enkelt väldigt mycket och målmedvetet, och så har vi all tänkbar nödvändig uppbackning", säger Ludvig Andersson.

Text och foto: Tomas Larsson/SCF (fria för publicering)

Framtidhopp, Ludvig Andersson, Arvika
Framtidhopp, Hilda Andersson, Arvika
Framtidhopp, Hilda Andersson, Arvika
Ludvig Andersson var klart närmast att klara den - nästan - omöjliga avslutande väggen.