Sysselsättningsnedgång i de mellersta delarna av landet

Arbetsgivarna i mellersta Sverige (Södermanland, Västmanland, Närke och Värmland) ser pessimistisk på sysselsättningen inför inledningen på det nya året och regionen har lämnat landets enda negativa prognos. Branschundersökningen visar att de största jobbchanserna över landet finns i finans-, fastighets- och konsultbranscherna medan hotell- och restaurangbranschen rasar med hela 20 procentenheter jämfört med förra året.

Sysselsättnings­trenden (se fotnot) för mellersta Sverige är -1 procent, vilket är en minskning med fyra procentenheter jämfört med förra kvartalet men tre procentenheter jämfört med för ett år sedan. Sysselsättningstrenden för Sveriges om helhet är +5 procent.

- Både de mellersta delarna av landet och Västsverige visar tecken på nedgång i sysselsättningen medan flera av de andra regionerna tror på fler jobb. Det är ingen entydig bild som framträder men eftersom den konjunkturkänsliga hotell- och restaurangbranschen går ner kan det finnas fog för viss oro framåt, säger Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

Skåne toppar

Arbetsgivarna i fyra av de sex regionerna lämnar positiva jobbprognoser inför första kvartalet 2016 och störst efterfrågan på arbetskraft rapporterar Skåne. Mellersta Sverige rapporterar alltså den enda negativa regionprognosen och Västsverige glider ner till en nollprognos. Östra Götaland rapporterar däremot klart optimistiska sysselsättningsplaner liksom Stockholms- och Uppsalaregionen, medan den norrländska arbetsmarknaden fortsätter att vara försiktigt positiv.

Sysselsättningsökningen fortsätter i finans-, fastighets- och uppdragssektorn

Bland de undersökta branscherna lämnar sju av tio en positiv sysselsättningsprognos. Starkast prognos kommer precis som de två föregående undersökningarna från finans-, fastighets- och uppdragsverksamhetssektorn som nu ökar till rejält optimistiska +26 procent - branschens högsta sedan undersökningen startade 2003. Energisektorn och transportbranschen ser fram emot sysselsättningsökningar under årets första kvartal och tillverkningsindustrin ser fram emot ett efterlängtat lyft. Betydligt tuffare tongångar kommer från hotell- och restaurangbranschen som rasar med 20 procentenheter ner till pessimistiska -7 procent. Även de gröna näringarna rapportera negativa jobbplaner.

Inga tydliga tecken globalt

Globalt kommer de starkaste prognoserna från Indien, Taiwan, Japan, Turkiet och USA. De svagaste – och enda negativa - prognoserna rapporterar arbetsgivarna i Brasilien, Finland och Frankrike.

Arbetsgivarna i Kina har lämnat en försiktig prognos inför första kvartalet 2016. I Europa är det Turkiet som har störst behov av arbetskraft och Italien rapporterar äntligen en positiv arbetskraftsefterfrågan.

Fotnot: Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det första kvartalet 2016 förväntar sig nio procent av de svenska arbetsgivarna att öka antalet anställda, fem procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan medan majoriteten (78 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +4 procent men när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +5 procent.

På www.manpowergroup.se/Pressrum1/#/ kan följande laddas ner:

Rapporten i sin helhet

Film där VD beskriver resultaten

Diagram

Bild VD Lars Forseth samt bilder på undersökta branscher

Manpower Arbetsmarknadsbarometer för det andra kvartalet 2016 presenteras den 8 mars 2016.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Kommuner pratar integration genom jobb på Matchningsakuten i Almedalen21.6.2018 11:48Pressmeddelande

Hur löser vi integration genom jobb? Högkonjunktur, kompetensbrist och utanförskap. Att snabbt få ut nyanlända arbetssökande i arbetslivet är en viktig samhällsfråga och samtidigt en möjlighet för Sverige. Under Almedalsveckan i Visby bjuder ManpowerGroup in utvalda till Matchningsakuten i Almedalen för att prata om matchning och integration genom jobb. Tillsammans med kommunföreträdare diskuterar ManpowerGroup lösningar för att snabbt matcha rätt kompetens med rätt arbetsgivare. Följ #matchningsakuten på Twitter och LinkedIn 2-6 juli.