Systematiskt våld mot barn på statliga ungdomshem

En ny rapport från barnrättsorganisationen Barnrättsbyrån visar att barn utsätts för en systematisk och omfattande våldsanvändning av personal på statliga ungdomshem. Våldet drabbar vissa grupper hårdare än andra och då framför allt de yngsta barnen, flickor och barn med funktionsnedsättningar.
Foto: Sven Blume

I Sverige har rapporter om missförhållanden på de särskilda ungdomshemmen varit återkommande under lång tid. I slutet av 2019 tog därför Childhood initiativ till en kraftsamling om svensk institutionsvård där vi tillsammans med en rad erfarna och engagerade aktörer vill bidra till konkret förändring. Rapporten ”… och jag kunde inte andas” är en del av detta arbete och är framtagen av Barnrättsbyrån och forskaren Maria Andersson Vogel i samarbete med Childhood.

Rapporten slår bland annat fast att metoder som används i samband med avskiljning/isolering är att likställas med våld. Även om intentionen är att skydda ungdomen och dess omgivning visar rapporten att de metoder som används i 80 procent av de granskade situationerna innehåller smärtframkallande grepp som medför stora risker för skada. Samtidigt drabbar dessa metoder vissa grupper hårdare än andra, och då framför allt de yngsta barnen, flickor och barn med funktionsnedsättningar. Möjligheterna för barn att själva klaga på missförhållande och få en juridisk prövning är i det närmaste obefintlig.

I del två av rapporten bidrar en rad experter inom en rad discipliner med anknytning till tvångsvård av barn med kommentarer till rapportens slutsatser. I sina kommentarer är dessa eniga om att användningen av tvångsmedel på det sätt som sker idag de facto är en sanktionerad våldsanvändning som riskerar skada barnen både fysiskt och psykiskt och dessutom försvårar behandlingsarbetet. De är också överens om att det finns bättre alternativ för att förebygga och hantera svåra situationer och att dessa måste användas.

- Att unga flickor utsätts för systematiskt våld av personal i statens vård är ett fullständigt misslyckande av samhället och en allvarlig rättighetskränkning. Nu vilar ett tungt ansvar på regeringen att stoppa våldet, säger Elin Wernquist, generalsekreterare Barnrättsbyrån

- Sverige har åtagit sig en roll som föregångsland för att nå hållbarhetsmålet om att eliminera alla former av våld mot barn. Det åtagandet förpliktigar. Sverige valde för 40 år sedan att aga inte är ett accepterat sätt att uppfostra ett barn. Vi kan idag välja att inte längre acceptera att se våld som en rimlig metod att använda mot barn som omhändertagits av samhället, säger Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare World Childhood Foundation

Ta del av rapporten i sin helhet här.

För mer information kontakta:

Charles Mingo Bennström, pressansvarig World Childhood Foundation

charles.bennstrom@childhood.org

Babak Behdjou, pressansvarig Barnrättsbyrån

babak@barnrattsbyran.se

Om World Childhood Foundation
World Childhood Foundation arbetar med att förebygga våld och sexuella övergrepp mot barn i Sverige och världen. Det gör vi genom att initiera och stötta olika typer av insatser, oftast i partnerskap med gräsrotsorganisationer och andra nätverk, för att utveckla innovativa metoder som hjälper barn och familjer i utsatthet. Childhood grundades 1999 av H. M. Drottning Silvia.

Om Barnrättsbyrån
Barnrättsbyrån är en barnrättsorganisation som kämpar för att barn och unga ska tas på allvar och få rätt hjälp av samhället. Barnrättsbyrån arbetar på uppdrag av barn och erbjuder socialt och juridiskt stöd, råd och praktisk hjälp i alla frågor som rör barns rättigheter. Sedan 2020 arbetar Barnrättsbyrån inriktat med att påverka barnkonventionens praxis i en positiv riktning.

Bakgrund SiS
Inom Statens institutionsstyrelse (SiS) placeras barn och unga med allvarliga psykosociala problem eller som har dömts till sluten ungdomsvård. I samband med så kallade avskiljningar, en särskild befogenhet som SiS har för att isolera barn, beskriver barn hur de hålls fast av ett flertal personer och tvingas ner på golvet samt hur armar och ben vrids i smärtsamma positioner.  Trots lagändringar med syfte att minska användandet har antalet avskiljningar inom SiS ökat dramatiskt under de senaste åren. Sverige har fått återkommande kritik för isolering av barn placerade på SiS från bland annat Barnombudsmannen, FN:s barnrättskommitté och FN:s tortyrkommitté.

Foto: Sven Blume

Childhood förebygger sexuella övergrepp mot barn. Det gör vi i partnerskap med eldsjälar, gräsrotsorganisationer, företag, stiftelser och andra aktörer som delar vår vision om en värld där inget barn utsätts för sexuella övergrepp. Vi investerar i innovationer, metoder och samarbeten som stärker skyddet och minskar riskerna för särskilt sårbara grupper. Vi driver påverkansarbete, ökar kunskapen och medvetenheten om sexuella övergrepp mot barn. Vi skapar långsiktig och hållbar förändring.

Vårt arbete utgår från FN:s Barnkonvention och de globala målen 5, 16 och 17. Vi finansieras av företag, stiftelser och privata givare.Childhood grundades 1999 av Drottning Silvia.

AI-genererat övergreppsmaterial mot barn - Vad är det som händer?9.4.2024 15:30:15 CEST | Pressinbjudan

Den 12 april anordnar World Childhood Foundation, Internetstiftelsen och Women in AI ett webbinarium för att adressera en mörk aspekt av AI-teknologins framfart: skapandet av AI-genererat övergreppsmaterial mot barn. Webbinariet belyser de utmaningar och faror som den snabba framväxten av AI-teknologi medför samt utforskar hur vi tillsammans kan arbeta för en säkrare framtid för våra barn.

Skolsköterska vinner årets Childhoodpris!8.12.2023 05:00:00 CET | Pressmeddelande

Årets Childhoodpris går till Bitte Johnsson, skolsköterska vid Praktiska Gymnasiet i Ystad. Under torsdagskvällens ceremoni, i närvaro av H.M. Drottningen, hyllades elevhälsan och tre finalister för sitt arbete med att stötta barns och ungas utveckling och skolgång. Vinnaren utsågs av en jury bestående av bland andra Prinsessan Madeleine, vice hedersordförande Childhood och Carin Götblad, polismästare vid Noa.

Childhoodpriset 2023 hyllar elevhälsan - rekordmånga nomineringar.24.11.2023 06:00:11 CET | Pressmeddelande

Childhoodpriset 2023 hyllar elevhälsan. Årets finalister och elevhälsohjältar är Monica Mancilla Robles, Linköping, Farida Khan Sällbom, Göteborg och Bitte Jonsson, Ystad. Tre eldsjälar som stöttar barns och ungas utveckling och skolgång. Årets jury består bland andra av H.K.H. Prinsessan Madeleine, vice hedersordförande World Childhood Foundation och Carin Götblad, polismästare vid Noa. Vinnaren presenteras den 7 december och utöver äran tilldelas hen 50 000 kronor.