Mälartåg

Systembyte hos Trafikverket kan påverka Mälartågs trafik

Nu på söndag den 11 december lanserar Trafikverket ett nytt system för trafikplanering. Detta innebär nya arbetssätt och IT-system vilket påverkar samtliga tågföretag i Sverige. Då det finns risk för problem för tågtrafiken till följd av systembytet har Mälartåg vidtagit flera åtgärder.

Syftet med Trafikverkets nya planeringsystem, Marknadsanpassad Planering av Kapacitet (MPK), är att använda kapaciteten i järnvägsnätet mer effektivt, öka punktligheten och minska störningar i trafiken. Det möjliggör även för en ökad automatisering.

Förberedande möten har förts mellan Trafikverket och tågföretagen avseende förutsättningarna och riskerna för kommande trafikdrift samt förberedelser med störningsplaner.  Det finns dock fortfarande en oro i tågbranschen att trafiken och resenärerna påverkas negativt under inkörningsperioden från och med den 11 december med ökad risk för trafikstörningar de närmaste veckorna.

– Det är bra för tågtrafiken att Trafikverket tar fram ett nytt planeringssystem. Men från och med söndag och under en övergångsperiod finns det tyvärr risk att det kan ställa till stora problem för tågtrafiken, eftersom varken vi eller något annat tågbolag getts möjlighet att testa det ordentligt. Det finns en stor osäkerhet gällande hur det kommer att fungera, säger Joakim Sundh, vd på MTR Mälartåg.

Mälartåg vidtar därför ett flertal åtgärder:

Förstärkt närvaro av servicevärdar på stationerna

Mälartågs servicevärdar finns sedan tidigare på stationerna i Stockholm, Uppsala, Nyköping, Eskilstuna, Västerås, Gävle och Katrineholm. Dessa är på plats under för- och eftermiddagar på både vardagar och helger, när det är flest som reser. Nu förstärker Mälartåg närvaron ytterligare i Uppsala och Stockholm C med fler servicevärdar som också kommer att finnas på plats under hela dagen. I Södertälje Syd och Örebro sätts det även in servicevärdar på för- och eftermiddagar. Servicevärdarnas uppgift är att informera och hjälpa resenärerna, inte minst vid trafikstörningar.

Standby-bussar på flera större stationer

Mälartåg har planerat och beställt standby-bussar på åtta större stationer, som snabbt kan sättas in om problem och störningar uppstår. Standby-bussar på plats innebär kortare ledtider från det att trafikstörning uppstår till dess ersättningstrafiken kan avgå med resenärer.

– Vi gör nu, tillsammans med MTR som kör våra tåg, allt vi kan för att hantera situationen med MPK-systemets införande så att resenärer drabbas så lite som möjligt. Omläggningen påverkar hela Sveriges tågtrafik i många led och vi kan inte påverka MPK-systemets effekter på trafiken i Mälardalen, säger trafikstrateg Göran Gullbrand, på Mälardalstrafik.

Viktigt att poängtera är att vid stora störningar i tågtrafiken under implementeringen av MPK kan det också bli problem med Mälartågs ersättningstrafik med bussar. Det råder generell brist på busschaufförer i hela landet och personalen kommer inte att räcka till om trycket på ersättningstrafik från många tågbolag blir extremt stort. Bästa sättet för resenärerna att hålla sig uppdaterade är att följa trafikinformation på malartag.se eller andra trafikinformationskanaler samt att vara ute i god tid.

Sjösättningen av MPK är ett pågående arbete, det finns i dagsläget ingen möjlighet för Mälartåg att säga när det är helt klart utan hänvisar ytterligare frågor till Trafikverket.

Mälartåg informerar kontinuerligt via hemsidan malartag.se.

För mer information gällande Trafikverkets nya planeringssystem vänligen kontakta:

Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, press@trafikverket.se
Öppet vardagar 08.00-16.30.

För operativa frågor vänligen kontakta:

MTRs presstjänst, 08-578 610 20, press@mtr.se

Carl-Fredrik Johansson, presschef MTR, 076-641 18 59, carlfredrik.johansson@mtr.se

För övriga frågor vänligen kontakta:
Mälardalstrafiks presstjänst, 08-402 76 40, press@malardalstrafik.se.
Öppet vardagar 09.00-17.00.

Katarina Myrberg, kommunikatör Mälardalstrafik, 072-464 76 22, Katarina.Myrberg@malardalstrafik.se

Mälartåg
Mälartåg Kundservice 0771-22 44 40, bolagsadress: Mälardalstrafik, Kollektivtrafikens hus, Centralplan 3

08-402 76 00

Mälartåg trafikerar fem samhällsfinansierade regionaltågslinjer i Stockholm-Mälardalen. Bakom Mälartåg står Mälardalstrafik, som ägs av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.

Följ Mälartåg

Senaste pressmeddelandena från Mälartåg

Fler avgångar för Örebroresenärer i Mälartågs nya tidtabell13.11.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

I tidtabellen från och med den 10 december för Mälartåg planeras det för fler avgångar på samtliga fem linjer. En ny kvällsavgång på vardagar i riktning från Örebro mot Eskilstuna börjar köras. Biljetter fram till den 8 april 2024 har släppts till försäljning. Den planerade ökningen av trafiken är möjlig genom att många nyutbildade lokförare är klara att börja köra Mälartåg de kommande månaderna.