Systemfel i yrkesprogrammen på gymnasiet – ny rapport

I dag släpper Byggnads en ny rapport om yrkesprogrammen skriven av två fristående utredare. Rapporten pekar på flera fel i styrningen, dimensioneringen och kvaliteten av yrkesprogrammen på gymnasiet. Rapportförfattarna föreslår flera åtgärder för att förbättra situationen.

Under många år har andelen elever som söker yrkesprogram på gymnasiet minskat. Resultatet av det märks tydligt genom brist på utbildad arbetskraft i Sverige. Trots problemen ligger politiken lågt. Nu vill Byggnads väcka liv i frågan.

- Yrkesprogrammen är viktiga för våra medlemmar. När de inte fungerar som de ska drabbas hela vår bransch och byggandet i Sverige. Rapportförfattarna lyfter flera systemfel och jag hoppas att deras rapport kan bidra till en viktig debatt om yrkesprogrammens framtid, säger Johan Lindholm, ordförande Byggnads.

Rapporten är skriven av utredarna och skribenterna Sten Svensson och Mats Wingborg och finns som bifogad fil nedan.