Systrar siktar på succé med ny Specsaversbutik

Sarah Al-Khademi och Suhad Al-Khademi är systrarna som har jobbat hos olika arbetsgivare inom optikerbranschen under flera år. Nu går de samman som franchisetagare. 8 maj öppnar de en ny Specsaversbutik i ett av Globen Shoppings bästa lägen.

– Vi siktar på succé och satsar för att lyckas. I början kommer vi att få kämpa, säger Sarah Al-Khademi som blir retailpartner.

Hon har jobbat i ett halvår inom Specsavers med uppstarten av den nya butiken. Innan dess har Sarah Al-Khademi utbildat sig till butiksekonom och jobbat som säljare och butikschef inom en annan optikerkedja under sex år.

– Skulle gått till Specsavers, skämtar Sarah Al-Khademi.

Hennes syster Suhad Al-Khademi är legitimerad kontaklinsoptiker sedan 2004 och äger i dag en Specsaversbutik i Upplands-Väsby. Hon blir optikerpartner i den nya butiken. Suhad Al-Khademi har avlagt optikerexamen vid Karolinska institutet och kompletterat med en magisterexamen och arbete som optiker i England. Till erfarenheterna hör också arbete som butikschef inom en annan optikerkedja.

– Vi vill satsa på en nyöppning i världsklass och bli en välkänd optikbutik i Globenområdet och i områden som ligger runtomkring. Vi kommer att jobba stenhårt på vårt rykte, säger Sarah Al-Khademi.

– Specsavers är ett framåtsträvande stort företag som leder utveckling inom optik, ögonhälsa och synvård. Därför är vi stolta över att vara franchaisetagare inom Specsavers, ett företag som erbjuder stora utvecklingsmöjligheter både internt och externt, säger Suhad Al-Khademi .

På fritiden umgås de två systrarna mycket och de brukar resa utomlands ihop.

– På jobbet kommer vi i första hand att vara kollegor som agerar professionellt, inte systrar, säger Sarah Al-Khademi.

– Vi kommer att stötta och uppmuntra varandra i alla situationer. Det är viktigt att skilja på privat och arbetsliv. Vi ska jobba hårt för att få våra medarbetare att trivas och vi tillsammans bli ett vinnande team, säger Suhad Al-Khademi.

Båda systrarna är målmedvetna, engagerande och drivande. Företagandet ligger i släkten. Både systrarnas bröder och pappa är företagare.

Sarah Al-Khademi Retailpartner Globen, 076-942 94 72, sarah.alkhademi@specsavers.se

Suhad Al-Khademi Optikerpartner Globen, 076-044 96 16, suhad.alkhademi@specsavers.se

Om Specsavers
Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1 600 optikbutiker med cirka 30 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, New Zealand och Australien. Specsavers erbjuder produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers har 113 butiker i Sverige.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

100 000 svenskar omedvetet drabbade av lömsk ögonsjukdom8.3.2019 08:30:00 CETPressmeddelande

100 000 svenskar vet inte om att de bär på den lömska folksjukdomen glaukom (grön starr). På söndag inleds Världsglaukomveckan och det viktigaste budskapet är att kolla ögonen i tid. Något som författaren Denise Rudberg, Specsavers ögonhälsoambassadör är i högsta grad medveten om: – Min mormor drabbades och jag märkte hur det påverkade hennes livskvalitet, jag går och kontrollerar mina ögon regelbundet, säger hon.

Inför sportlovet: 2 av 3 svenskar skyddar ej ögonen med solglasögon på vintern24.1.2019 10:34:02 CETPressmeddelande

Solens UV-strålar kan på sikt orsaka ögonsjukdomar, och vintersolen kan vara ännu mer skadlig än under sommarhalvåret. Men 2 av 3 svenskar, 65 procent, skyddar inte sina ögon med solglasögon under soliga vinterdagar. – Vi behöver lära oss att ögonen, precis som huden, behöver skydd mot solen och det gäller även vintertid, säger Caroline Schiller, produktchef och optiker på Specsavers, som också ger tips på hur man skyddar sina ögon på vintern.