Systrar siktar på succé med ny Specsaversbutik

Sarah Al-Khademi och Suhad Al-Khademi är systrarna som har jobbat hos olika arbetsgivare inom optikerbranschen under flera år. Nu går de samman som franchisetagare. 8 maj öppnar de en ny Specsaversbutik i ett av Globen Shoppings bästa lägen.

– Vi siktar på succé och satsar för att lyckas. I början kommer vi att få kämpa, säger Sarah Al-Khademi som blir retailpartner.

Hon har jobbat i ett halvår inom Specsavers med uppstarten av den nya butiken. Innan dess har Sarah Al-Khademi utbildat sig till butiksekonom och jobbat som säljare och butikschef inom en annan optikerkedja under sex år.

– Skulle gått till Specsavers, skämtar Sarah Al-Khademi.

Hennes syster Suhad Al-Khademi är legitimerad kontaklinsoptiker sedan 2004 och äger i dag en Specsaversbutik i Upplands-Väsby. Hon blir optikerpartner i den nya butiken. Suhad Al-Khademi har avlagt optikerexamen vid Karolinska institutet och kompletterat med en magisterexamen och arbete som optiker i England. Till erfarenheterna hör också arbete som butikschef inom en annan optikerkedja.

– Vi vill satsa på en nyöppning i världsklass och bli en välkänd optikbutik i Globenområdet och i områden som ligger runtomkring. Vi kommer att jobba stenhårt på vårt rykte, säger Sarah Al-Khademi.

– Specsavers är ett framåtsträvande stort företag som leder utveckling inom optik, ögonhälsa och synvård. Därför är vi stolta över att vara franchaisetagare inom Specsavers, ett företag som erbjuder stora utvecklingsmöjligheter både internt och externt, säger Suhad Al-Khademi .

På fritiden umgås de två systrarna mycket och de brukar resa utomlands ihop.

– På jobbet kommer vi i första hand att vara kollegor som agerar professionellt, inte systrar, säger Sarah Al-Khademi.

– Vi kommer att stötta och uppmuntra varandra i alla situationer. Det är viktigt att skilja på privat och arbetsliv. Vi ska jobba hårt för att få våra medarbetare att trivas och vi tillsammans bli ett vinnande team, säger Suhad Al-Khademi.

Båda systrarna är målmedvetna, engagerande och drivande. Företagandet ligger i släkten. Både systrarnas bröder och pappa är företagare.

Sarah Al-Khademi Retailpartner Globen, 076-942 94 72, sarah.alkhademi@specsavers.se

Suhad Al-Khademi Optikerpartner Globen, 076-044 96 16, suhad.alkhademi@specsavers.se

Om Specsavers
Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1 600 optikbutiker med cirka 30 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, New Zealand och Australien. Specsavers erbjuder produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers har 113 butiker i Sverige.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Smålänningar och boende på Öland och Gotland har bäst kunskap för att skydda ögonen från solens farliga UV-strålning1.6.2018 15:29Pressmeddelande

Solens UV-strålar kan på sikt orsaka ögonsjukdomar, och bästa skyddet är CE-märkta solglasögon. Men fyra av tio svenskar använder inte solglasögon alls sommartid och en majoritet av befolkningen är inte medvetna om solens skadliga strålning. Smålänningar och boende på Öland och Gotland har störst kunskap i landet om att solens strålar ökar risken för ögonsjukdomar.

Specsavers och DAY lanserar exklusiv glasögonkollektion. Skandinavisk enkelhet - Vintageelegans - Bohemisk känsla14.3.2018 10:36Pressmeddelande

Specsavers fortsätter skapa exklusiva glasögon som är tillgängliga för alla. Den senaste glasögonkollektionen är designad av det danska modemärket DAY Birger et Mikkelsen. Kollektionen innehåller 18 olika glasögonmodeller för kvinnor och finns i butik från och med mitten av mars 2018. DAYs grundfilosofi är att designa kläder för kvinnor som har ett öga för detaljer och inte bara följer trender. Grundaren Keld Mikkelsen startade DAY med visionen att skapa kläder med kvinnliga siluetter och etniska detaljer, inspirerade från hans resor runt om i världen till exempelvis Kina och Indien. Dessa influenser genererar plagg med färg, broderier och noggrant utvalda mönster. I glasögonkollektionen för kvinnor finns tydliga influenser av det klassiska DAY, en unik blandning av vintageelegans och bohemiska vibbar tillsammans med den skandinaviska enkelheten. Kollektionen innehåller en rad olika bågar, enkla men eleganta aviators med den nordiska känslan, vackra uppåt svepande kattögonbågar med leo

Ett besök hos optikern kan ge dig bättre ögonhälsa19.2.2018 10:41Pressmeddelande

Ny rapport visar att var femte svensk är drabbad. Var femte person i Sverige, eller 2,2 miljoner svenskar, har eller har haft en ögonsjukdom som har diagnostiserats av en ögonläkare. Samtidigt kan det finnas många fler som har en ögonsjukdom eller en betydande synnedsättning men som inte fått en diagnos. Det visar den nya rapporten Ögonhälsan i Sverige som Specsavers och Synskadades Riksförbund har tagit fram tillsammans som start på ett nytt samarbete. – Syftet med samarbetet är att förbättra den svenska ögonhälsan, säger Håkan Thomsson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund. Rapporten visar att en av 50, eller omkring 200 000 svenskar, har en synskärpa som motsvarar 0,3 eller mindre. Hälften av dessa skulle kunna förbättra sin syn med hjälp av bästa möjliga synkorrigering. En av 25 eller 440 000 svenskar uppger själva att de har svårt att läsa en vanlig tidningstext även om de använder glasögon eller linser. Men var fjärde svensk testar inte sin syn trots att de skulle vilja g