Systrarna Eldebrink gör comeback i landslaget!

I dag släpps bruttotruppen till damernas EM-kval i februari och den historiska matchen på Avicii Arena. En trupp som åter igen har med två av svensk baskets största profiler - Elin och Frida Eldebrink. Här är de 16 spelarna som kallats till EM-kvalfönstret i februari, inför matcherna mot Israel 9 februari och Lettland 12 februari.

Det är två måstematcher som väntar damerna om de ska ta sig till sitt tredje raka Europamästerskap som avgörs i Israel och Slovenien den 15–25 juni 2023. 16 lag ska göra upp om den åtråvärda EM-pokalen och Sverige behöver vinna båda sina kvalmatcher i februari för att vara med i kampen om den.

- Vi går in i detta kvalfönster medvetna om att det krävs två väldigt starka insatser för att ta oss vidare till EM. Förutom två vinster behöver vi dessutom skrapa ihop en så stor positiv målskillnad som vi kan. I truppen ingår glädjande några nygamla ansikten som kommer att tillföra både kompetens och rutin så jag ser därför väldigt positivt på utmaningen, säger Lars Johansson, sportchef på Svenska Basketbollförbundet.

9 februari möter Sverige Israel på bortaplan. Ett Israel som damerna förlorade knappt mot i hemmamötet i Fyrishov i november. Men med en riktigt stark trupp som nu förstärkts med systrarna Frida och Elin Eldebrink finns det inget annat än vinst.
Även Louice Halvarsson gör återkomst i damlandslaget, där hon senaste deltog i februari 2021.

12 februari spelas sedan den sista och helt avgörande matchen i EM-kvalet när man ställs mot redan EM-klara Lettland. Det är en match som ska gå till historien. Då ska vi slå publikrekord på Avicii Arena!

- Att detta talangfulla lag får chansen att avsluta kvalet i Avicii Arena känns både rätt, roligt och viktigt. Vi hoppas på en riktigt stor publik och kanske blir det den avgörande faktorn som tar oss till EM? fortsätter Lars Johansson.

Av de 16 kallade spelarna som samlas för läger är det 12 spelare som kommer att spela mot Israel och Lettland.

Kallade spelare till EM-kvalfönstret (6-12 februari):

Namn

Farhiya Abdi

1992

Fryshuset Basket

Magnolia Basket Campbasso (ITA)

Maria Gültekin

1990

IK Eos Lund

Bursa (TUR)

Josefin Vesterberg

Höken Basket

Fanny Wadling

Skuru Basket

Paulina Hersler

1994

Malbas

London (GBR)

Tilda Trygger

Saltsjöbadens IF

Intervjuer
För intervjuer med uttagna spelare eller coacher kontakta pressansvarig Louie Söderberg på telefonnummer 070-601 03 36.

Förutsättningar EM-kval
Sverige spelar kval till EM 2023 i Israel och Slovenien. Sverige kvalar i grupp J tillsammans med Israel och Lettland. För att kvalificera sig till EM behöver Sverige vinna gruppen eller vara en av de fyra bästa grupptvåorna. EM-kvalet spelas under tre fönster; november 2021, november 2022 och februari 2023.

Biljetter
Biljetter till Sverige-Lettland på Avicii Arena den 12 februari kan köpas här >>>

TV-sändningar
EM-kvalmatcherna mot Israel (9/2 kl. 17.00) och Lettland (12/2 kl. 16.35) sänds på SVT & SVT Play.

Häng med i sociala medier!
Följ Sweden Basketball på sociala medier för allt det senaste om damlandslaget.

Instagram: @swe.basketball >>>
Facebook: Basketlandslagen >>>