”Ta hjälp av dina kollegor som har mer erfarenhet” — fredagsporträttet med Yad Javidi

Yad Javidi är en av Einar Mattssons gladaste fastighetstekniker. Med pigg blick tar han sig an nya och gamla arbetsuppgifter och är orädd att fråga mer erfarna kollegor hur man borde göra. Med omtanke och ödmjukhet tar han sig an de varierande dagarna. Han stortrivs med den hjälpsamma och familjära stämningen och hoppas på en framtid inom koncernen.

När och hur hamnade du på Einar Mattsson?
— Min kusin jobbade här tidigare och tipsade mig om att det fanns en ledig tjänst att söka. Jag sökte, fick jobbet och började för två år sen.

Vad hade du för bild av företaget då?
— Då visste jag inte så mycket mer än att det var ett familjeföretag med många anställda.

Hur har din yrkesbana sett ut hittills?
— Jag har jobbat på Biltema i många år. Det är en stor varuhuskedja där jag haft flera olika befattningar. Min sista tid där reste jag runt med etableringsgruppen som etablerar och bygger upp nya varuhus eller konceptuppdaterar befintliga varuhus.

Hur kommer det sig att du blev fastighetstekniker?
— När man som jag är väldigt social och alltid gillat att hjälpa människor, så det kändes som en rolig utmaning för mig att jobba med hyresgäster. Variationen utav arbetsuppgifter lockade mig också, då ingen dag är den andra lik.

Vad är det bästa med att jobba på Einar Mattsson?
— Att det är så familjär stämning, att det är så härliga kollegor där alla är hjälpsamma. Här blir du sedd som den person du är och inte bara ett anställningsnummer.

Du är alltid så glad och din glädje smittar. Har du alltid roligt på jobbet?
— Vad kul att höra! Det stämmer kanske inte alltid, men för det mesta är jag på väldigt bra humör. Jag vet av erfarenhet att ett leende smittar av sig. Att bjuda på ett leende och ett gott bemötande, då får du nästan alltid till ett bra samarbete. Om jag kommer hem till en mindre nöjd hyresgäst, ler och är trevlig avslutar mitt jobb och ska åka, och då får ett glatt bemötande tillbaka. Då blir jag riktigt glad.

Du har varit med och gjort om många tråkiga och luktande soprum till fräscha, snygga och väldoftande miljörum. Vilka reaktioner har du fått?
— Hyresgästerna har blivit så glada och tycker det blivit riktigt snyggt. Om det är äldre hus så tycker de att det är kul med lite förändring. Med bättre sorteringsmöjligheter och hjälpsamma hyresgäster så blir det enklare att hålla rent. Det blir även en trevligare mötesplats där man kan stå kvar och prata med de man träffar.

Vad är det roligaste med ditt jobb som fastighetstekniker?
— Att jag får träffa så många människor och att jobbet är så varierande. När jag kliver upp på morgonen, så vet jag inte riktigt hur dagen blir även om det finns en plan med inbokade felärenden att lösa.

Som tekniker har du massa verktyg. Vilket verktyg är din favorit och varför?
— Skruvmejseln är min favorit. Den kommer man långt med och med den kan du fixa det mesta. En annan favorit är el-pennan. När elen gått vill jag snabbt kunna testa vilken säkring som gått. Pennan ger utslag om ström finns, så felsökningen går enormt mycket snabbare med den.

Har du något tips på hur man kan träna upp sina praktiska sidor?
— Var nyfiken, ställ frågor och prova dig fram. Det värsta som kan hända är att det blir fel. Ta hjälp av dina kollegor som har mer erfarenhet än du har, för vi lär oss hela tiden av varandra. Jag lär mig fortfarande någonting nytt varje dag och utvecklas hela tiden. Hjälpen finns alltid ett samtal bort.

Finns det någon händelse i jobbet som du vill berätta om?
— Oj, det finns så mycket att berätta om. Vi fastighetstekniker träffar så många olika människor i varierande livssituationer och vissa boende kommer du ihåg mer än andra. Jag har varit med på alltifrån avhysningar till att rensa dödsbon. Det är väldigt speciella situationer som påverkar mig.

— En händelse som jag särskilt minns skedde när jag var ny på Einar Mattsson. Det brann i en fastighet på Slipgatan. Jag visste inte så mycket och kom fram när brandkåren och polisen hade spärrat av hela gatan. Jag förklarade min roll och kunde berätta om fastigheten och dess utrymmen. En äldre hyresgäst hade inte förstått att det brann och hade svårt att ta sig ner på egen hand. Han fick hjälp av brandmännen att komma ur sin lägenhet och ner på gatan, men han hade problem med minnet och var väldigt snurrig. Då pratade jag länge med honom så att han blev lugn, medan vi väntade på att hemtjänsten skulle komma.

Gör du även praktiska saker på fritiden?
— Nej, då försöker jag röra på mig så mycket som möjligt, så det blir många promenader och jag tränar på gym.

Vilka är dina andra fritidsintressen?
— Jag har en stor familj, så jag träffar gärna dem och mina vänner när jag är ledig. Jag gillar att laga mat, men tyvärr händer det inte så ofta då jag bor ensam. Så det blir ofta hämtmat eller att jag käkar ute någonstans.

Hur hanterar du stress?
— Då tar jag ett djupt andetag och försöker medvetet tänka på att inte stressa. Jag brukar sätta på lite skön musik i lurarna eller en bra podd. Är det möjligt så kan jag gå en promenad för att skaka av mig den värsta stressen.

Hur blir man den mest populära fastighetsteknikern?
— Om du är trevlig, hjälpsam, skapar goda relationer med dina hyresgäster, är nyfiken och våga prova nya saker. Ja, då blir du populär!

Om man ska välja ett bolag för fastighetsförvaltning, varför ska man välja Einar Mattsson?
— Därför att vi kan det vi håller på med, vi har en personlig kontakt med våra hyresgäster och kunder och vi gör det där lilla extra.

Du har jobbat i hela huvudstaden. Har du någon särskild favoritstadsdel eller ett område som betyder lite extra för dig?
— Jag gillar söder väldigt mycket. Du träffar så mycket olika människor där och ibland så bjuder dom på ett skratt också.

Finns det någon särskild fastighet du gillar lite extra?
— Alla fastigheter har sin charm och är unika på sitt sätt. Måste jag välja någon som jag gillar lite extra så är det kvarteret Pagen 16, Pipersgatan 29-31. Alla hyresgäster där är så trevliga och hjälpsamma och många har bott där sedan huset byggdes. Det finns också en fin gemenskap mellan alla hyresgäster. De har en förskola på innergården och barnen blir så nyfikna när jag kommer dit när något ska fixas, och de vill alltid hjälpa till.

Vad gör du om tio år?
— Låt mig tänka. Då har jag förhoppningsvis fru och barn, jobbar på som vanligt, men kanske i en annan roll eller i en annan del av koncernen.

Om du ska tipsa en 18-åring om några visdomar att bära med sig ut i arbetslivet, vad säger du då?
— Jobba på, visa framfötterna, var inte lat och lär dig klockan. Det är alltid viktigt att passa tiden. Oavsett vad du ska göra eller vem du ska möta.

”Einar Mattsson vill på riktigt lämna efter sig fastigheter alla kan vara stolta över” – fredagsporträttet med Martin Berglund11.6.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Han förmedlar trots högt arbetstryck en känsla av stort lugn. Med denna approach tar sig Martin an försäljningsansvaret för de stora bostadsprojekt som Einar Mattsson uppför med eget byggbolag. Hans vardag är fylld av jobb, barn, familj, vänner och bollar och det blir inte många minuter över till någon bokläsning. Här är vår metodiske teamspelare Martin Berglund:

Einar Mattsson förlänger stödet till Läxhjälpen i Hjulsta7.6.2021 14:21:51 CEST | Nyheter

Einar Mattsson förlänger sitt samarbete med Stiftelsen Läxhjälpen i ytterligare tre år, med fokus på Hjulstaskolan i Stockholm. Samarbetets syfte är att genom Läxhjälpsprogrammet ge högstadieelever bättre förutsättningar att uppnå gymnasiebehörighet och samtidigt få ökat självförtroende och inspiration inför framtiden. Insatsen bidrar även till att skapa bättre förutsättningar kring integration och trygghet i Hjulstaområdet.

”Jag är omgiven av trygga och kunniga kollegor”— fredagsporträttet med Hjulsta-teamet4.6.2021 10:44:19 CEST | Blogginlägg

Denna vecka har vi stort fokus på Järvaveckan. Vad passar då bättre än att vi avslutar den med ett stort gäng ur teamet som jobbar i Hjulsta. Teamet hänger gärna med på trygghetsvandringarna på fritiden efter att de slutat jobbet. Tillsammans med tjänstemän och politiker från Stockholms stad, förvaltarna, polisen och andra fastighetsägare i Järva visar de stolta upp området. Här är de, nästan hela gänget:

Järvaveckan 2021 blir ”Järvaveckan Live” med hundratals timmar direktsändning från studio i Rinkeby30.5.2021 07:07:00 CEST | Nyheter

Einar Mattsson har länge stöttat Global Village på olika sätt. I år är vi partner till Järvaveckan Live, ett digitalt event som kan nå ännu fler i hela Sverige. Med ett späckat program från studion i Rinkeby livesänds 100 timmars samtal, debatter och reportage — allt under konceptet ”Järva Live”. Sändningarna kan du se dygnet runt från den 2–6 juni. Programledare för sändningarna kommer Kakan Hermansson, Segal Mohamed, Martin Mutumba och Claes de Faire vara.