Ta paus i sommar: Trafiksäkerhetskampanj

MHF:s stora sommarkampanj firar 20 år. Trafiknykterhetsorganisationen MHF uppmuntrar förare att ta regelbundna pauser under resan och informerar om säkerhet i trafiken. Enligt statistik från Transportstyrelsen sker fler trafikolyckor under sommaren än under någon annan period. Därför träffar du mellan maj och september hundratals funktionärer från MHF på många större rastplatser längs med huvudleder runt om i Sverige. Här kan du ställa frågor, få tips och diskutera problem och möjligheter i trafiken. Målet är en skön och trygg resa samt ökad trafiksäkerhet. Med hjälp av Trafikverket som äger de flesta rastplatserna, kan vi på MHF bidra till en säkrare trafik.

Ta Paus i sommartrafiken - viktigare än man kan tro

MHF:s stora sommarkampanj firar 20 år.
Vi uppmuntrar förare att ta regelbundna pauser under resan och informerar om säkerhet i trafiken. Enligt statistik från Transportstyrelsen sker fler trafikolyckor under sommaren än under någon annan period. Därför träffar du under sommaren hundratals funktionärer från MHF på många större rastplatser längs med huvudleder runt om i Sverige.

Ta paus började redan på försommaren och pågår fram till början av september och är möjlig tack vare engagerade medlemmar.

Sommarmånaderna är bilsemestertider. Samtidigt förbereder sig MHF-medlemmar för kampanjen Ta Paus, för att informera bilister hur viktigt det är att ta en eller flera pauser under resan.

Här är en karta över alla årets rastplatser med datum

Förutom att prata om att ta rast, informerar medlemmarna även om MHF och arbetet för nykter och säker trafik. Det finns också möjlighet för trafikanterna att bli medlem eller på annat sätt stötta MHF i arbetet för en säkrare trafik.

Det finns också chans att vinna presentkort för de besökare som svarar på årets enkät.

Under några hektiska dagar under semestertiden kommer MHF i kontakt med tusentals bilister och ges möjlighet till flera intressanta samtal.

Vi vill med aktionen ”Ta Paus” förmå semesterfirarna att göra ett välbehövligt avbrott i trafiken. Det kan rädda liv. Det finns forskning som tyder på att allt för många olyckor beror på att föraren har somnat bakom ratten.

Varje år arbetar hundratals MHF-funktionärer ideellt med den här aktiviteten under cirka 130 dagar på ett stort antal rastplatser över hela Sverige.

Vi kraftsamlar särskilt under sista helgen i juli (26-28/7), men vi finns även på flera rastplatser tidigare och senare under sommaren.

Under Ta Paus får vi möjlighet att synliggöra MHF och vårt arbete på ett positivt sätt samtidigt som vi kan ge viktig information till trafikanter om trafiksäkerhet.
Efter de utvärderingar som gjorts visar det sig att arrangemanget tagits emot mycket positivt av såväl besökare på rastplatserna som av MHFs funktionärer. Detta har visat sig vara ett bra sätt att nå trafikanter med trafiksäkerhetsinformation.

Det går bra att få sig en pratstund med våra funktionärer på de flesta orter. Kontakta någon av kontaktpersonerna nedan för förmedling av lokalt ansvariga.

Här är alla rastplatser i en lista: TaPaus-lista

Ta Paus i sommartrafiken - viktigare än man kan tro
En välbehövlig paus på resan.
Hela familjen mår bra av en liten rast

Östersund i fokus på Trafiknykterhetens Dag14.5.2019 07:30:00 CESTPressmeddelande

Tisdagen 14 maj är det Trafiknykterhetens dag. En dag som MHF instiftat för att uppmärksamma konsekvenserna av rattfylleri. På 300 platser över hela landet uppmärksammas Trafiknykterhetens dag med olika aktiviteter. Polisen gör i samarbete med MHF en storsatsning med extra trafiknykterhetskontroller i delar av landet. Vårt huvudevenemang kommer i år att vara i Östersund, där vi kommer att finnas på Stora Torget mellan klockan 10:00 och 16:00.