Ta steget och anlita en Barnvakt

Som de flesta föräldrar redan vet om kan en extra familjemedlem fort leda till utmaningar med logistiken. Man ska ju ge dem mat, byta blöjor och hålla ögonen på dem.

Det är ju såklart inte alltid möjligt - speciellt när båda föräldrarna jobbar. Därför menar vi att du bör anlita en barnvakt. Nedan listar vi fördelarna med att ha en barnvakt för att komplettera uppfostrandet av dina barn.

Först och främst - var kan man hitta en barnvakt?

För svenska föräldrar i Sverige som har svårt med att få tiden att gå ihop önskar vi att informera dig om hur lätt det kan vara med att skaffa sig en barnvakt i Sverige. På https://www.yepstr.com/se/barnvakt finns det en app man kan ladda ner för att se efter tillgängliga barnvakter i sitt kvarter.

Du kan också se på olika facebookgrupper då många barnvakter marknadsför sig på facebook och ser det med att vara barnvakt som en fritidssyssla.  I tillägg kan det vara smart att höra råd och tips från skolor och dagisar. De kanske vet någon som brukade jobba hos dem?

Varför ska man anlita barnvakt?

Subventioner genom RUT-avdraget

Kostnaden för barnvakt kan variera men standardpriset brukar gå från 70 kronor i timmen och uppåt. Detta pris kan dock halveras med hjälp av Sveriges särskilda subvention av RUT-avdrag för föräldrar.

För de som inte vet vad rutavdraget är för något - det är en förmån regeringen har med syfte att öka arbetstillfällen genom att subventionera hyran som klienter betalar. Detta kan vara hushållstjänster och konstruktionsarbete, men det appliceras också på barnvakter som jobbar som frilansare.

När det kommer till att anlita en barnvakt har regeringen också en subvention särskilt för föräldrar. Från och med år 2021 står staten för 50% av det du betalar till en barnvakt. Detta täcker de upp så länge den totala kostnaden per förälder inte överstiger 50000 kronor i året. Detta är till stor hjälp för singelföräldrar då det kan göra markant skillnad på inkomsten.

Barnvakter har pedagogisk utbildning

För att kunna uppfostra barn på bästa möjliga sätt är det en stor fördel om man har gått en formell utbildning i pedagogik, men som du säkert kan relatera till själv så har inte många föräldrar gått en sån utbildning. Det är däremot betydligt lättare att anlita en barnvakt som har pedagogisk utbildning i bagaget. Detta kan vara till stor fördel för barnet. Barnvakter med pedagogisk utbildning kan bland annat läsa av vad som motiverar barnen att göra saker som inte de annars hade gillat. Detta kan till exempel vara tråkiga men viktiga sysslor som att göra läxorna.

Kreativ & Kognitiv Utveckling

Detta har en viss koppling till den pedagogiska utbildningen som många barnvakter kommer med men kan också ses som en egen självständig anledning.

Vi vet ju alla att kreativitet och kognitiv funktion är något av de viktigaste egenskaperna ett barn behöver utveckla i tidig ålder. barn har såklart en inbyggd drivkraft att aktivera sina sinnen och kreativitet genom sin omgivning, men om man bor i en lägenhet eller i tätbebyggd område är det inte alltid det går att stimulera deras utveckling endast genom omgivning.

Här har barnvakter många verktyg i sitt barn. Sättet de arbetar på generellt är bland annat genom minskning av den skärmtid som barnet annars hade spenderat vid en surfplatta och istället fylla tiden med fysiska aktiviteter som föräldrarna och barnvakten kommer överens om.

Bra Förebild

Vi kan ju alla relatera till hur barnet har lättare att se på utomstående vuxna som förebilder än föräldrarna, speciellt till vuxna personer som nyligen avslutat puberteten och är i 20 till 30-årsåldern. Detta är till stor fördel då barn tenderar att ta efter sina förebilder i beteende, attityd och moral.

Kvalitetstid

Barnvakterna kan frigöra mer tid till dig att ta tag i saker du inte hade kunnat få undanstökat på grund av den tidspress du annars hade fått. Det betyder att du kan få mer kvalitet åt tiden du spenderar med dina barn när du inte är på jobbet. Istället för att känna stress över saker som borde ha varit gjorda men som du inte fått tid till kan du istället ägna den åt att slappna av och ta hand om dig själv. Du kan gå på museum, skogspromenad eller vad som helst som annars är avslappnande och rolig för dig.

Mer vuxentid

Mer tid över åt dig innebär också mer tid för dig att ta hand om din partner. Ni kan nu gå ut på middagar eller laga en fin middag till varandra i lugn och ro, eller varför inte dra ut på en shoppingtur eller plocka upp en bok att läsa i sängen?

Självklart uppskattar man ju sina barn och tiden man har med dem, men ibland kan det vara bra att ha några timmar åt sig själv och fokusera på sitt eget välbefinnande. Detta är något barnvakter kan göra genom att ta hand om barnen och frigöra mer tid för dig och din partner. Ni kan nu göra saker tillsammans som ni kanske annars hade lagt åt sidan eller inte tagit er tid till från när barnen kom in i hushållet. Med andra ord, en barnvakt kan förbättra förhållandet mellan föräldrarna helt enkelt.