Lidl Sverige

Tack vare kunderna: Lidl ger 10 miljoner för att stötta minskad plastanvändning

Dela
Lidl Sverige ökar takten i hållbarhetsarbetet. Genom Lidl Future Initiatives ska livsmedelskedjan nu skänka tio miljoner kronor till ett eller flera hållbarhetsprojekt som arbetar för minskad plastanvändning. Pengarna har Lidls kunder bidragit till genom en tidigare prishöjning på 50 öre per plastbärkasse.
LIdl Future Initiatives - Plastutmaningen
LIdl Future Initiatives - Plastutmaningen

Under förra året implementerade Lidl en global plast- och återvinningsstrategi med målet att 100 procent av all plast ska vara återvinningsbar år 2025. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent. Nu tar Lidl nästa steg med Lidl Future Initiatives där högskolor, universitet, ideella organisationer och oberoende forskningsinstitut kan ansöka om stöd för hållbarhetsprojekt kopplade till plast. Det kan exempelvis handla om att minska eller undvika plast, att utveckla alternativa material eller att driva beteendeförändring hos konsument.

- Initiativet är ett naturligt nästa steg i vårt övergripande hållbarhetsarbete. Som livsmedelsaktör är vi en del av dagens problem och vi vill därför vara en aktiv del av framtidens lösning. Tio miljoner kronor kan göra skillnad i kampen för minskad plastanvändning, med den här utlysningen säkerställer vi att våra kunders pengar från prishöjningen på plastpåsar kommer till bäst nytta, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Det eller de projekt som får stöd ska bidra till en eller flera målsättningar:
• Minska eller undvika användningen av plast.
• Design och innovation av produkter och förpackningar i återvinningsbar plast eller andra alternativ som verkar för ett cirkulärt kretslopp.
• Återvinning av plast genom insamling, sortering och transport för ett cirkulärt kretslopp.
• Stoppa uppkomsten av nedskräpning av plast i miljön.
• Forskning och utveckling för innovativa lösningar inom återvinning och resursbevarande.
• Beteendeförändring som bidrar till minskad användning av plast och uppkomst av plastskräp i naturen.

Ansökningarna kommer att bedömas av en extern expertpanel. Utvalda projekt som går vidare i processen presenteras sedan för en jury bestående av representanter från Lidl som också fördelar de 10 miljonerna. Överlämningen sker vid en prisceremoni den 5 december i Stockholm.


Expertpanelen består av:
Mattias Philipsson, vd Svensk Plaståtervinning
Åsa Stenmarck, IVL Svenska Miljöinsitutet
Lena Lundberg, IKEM
Henrik Oxfall, RISE
Louise Ungerth, expert konsumentbeteende

Ansökan sker via projektwebben www.lidl.se/plastutmaningen och är öppen till den 14 oktober 2019.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

LIdl Future Initiatives - Plastutmaningen
LIdl Future Initiatives - Plastutmaningen
Ladda ned bild
Johan Augustsson, Sverigechef Lidl
Johan Augustsson, Sverigechef Lidl
Ladda ned bild

Länkar

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye