Tack vare Lidls kunder: 50 öre blev 10 miljoner

Av 27 ansökningar har nu sju finalister utsetts i Lidls hållbarhetsinitiativ Lidl Future Initiatives/Plastutmaningen. I nästa steg kommer finalisterna att få presentera sina hållbarhetsprojekt för en jury. Ett eller flera av projekten kommer sedan att få ta del av de tio miljoner kronor som Lidls kunder bidragit till efter en prishöjning med 50 öre per plastbärkasse 2018.

Sju finalister klarar för Lidls hållbarhetsinitiativ Lidl Future Initiatives/Plastutmaningen.

Som enda livsmedelskedja valde Lidl i höstas att ge högskolor, universitet, ideella organisationer och oberoende forskningsinstitut möjlighet att ansöka till Plastutmaningen  om totalt 10 miljoner kronor som stöd till hållbarhetsprojekt kopplade till plast.

Intresset har varit stort och Lidl har mottagit totalt 27 ansökningar som alla är av mycket hög kvalitet. Finalisterna representerar tillsammans de målsättningar* som legat till grund för Plastutmaningen  och de gemensamma nämnarna har varit fokus på olika typer av materialåtervinning av plast som idag är svår eller omöjlig att återvinna, att sluta kretsloppet eller att verka kunskapshöjande mot konsument, framförallt barn och ungdom, såväl som mot förpackningsutvecklare.

Projekten som utsetts av juryn i samråd med expertpanelen** kommer att få möjlighet att presentera sin idé genom en muntlig presentation för Lidls interna jury den 12 november.

Dessa är:
• KTH - Den cirkulära plastekonomin

• Karlstad Universitet - Transformativ förpackningsdesign för hållbar utveckling

• RISE IVF - Återvunnen konsumentplast i film för livsmedelskontakt

• Svenska Naturskyddsföreningen - Schysst-plastfritt

• Friluftsfrämjandet - Skogsmulle och plastutmaningen
• KTH - Kemisk återvinning för cirkulära strömmar av plastavfall
• RISE- Solvolys - återvinning av heterogent livsmedelsplastavfall

– Det är ingen hemlighet att vi är branschledande inom hållbar logistik, smarta fastigheter och matsvinnsprojekt. Lidl Future Initiatives/Plastutmaningen går helt i linje med den globala plaststrategi som vi implementerade förra året. Det stora intresset och antalet kvalificerade ansökningar som inkommit är inspirerande och det är tydligt att Plastutmaningen och pengarna behövs. De tio miljoner som projekten kommer få dela på kommer att göra stor nytta för framtidens lösningar kring plast, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

De slutliga vinnarna utses under en prisceremoni den 5 december på Rotundan, Operakällaren.

*Det eller de projekt som får stöd ska bidra till en eller flera målsättningar:
• Minska eller undvika användningen av plast.
• Design och innovation av produkter och förpackningar i återvinningsbar plast eller andra alternativ som verkar för ett cirkulärt kretslopp.
• Återvinning av plast genom insamling, sortering och transport för ett cirkulärt kretslopp.
• Stoppa uppkomsten av nedskräpning av plast i miljön.
• Forskning och utveckling för innovativa lösningar inom återvinning och resursbevarande.
• Beteendeförändring som bidrar till minskad användning av plast och uppkomst av plastskräp i naturen.

**Expertpanelen består av:
Mattias Philipsson, vd Svensk Plaståtervinning
Åsa Stenmarck, IVL Svenska Miljöinstitutet
Lena Lundberg, IKEM
Henrik Oxfall, RISE
Louise Ungerth, expert konsumentbeteende

För intervju med de utvalda finalisterna samt representanter för Lidl, kontakta oss gärna.

Johan Augustsson, Sverigechef Lidl

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 191 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidls butik på Gotland blir världens första klimatneutrala livsmedelsbutik20.11.2019 08:00:00 CETPressmeddelande

I måndags gjordes ett historiskt handslag när Swedish Green Building Council, SGBC, lämnade över ett certifikat till Lidl som innebär att den nya butiken på Gotland blir världens första klimatneutrala livsmedelsbutik enligt NollC02-certifieringen. Gotlands första Lidl-butik beräknas ska stå klar i juli 2020 och därmed tar Lidl tar ytterligare steg i att minska sin totala klimatpåverkan.

Lidl satsar på digital medarbetarportal med målet att vara branschens bästa arbetsgivare5.11.2019 09:36:46 CETPressmeddelande

Lidl är Sveriges snabbast växande livsmedelskedja och närmar sig 200 butiker under 2020. I november invigs Lidls tredje centrallager i Örebro och våren 2020 invigs det nya huvudkontoret i Barkarby. Som ett steg i att skapa de bästa förutsättningarna för tillväxt och expansion samt de drygt 4200 medarbetarna har Lidl investerat i Benify, en individuellt anpassad medarbetarportal.

Premiär för Sollentunas gröna matbutik24.10.2019 16:14:18 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter att växa i Sverige och öppnade under torsdagen sin 191:a butik i Edsberg, Sollentuna. Därmed är Lidl nio butiker från att nå målet 200 butiker 2020. Öppningen lockade många förväntansfulla och skapade långa köer tidigt på torsdagsmorgonen. Lidls 191:e butik i Sverige drog många nyfikna kunder och invigdes med bandklippning, provsmakningar, barnaktiviteter och massor med öppningserbjudanden.