Tack vare Lidls kunder: 50 öre blev 10 miljoner
Som enda livsmedelskedja valde Lidl i höstas att ge högskolor, universitet, ideella organisationer och oberoende forskningsinstitut möjlighet att ansöka till Plastutmaningen om totalt 10 miljoner kronor som stöd till hållbarhetsprojekt kopplade till plast.
Intresset har varit stort och Lidl har mottagit totalt 27 ansökningar som alla är av mycket hög kvalitet. Finalisterna representerar tillsammans de målsättningar* som legat till grund för Plastutmaningen och de gemensamma nämnarna har varit fokus på olika typer av materialåtervinning av plast som idag är svår eller omöjlig att återvinna, att sluta kretsloppet eller att verka kunskapshöjande mot konsument, framförallt barn och ungdom, såväl som mot förpackningsutvecklare.
Projekten som utsetts av juryn i samråd med expertpanelen** kommer att få möjlighet att presentera sin idé genom en muntlig presentation för Lidls interna jury den 12 november.
Dessa är: |
• KTH - Den cirkulära plastekonomin |
• Karlstad Universitet - Transformativ förpackningsdesign för hållbar utveckling |
• RISE IVF - Återvunnen konsumentplast i film för livsmedelskontakt |
• Svenska Naturskyddsföreningen - Schysst-plastfritt |
• Friluftsfrämjandet - Skogsmulle och plastutmaningen |
• KTH - Kemisk återvinning för cirkulära strömmar av plastavfall |
• RISE- Solvolys - återvinning av heterogent livsmedelsplastavfall |
– Det är ingen hemlighet att vi är branschledande inom hållbar logistik, smarta fastigheter och matsvinnsprojekt. Lidl Future Initiatives/Plastutmaningen går helt i linje med den globala plaststrategi som vi implementerade förra året. Det stora intresset och antalet kvalificerade ansökningar som inkommit är inspirerande och det är tydligt att Plastutmaningen och pengarna behövs. De tio miljoner som projekten kommer få dela på kommer att göra stor nytta för framtidens lösningar kring plast, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.
De slutliga vinnarna utses under en prisceremoni den 5 december på Rotundan, Operakällaren.
*Det eller de projekt som får stöd ska bidra till en eller flera målsättningar:
• Minska eller undvika användningen av plast.
• Design och innovation av produkter och förpackningar i återvinningsbar plast eller andra alternativ som verkar för ett cirkulärt kretslopp.
• Återvinning av plast genom insamling, sortering och transport för ett cirkulärt kretslopp.
• Stoppa uppkomsten av nedskräpning av plast i miljön.
• Forskning och utveckling för innovativa lösningar inom återvinning och resursbevarande.
• Beteendeförändring som bidrar till minskad användning av plast och uppkomst av plastskräp i naturen.
**Expertpanelen består av:
Mattias Philipsson, vd Svensk Plaståtervinning
Åsa Stenmarck, IVL Svenska Miljöinstitutet
Lena Lundberg, IKEM
Henrik Oxfall, RISE
Louise Ungerth, expert konsumentbeteende
För intervju med de utvalda finalisterna samt representanter för Lidl, kontakta oss gärna.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Länkar
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl bjuder till våffelfest med topptest25.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför den årliga våffeldagen har Aftonbladet och Expressen genomfört varsitt test för att guida svenskarna till den perfekta våfflan, ett av färdiga våffelmixar och ett av våffeljärn. När resultaten nu står färdiga kan Lidl Sverige stoltsera med två topptestade produkter – våffelmix från det egna varumärket Belbake, och våffeljärnet från Silvercrest.
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius av varumärket Solevita- på grund av mögelgiftet patulin7.3.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius. Den drabbade smoothien innehåller aroniajuice där man i råvaran funnit patulin. Patulin är ett skadligt ämne (mykotoxin) som produceras av mögelsvampar som kan orsaka illamående, kräkningar och matsmältningsbesvär.
Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.
Lidls fiskpinnar fiskar hem toppbetyg i nytt test28.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sveriges MSC-märkta fiskpinnar av filé från det egna märket Ocean Sea kammar hem en andraplacering i ett nytt test av Råd & Rön. På en tredjeplats i samma test hamnar även Lidls MSC-märkta Ocean Sea fiskpinnar som med en kombination av bra betyg och billigast per pinne även får utmärkelsen "Bra köp".
Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum