Lidl Sverige

Tack vare Lidls kunder: 50 öre blev 10 miljoner

Dela
Av 27 ansökningar har nu sju finalister utsetts i Lidls hållbarhetsinitiativ Lidl Future Initiatives/Plastutmaningen. I nästa steg kommer finalisterna att få presentera sina hållbarhetsprojekt för en jury. Ett eller flera av projekten kommer sedan att få ta del av de tio miljoner kronor som Lidls kunder bidragit till efter en prishöjning med 50 öre per plastbärkasse 2018.
Sju finalister klarar för Lidls hållbarhetsinitiativ Lidl Future Initiatives/Plastutmaningen.
Sju finalister klarar för Lidls hållbarhetsinitiativ Lidl Future Initiatives/Plastutmaningen.

Som enda livsmedelskedja valde Lidl i höstas att ge högskolor, universitet, ideella organisationer och oberoende forskningsinstitut möjlighet att ansöka till Plastutmaningen  om totalt 10 miljoner kronor som stöd till hållbarhetsprojekt kopplade till plast.

Intresset har varit stort och Lidl har mottagit totalt 27 ansökningar som alla är av mycket hög kvalitet. Finalisterna representerar tillsammans de målsättningar* som legat till grund för Plastutmaningen  och de gemensamma nämnarna har varit fokus på olika typer av materialåtervinning av plast som idag är svår eller omöjlig att återvinna, att sluta kretsloppet eller att verka kunskapshöjande mot konsument, framförallt barn och ungdom, såväl som mot förpackningsutvecklare.

Projekten som utsetts av juryn i samråd med expertpanelen** kommer att få möjlighet att presentera sin idé genom en muntlig presentation för Lidls interna jury den 12 november.

Dessa är:
• KTH - Den cirkulära plastekonomin

• Karlstad Universitet - Transformativ förpackningsdesign för hållbar utveckling

• RISE IVF - Återvunnen konsumentplast i film för livsmedelskontakt

• Svenska Naturskyddsföreningen - Schysst-plastfritt

• Friluftsfrämjandet - Skogsmulle och plastutmaningen
• KTH - Kemisk återvinning för cirkulära strömmar av plastavfall
• RISE- Solvolys - återvinning av heterogent livsmedelsplastavfall

– Det är ingen hemlighet att vi är branschledande inom hållbar logistik, smarta fastigheter och matsvinnsprojekt. Lidl Future Initiatives/Plastutmaningen går helt i linje med den globala plaststrategi som vi implementerade förra året. Det stora intresset och antalet kvalificerade ansökningar som inkommit är inspirerande och det är tydligt att Plastutmaningen och pengarna behövs. De tio miljoner som projekten kommer få dela på kommer att göra stor nytta för framtidens lösningar kring plast, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

De slutliga vinnarna utses under en prisceremoni den 5 december på Rotundan, Operakällaren.

*Det eller de projekt som får stöd ska bidra till en eller flera målsättningar:
• Minska eller undvika användningen av plast.
• Design och innovation av produkter och förpackningar i återvinningsbar plast eller andra alternativ som verkar för ett cirkulärt kretslopp.
• Återvinning av plast genom insamling, sortering och transport för ett cirkulärt kretslopp.
• Stoppa uppkomsten av nedskräpning av plast i miljön.
• Forskning och utveckling för innovativa lösningar inom återvinning och resursbevarande.
• Beteendeförändring som bidrar till minskad användning av plast och uppkomst av plastskräp i naturen.

**Expertpanelen består av:
Mattias Philipsson, vd Svensk Plaståtervinning
Åsa Stenmarck, IVL Svenska Miljöinstitutet
Lena Lundberg, IKEM
Henrik Oxfall, RISE
Louise Ungerth, expert konsumentbeteende

För intervju med de utvalda finalisterna samt representanter för Lidl, kontakta oss gärna.

Kontakter

Bilder

Sju finalister klarar för Lidls hållbarhetsinitiativ Lidl Future Initiatives/Plastutmaningen.
Sju finalister klarar för Lidls hållbarhetsinitiativ Lidl Future Initiatives/Plastutmaningen.
Ladda ned bild
Johan Augustsson, Sverigechef Lidl
Johan Augustsson, Sverigechef Lidl
Ladda ned bild

Länkar

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye