Swedtrain

Tåg, klimat och politik i fokus under Järnvägsdagen

Dela

Måndagen den 4:e december är det för femte året i rad dags för den årliga Järnvägsdagen på Waterfront Congress i Stockholm. Årets tema är järnvägens roll för att minska transporternas miljöpåverkan, även om mycket fokus också läggs på teknikutveckling, höghastighetståg och ansvariga politikers ställningstaganden inför valet. På scen under dagen märks bland andra Infrastrukturminister Tomas Eneroth, arrangörernas ordförande Björn Asplund , Swedtrain och Crister Fritzson, Tågoperatörerna, samt Elisabeth Werner, DG Move Director Land Transportation.

Järnvägsdagen är en årligen återkommande branschdag som samlar operatörer, tågtillverkare, leverantörer, forskare, konsulter, myndigheter och politiker verksamma inom järnvägsindustrin. Arrangörer är Tågoperatörerna och Swedtrain.

Järnvägen har stor betydelse för Sveriges framtida tillväxt, utveckling och konkurrenskraft. Stora satsningar görs nu för att skapa ett än mer robust system med ökad kapacitet. Trafikverkets förslag till den Nationella planen är den största satsningen på järnvägsinfrastruktur någonsin. Samtidigt saknas förslag om att investera i en ny stambana för höghastighetståg i 320 km/h mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

"Branschen välkomnar såklart de satsningar som görs för att rusta upp dagens järnväg. Men Sverige måste investera i en ny stambana för höghastighetståg upp till 320 km/h nu. Om vi väljer att inte bygga en höghastighetsbana kommer vi fortsätta dras med dagens kapacitetsproblem samtidigt som vi minskar möjligheten för överflyttning från flygtransporter till klimatvänliga tåg eller ökad godstrafik på stambanorna" säger Crister Fritzson, ordförande Tågoperatörerna och VD för SJ.

Swedtrain och Tågoperatörerna anser att höghastighetsbanan måste byggas i sin helhet, att investeringen är nödvändig för att nå riksdagens uppsatta transport- och klimatpolitiska mål, och att investeringen borde finansieras utanför den årliga infrastrukturbudgeten och finansieras med lån med en avbetalningsplan på mellan 50–100 år.

"Runt om i världen har man kört höghastighetståg i över 30 år. Det är medvetna investeringar som gjorts för att främja klimatsmarta transporter och för att skapa större arbetsmarknadsregioner och fler arbetstillfällen. Det ska bli intressant att lyssna på hur politikerna ser på behovet av en höghastighetsbana mellan våra största städer och hur den ska finansieras på bästa sätt. En snabb utbyggnad är ett måste för att få full effekt av investeringarna och skapa maximal samhällsnytta", säger Björn Asplund, ordförande Swedtrain och VD Alstom Sverige.

Järnvägsdagen arrangeras 4 december 2017 på Waterfront Congress i Stockholm.
Konferensen startar kl. 10.00 och Infrastrukturminister Tomas Eneroth talar kl. 16.30.

Pia Lagerlöf, Generalsekreterare Swedtrain
Telefon: 0722 32 83 15
Mail: pia.lagerlof@tebab.com

Björn Westerberg, VD Tågoperatörerna
Telefon: 0738 02 67 11
Mail: bjorn.westerberg@tagoperatorerna.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Swedtrain
Swedtrain
Storgatan 5
Stockholm

08-782 08 50http://www.swedtrain.org

SWEDTRAIN är branschföreningen för järnvägsindustrin. Våra medlemsföretags verksamhet i Sverige omsätter tillsammans över 15 miljarder och finns över hela landet. Vi är verksamma inom tillverkning, underhåll och tjänster av allt ovan räls – från spårfordon, drivenheter, bromssystem och koppel till IT-lösningar, signalsystem och verkstadslokaler.

 

Följ Swedtrain

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Swedtrain

Swedtrain välkomnar Twindej som ny medlem!24.2.2020 10:09:05 CETPressmeddelande

Twindej är ett ägarlett teknikföretag som grundades 2008 av två tvillingbröder. Twindej levererar teknisk kompetens inom spårfordonsmarknaden genom utbildning, konsultuppdrag eller certifierade tjänster. De har omkring 70 anställda, har sitt säte i Västerås och tillhandahåller specialister och projektledare inom driftsättning, utbildning, kylteknik och underhåll. Kunderna är idag fordonstillverkare, trafikoperatörer, underhållare och systemtillverkare. Se Twindejs hemsida för mer information http://www.twindej.se

Branschgemensam satsning ska få fler unga att välja järnvägen10.6.2019 06:45:00 CESTPressmeddelande

Idag råder det stor brist på järnvägskompetens, både akademisk och yrkesutbildad personal. Samtidigt står branschen inför stora pensionsavgångar. Swedtrain har därför tillsammans med tre av sina medlemsbolag, Alstom, EuroMaint och WSP, startat ett praktikprogram för högskolestudenter. Praktikprogrammet är unikt i sitt slag eftersom studenterna under en sommar erbjuds att praktisera på tre olika företag.

Politisk överenskommelse om höghastighetsbana krävs för punktligare tåg4.6.2018 14:59:00 CESTPressmeddelande

På en pressträff under måndagen presenterade Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Klimatminister Isabella Lövin (MP) regeringens satsningar i den nationella planen för 2018-2029. Bland satsningarna märks 148 miljarder kronor i nyinvesteringar i svensk järnväg, däribland Ostlänken, Göteborg-Borås och Lund-Hässleholm som en del i en framtida svensk höghastighetsbana – Vi välkomnar regeringens ambition om att bygga en sammanhållen höghastighetsbana för 320 km/h. Nu krävs en bred politisk överenskommelse för att genomföra satsningen, säger Pia Lagerlöf, Generalsekreterare för Swedtrain. Den nationella planen innehåller många välbehövliga uppgraderingar av järnvägssystemet, även om många av satsningarna börjar byggas först om ca 10 år. Bland satsningarna märks framför allt tre delsträckor, som skulle kunna vara tre delsträckor i en kommande höghastighetsbana. * Ostlänken Järna-Linköping * Lund-Hässleholm * Göteborg-Borås Regeringen anser att det är viktigt att påbörja byggandet av en

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum