Tågföretagen nytt förbund inom Almega

Vid en extra stämma i Branschföreningen Tågoperatörerna (BTO) fattades de sista besluten inför bildandet av ett gemensamt bransch- och arbetsgivarförbund för spårtrafik. Tågföretagen, som blir det nya förbundets namn, bildas formellt vid årsskiftet och blir det åttonde förbundet inom Almega.

Crister Fritzson, VD SJ valdes till ordförande till den 29 februari då han lämnar SJ. Han ersätts då på ordförandeposten av Ted Söderholm, VD Green Cargo.

-       Järnvägen är en framtidsbransch och en naturlig och viktig del av lösningen på många av framtidens utmaningar. Inte minst inom klimatområdet. Vi har en starkt tillväxt i hela branschen och intresset ökar för spårtrafik, både på gods och personsidan. Samtidigt står vi inför stora investeringsbehov. I Tågföretagen samlar vi hela branschen och kan på så sätt bli ännu mer effektiva inom både bransch- och arbetsgivarfrågor, säger Crister Fritzon, ordförande Tågföretagen.

Det nya förbundets uppdrag är att driva viktiga bransch- och påverkansfrågor för medlemsföretagen, utveckla och förhandla kollektivavtal samt ge kvalificerad arbetsrättslig rådgivning och stöd i arbetsgivarfrågor.

-       Almega är Sveriges ledande organisation för tjänste­företag med totalt över 11 000 företag som medlemmar. Av alla som jobbar i Sverige idag jobbar tre av fyra med tjänster. Vi ser fram emot att välkomna Tågföretagen som nytt förbund vid årsskiftet. Tillsammans med resten av Almega kan vi driva och utveckla både tjänstesektorns och Tågföretagens förutsättningar ännu bättre, säger Thomas Erséus, vd Almega.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Sverige behöver en näringslivsinriktad forskningspolitik12.11.2019 10:16:43 CETPressmeddelande

Regeringens arbete med att förbereda nästa års forskningsproposition har påbörjats. Forskningspropositionen sätter ramarna för forsknings- och innovationspolitiken under de kommande fyra åren. I propositionen adresseras både samhällsutmaningar av generell natur och de behov som finns av att stärka Sverige som kunskapsnation. Det svenska näringslivet, både industrin och tjänstesektorn, är hårt utsatt för internationell konkurrens inte minst från lågkostnadsländer.

Regeringen har fel om kompetensinvandring5.11.2019 13:42:53 CETPressmeddelande

- Almega är mycket oroade över Morgan Johansson uttalande idag om att den kommande utredningen om kompetensinvandring bör ta upp frågan om att återinföra den gamla arbetsmarknadsprövningen av arbetstillstånd. Dagens regler om att arbetstillstånd beviljas till personer som har ett erbjudet arbete till avtalsenlig lön fungerar väl. De största problemet de senaste åren har varit att kompetent arbetskraft har riskerat att utvisas på grund av små fel i arbetstillstånden. Problemet har mildrats med den rättspraxisen som kom under 2018. Det är viktigt att den kommande utredningen om kompetensinvandring löser den frågan en gång för alla, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega Arbetskraftsinvandringen är inte fri idag utan arbetstillstånd beviljas bara om personen har ett erbjudet arbete till en avtalsenlig lön. Om oseriösa arbetsgivare bryter mot reglerna ska det bekämpas genom kontroller av ansvariga myndigheter. - Hela 85 procent av arbetstillstånden 2018 beviljades till yrken där det var

Solid utredning av Arbetsförmedlingen1.11.2019 15:04:48 CETPressmeddelande

- Almega ser mycket positivt på att Arbetsförmedlingen föreslår att nästan all aktiv förmedlingsverksamhet ska läggas ut på fristående aktörer förutom ren myndighetsutövning. Det ligger helt i linje med januariavtalet, säger Andreas Åström chef näringspolitik och kommunikation Almega. - Vi välkomnar Arbetsförmedlingens ställningstagande att personer med funktionsnedsättning och personer i etableringsuppdraget bör ha samma möjlighet som andra arbetssökande att delta i de rustande och matchande insatser som upphandlas genom Lagen om valfrihet, LOV, anser Andreas Åström. - Arbetsförmedlingen har tänkt ut bra system för hur fristående aktörer ska få ersättning för sina matchningsuppdrag. En viktig poäng är också att endast aktörer som levererar goda resultat får finnas kvar, de med dåliga resultat gallras bort. Detta är en bra modell som borgar för hög kvalitet. Lägg därtill en tydlig styrning mot resultat, främst i form av att aktörerna ersätts för sin förmåga att förmedla arbetssökande t