Volkswagen Personbilar

Taggat Volkswagen-gäng inför spännande STCC-premiär

Dela
Den mycket intressanta STCC-säsongen 2018 rullar igång på Ring Knutstorp under helgen med ett större startfält än på många år. Hela 21 förare kämpar om mästartiteln. "Jag är otroligt taggad och mer förväntansfull än på länge", säger Johan Kristoffersson, toppnamnet i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS.
Hugo Nerman, Johan Kristoffersson och Nicklas Oscarsson siktar högt i årets STCC.
Hugo Nerman, Johan Kristoffersson och Nicklas Oscarsson siktar högt i årets STCC.

Kristoffersson kommer från en succéstart i rallycross-VM, där han har börjat jakten på en andra raka världsmästartitel med två raka segrar, senast i en portugisisk snöyra. Självförtroendet på topp!

—Indirekt känns det förstås bra att ha segrarna i ryggen. Det ger ett bra mode till STCC, menar Kristoffersson, som nu byter sin Volkswagen Polo Supercar mot en av teamets tre Golf GTI TCR.

I en av de andra sitter Hugo Nerman, debutanten som spås en lysande framtid.

—Känns väldigt positivt. Det här ska bli extremt kul. Jag och teamet har förberett oss på bästa sätt, berättar 19-åringen från Helsingborg, som har nära till premiären.

—Men jag har inte kört mer där än på några av de andra banorna, så det är ingen unik fördel, mer än att jag kan sova hemma, påpekar Nerman.

Den tredje föraren i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS, Nicklas Oscarsson, har haft minst tid att förbereda sig, eftersom hans plats i teamet blev klar för bara några veckor sedan.

—Det har börjat landa mer och mer. Testerna har gått jättebra och bemötandet i teamet har fungerat prickfritt, berättar Oscarsson och fortsätter:

—Grundsetupen är otroligt bra. Det jag behöver är att nöta varv och lära känna bilen.

Ess i rockärmen

Både Nerman och Oscarsson siktar på juniortiteln medan Kristoffersson förstås har som givet mål att vinna seniorguldet. Tillsammans är siktet också inställt på att lägga beslag på teammästerskapet. Målen är som vanligt högt ställda i det Arvika-baserade Volkswagen-teamet.

—Men det är ett starkt startfält och alla teamen verkar ha byggt en jämnare och stabilare grund under vintern, påpekar stallchefen Tommy Kristoffersson.

Det visade sig under det officiella testet på Knutstorp förra veckan. Kristoffersson fick inte se sina mannar i topp, men drar inte så stora växlar på det.

—Vi var en bit ner på listan, men känner oss trygga inför helgen. Vi vet vad vi håller på med och bryr oss inte så mycket om vad konkurrenterna gör. Det är i skarpt läge det gäller, säger Kristoffersson och låter antyda att teamet har några ess i rockärmen.

Teamets stora styrka är det smått unika samarbetet mellan Johan Kristoffersson och överingenjören Ronnie Bergström. Denna symbios ska de båda juniorerna också kunna dra nytta av.

—Hugo har fungerat bra redan från start, en vaken och smart förare med bra känsla för bilkörning. Men han har förstås mycket att lära och vi har inledningsvis inte så höga krav på honom. Nicklas kom in senare och har haft begränsade testmöjligheter. Han kommer dessutom från ett år med mycket problem på bilen och det brukar dröja ett tag innan man vågar lita på att allt fungerar och att man inte behöver fundera på allt annat. När han gör det kommer han också att leverera för oss, bedömer Kristoffersson.

Rutinerat comebackgäng

Från Halmstad kommer nästa trio av Golf GTI TCR-bilar. Dick Jönsson Wigroths stall WestCoast Racing gör comeback i STCC men har större erfarenhet än de flesta historiskt sett och dessutom internationell erfarenhet av reglementet.

—Man vill förstås alltid vara mer förberedd, men vi kommer att ha nytta av våra tre tidigare år i TCR, bedömer Jönsson Wigroth, som matchar unga syskonparet Jessica och Andreas Bäckman tillsammans med multirutinerade Fredrik Ekblom.

—Vi har sagt att vi ska ta första racet först och sedan får vi se hur vi ligger till och vad vi kan göra i fortsättningen.

Kågereds unga stall

Micke Kågered satsar också på ett oprövat kort i sitt team, i form av Oskar Krüger, som körde riktigt bra på det officiella testet förra veckan. Andreas Ahlberg utgör den numera rutinerade delen av förarbesättningen i ett team som har samlat på sig viktig erfarenhet inför säsongen.

—Och vi har fått ett lyft med Tomas Engström som ny ingenjör, berättar Kågered.

STCC-veteranen Engström har också erfarenhet från TCR internationellt och står för seniorskapet i en annars mycket ung personalbesättning.

—Vi har tre mekaniker som fortfarande går på gymnasiet. De är jäkligt duktiga, säger Micke Kågered, som med sitt turnerande skolprojekt åker runt i Sverige och driver en mission om racing.

Wernersson rutinerad?

Utbildning ligger också Fredrik Lestrup varmt om hjärtat. Läraren och teamchefen för Lestrup Racing Team släpper loss två Golf GTI TCR-bilar på Ring Knutstorp med förare i form av 19-åringen Oliver Söderström och Andreas Wernersson. Wernersson gjorde ett succéinhopp i teamet förra året och övertygade Lestrup om en permanent plats. Nu är han nestorn i föraruppställningen.

—Jag är 24 år, har kört ett race med bilen, och får alltså stå för rutinen, konstaterar Wernersson med glimten i ögat.

Västgöten hoppas kunna kriga om pallplatser, men inser också hur tuff konkurrensen är.

—Framför allt ska det bli kul att möta Johan. Han är ju ändå världsmästare och kan man vara med och hugga på honom så är det bra. Sen har vi ju Ekblom också, meste mästaren, så det är inga duvungar man möter precis.

Otäck krasch

Den som fulländar ”Volkswagen-elvan” i STCC-premiären är Albin Wärnelöv. 30-åringen satsar i år helt på egna ben med sitt Experion Racing efter att förra året haft ingenjörshjälp av Lestrup. Uppladdningen för Wärnelöv kunde ha varit bättre. Under ett test på Knutstorp förra veckan kraschade han våldsamt (19 G!) efter en misstänkt punktering, med stora skador på bilen som följd.

—Vi har fått rikta bilen, beställa delar från Spanien och hämta delar hos KMS, berättar Albin, som hoppas och tror på lyckad reparation i högt tempo, även av den egna kroppen.

- Jag har ont i ländryggen, men det är bara muskelsmärta, avslutar Albin och ser därmed hoppfullt fram mot ett nytt försök på Ring Knutstorp.

Tidsschema STCC Ring Knutstorp

Fredag 4 maj

10:00 STCC test 1

13:50 STCC test 2

16:30 STCC kval 1

16:50 STCC kval 2

Lördag 5 maj

13:10 STCC race 1

15:30 STCC race 2

Sportkanalen sänder live från kl 13:30 på lördag.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Hugo Nerman, Johan Kristoffersson och Nicklas Oscarsson siktar högt i årets STCC.
Hugo Nerman, Johan Kristoffersson och Nicklas Oscarsson siktar högt i årets STCC.
Ladda ned bild
Johan Kristoffersson är rejält taggad inför STCC-säsongen.
Johan Kristoffersson är rejält taggad inför STCC-säsongen.
Ladda ned bild
Johan Kristoffersson hör till favoriterna i årets STCC.
Johan Kristoffersson hör till favoriterna i årets STCC.
Ladda ned bild
WestCoast Racing med Dick Jönsson Wigroth gör comeback i STCC.
WestCoast Racing med Dick Jönsson Wigroth gör comeback i STCC.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye