Tågresandet i Västra Götaland ökar

Resandet med Västtågen ökar. Fram tills september i år har 14 miljoner resor gjorts. Populära pendlingsstråk som Göteborg-Vänersborg och Alingsås- och Kungsbackapendeln är exempel på sträckor där resandet ökar. Nu fortsätter Västtrafik att utveckla och satsa på tågtrafiken.

I samband med tidtabellsskiftet får flera tåglinjer utökad trafik med fler avgångar. Foto: Thomas Harrysson

Tidigare i höst rapporterade Västtrafik om att punktligheten på tågen i Västra Götaland har ökat. Under året har också resandet följt samma trend. Från januari framtill september i år har resandet med Västtågen ökat med över 350 000 resor. Det är en ökning med 3 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

– Att resandet ökar är en glädjande utveckling. Tågtrafiken är ett trafikslag som binder ihop städer och möjliggör hållbara och smidiga resor på längre distanser. Fram tills september i år har redan 14 miljoner tågresor med Västtågen gjorts i Västra Götaland och vi ser också att kundnöjdheten har ökat. Att fortsätta utveckla tågtrafiken är viktigt för att nå våra klimat- och resandemål, säger Torvald Svahn, affärschef tåg på Västtrafik.

Störst resandeökning har skett på sträckan Göteborg-Varberg, vilket beror på ett utökat trafikutbud sedan tidtabellsskiftet i december 2018. Populära pendlingsstråk som Göteborg-Vänersborg och Alingsås- och Kungsbackapendeln är exempel på sträckor där resandet ökar.

I samband med tidtabellsskiftet den 15 december i år sker en hel del satsningar på tågtrafiken där flera tåglinjer får utökad trafik med fler avgångar; Göteborg – Kungsbacka, Göteborg – Skövde, Skövde – Örebro, Göteborg – Trollhättan – Uddevalla, Trollhättan – Ed samt Uddevalla – Strömstad.

Tåglinje

Antal resande 2018 (jan-sep)

Antal resande 2019 (jan-sep)

Göteborg-Vänersborg

1 446 274 (-3%)

Totalsumma*:

13 901 418 (+3%)

*Kinnekullebanan redovisas inte i ovan tabell. Under året har vi infört en ny mätmetod på sträckan som medför att statistiken inte är jämförbar med föregående år

Torvald Svahn, affärschef tåg Västtrafik. Foto: Thomas Harrysson

Varje dag reser 430 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.