Trafikverket

Tågresenärernas åsikter är viktiga i ny mätning

Dela
För att utveckla trafikinformationen genomför Trafikverket och järnvägsföretagen månadsvis en ny NKI-mätning (Nöjd-kund-index). I undersökningen svarar tågresenärer på hur nöjda de är med trafikinformationen i samband med sin senaste resa.
Foto: Stellan Stephensen.
Foto: Stellan Stephensen.

Resultatet från det sista tertialet 2021 understryker betydelsen av att branschen fortsätter att förbättra trafikinformationen tillsammans.

NKI-mätning och branschgemensamt mål
I slutet av 2021 beslutade JBS (Järnvägsbranschens samverkansforum) styrelse om de branschgemensamma NKI-målen för resenärsnöjdheten. Vid trafikstörningar ska NKI-värdet år 2025 vara minst 70. I normalt trafikläge ska NKI kontinuerligt uppgå till minst 80.

Resultat NKI-mätning, sista tertialet 2021
• NKI vid trafikstörningar är 57, det vill säga 13 enheter från målet på 70.
• NKI för normalt läge är 79, vilket innebär att målet på 80 är nästan är uppnått.

Effektmålen, sista tertialet 2021
• Information i rätt tid: 51 procent (mål 2022: 55 procent)
• Informationen var samstämmig: 56 procent (mål 2022: 60 procent)
• Informationen var användbar: 64 procent (mål 2022: 65 procent)

–Det är vid trafikstörningar vi behöver bli bättre, framförallt snabbare, så att resenären kan påverka sin egen situation i större utsträckning. Det är utmanande för oss alla, för hela branschen. Vi behöver kavla upp ärmarna och jobba hårdare och mer framåtriktat, säger Ulrica Sörman, tjänsteledare trafikinformation järnväg på Trafikverket.

Bättre information till resenärerna är en viktig del i moderniseringen av järnvägen och är även ett av de prioriterade initiativen inom JBS. Det är bland annat därför som branschen har satt upp ambitiösa mål för resenärsnöjdheten och behöver fortsätta att prioritera trafikinformationsutvecklingen tillsammans. 

Läs mer om järnvägsbranschens samverkan 

Nyckelord

Kontakter

För mer information


Ulrica Sörman, tjänsteledare trafikinformation järnväg, 010-123 11 79


Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, 070-762 39 54


Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30

Bilder

Foto: Stellan Stephensen.
Foto: Stellan Stephensen.
Ladda ned bild

Om

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle – för bättre flyt i påsktrafiken25.3.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Påsken står för dörren och därmed även en av årets stora trafikhelger, vilket syns tydligt på E4:an norr om Gävle som en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. Därför har Trafikverket i samverkan med Polisen även i år beslutat att förbjuda omkörningar mellan Gävle och Tönnebro för att skapa ett bättre flyt i trafiken.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye