Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz 2015 släpps på Systembolaget

Ny årgång av Tahbilk Old Vines Cab Shiraz 2015 landar i systembolagets tillfälliga sortiment den 26 april. Endast 1200 flaskor. Artikelnr 92005, pris: 209 kronor.

Tahbilk är en av Australiens äldsta vinegendomar. Den grundades 1860 och drivs sedan fyra generationer tillbaka av familjen Purbrick. Idag är Alister Purbrick ägare och chefsvinmakare men hans dotter Hayley, som är femte generationen, har redan hunnit jobba i bolaget sedan 2009.

Historien bakom våra "Old Vines" Cabernet Shiraz blends har sin början i slutet av 50-talet då min far Eric gav ut, vad vi tror är, de första "Estate grown" blends i landet. Jag återupptog  blenden och gav ut fyra årgångar under 1970-talet. Det blev en familjetradition när min son Alister i sin tur följde upp med ytterligare två årgångar på 80-talet. Det är nu ett årligt engagemang för denna härliga australiensiska blend, som bygger på druvor från vårt arv av äldre vinstockar. Cheers! säger John Purbrik tredje generationen på Tahbilk.

Vingården har fått sin berömmelse för sina Shiraz-, Cabernet Sauvignon- och Marsanneviner. Men även för sina gamla vinstockar. Shirazstockarna planterades redan 1860 och breder ut sig över en halv hektar. Cabernet Sauvignonstockarna härstammar från 1949.

Vinodlingarna ligger långt söderut, vid Nagambie Lakes i delstaten Victoria. Aboriginernas namn på Nagambie är Tabilk-Tabilk, som betyder ”platsen med många vattenhål”, vilket gett vingården sitt namn.

Druvorna till Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz skördas för hand för att garantera högsta kvalitet. Vinet har lagrats på en kombination av fransk och amerikansk ek under 18 månader och har gett vinet en tydlig fatkaraktär.

Vinet har en generös doft med inslag av mogna björnbär, mörka körsbär, choklad, vanilj, kaffe och viol. Smaken är mycket generös med saftiga tanniner, inslag av mocka, mogna plommon och körsbär, viol och vanilj.

Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz passar bra till smakrika rätter av lamm och nötkött. Men även till grillat, viltkött och svamprätter.

1200 flaskor Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz 2015 finns att tillgå via Systembolagets exklusiva sortiment from 26 aprill.

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Codorníu, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.