Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz 2017 – klassisk aussie med anor från 1800-talet

Den 4 maj släpps Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz 2017 i Systembolagets exklusiva tillfälliga sortiment. Shirazdruvornas stockar planterades år 1860 samt år 1933 och cabernet sauvignonstockarna är från år 1949. Artikelnummer på Systembolaget 95291 och kostar 219 kronor. Endast 2400 flaskor släpps.

Aussie-klassikern Old Vines Cabernet Shiraz 2017 är gjort på lika delar shiraz och cabernet sauvignon. Druvorna kommer från äldre vingårdar i Nagambie Lakes i Central Victoria. Shirazdruvorna kommer från stockar planterade år 1860 och år 1933 och cabernet sauvignon-stockarna är från år 1949.

Historien bakom våra Old Vines Cabernet Shiraz blends har sin början i slutet av 1950-talet. Då släppte min far Eric devad vi vet, första Estate grown blends-vinerna i Australien. Jag återupptog blenden och gav ut fyra årgångar under 1970-talet. Det blev en familjetradition när min son Alister i sin tur följde upp med ytterligare två årgångar på 1980-talet. Sedan år 2010 är nu ett årligt engagemang för denna fantastiska australiensiska blend, som bygger på druvor från vårt arv av äldre vinstockar. Cheers! säger John Purbrik, som är tredje generationen på Tahbilk.

Druvorna till Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz 2017 skördades för hand för att garantera högsta kvalitet. Vinet har lagrats på en kombination av fransk och amerikansk ek under 18 månader, vilket har gett vinet en balanserad fatkaraktär.

Vinet har en stor, generös och utvecklad doft med toner av mörka bär, plommon, choklad och sötkryddiga inslag. Smaken är nyanserad, fruktig och elegant med mjuka tanniner och inslag av plommon, björnbär, hallon, choklad och ett kryddigt avslut. Det här är tvekan en favoritkandidat till vårens första grillkvällar. Vinets generösa karaktär gör sig perfekt till smakrika kötträtter på vilt eller nöt, som exempelvis nygrillad entrecote med pikanta tillbehör.

Vinhuset Tahbilk ligger vid Nagambie Lakes i Central Victoria och har fått sitt namn från aboriginernas namn på Nagambie, vilket är tabilk-tabilk. Det betyder ”platsen med många vattenhål”. Egendomen grundades redan på 1860-talet, vilket gör Tahbilk till ett av Australiens äldsta vinhus som fortfarande är i drift. Vineriet må vara gammalt, men man kombinerar den långa historien med moderna metoder. De arbetar exempelvis med skruvkork på alla sina viner. Tahbilk har blivit berömda för sina shiraz-, cabernet sauvignon- och marsanneviner. Vinhuset är starkt förknippat med sina gamla vinstockar. Inte helt opassande utmärks Tahbilks viner av en fantastisk lagringsduglighet, redan på instegsnivå.

Egendomen drivs av sedan fem generationer tillbaka av familjen PurbrickIdag är Alister Purbrick ägare och chefsvinmakare men hans dotter Hayley har jobbat med produktionen sedan år 2009. Tahbilk utsågs till Winery of the Year 2016 av vingurun James Halliday.

NYHET! ”CYKELVINET” I CABERNET SAUVIGNON PÅ 1 LITERS FLASKA30.7.2021 09:25:23 CEST | Pressmeddelande

Nu finns Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignon, “cykelvinet”, på 1 Liters flaska. Vinet har en smak av svarta och röda vinbär, plommon och hallon. Dess toner av kakao, tobak och mocka gör Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignonen till en utmärkt kompanjon till grillade kötträtter. Vinet lanseras den 2a augusti i Systembolagets beställningssortiment. Artikel nummer 53185 och pris 99kr.

Plantations destilleri blir först i Karibien med omfattande hållbarhetscertifiering28.6.2021 10:40:58 CEST | Pressmeddelande

Maison Ferrand och Plantations destilleri West Indies Rum Distillery certifieras enligt den heltäckande Bonsucro Chain of Custody. Destilleriet ligger på Barbados och producerar flera av Plantations Rums storsäljare på Systembolaget. Det är det första destilleriet i Karibien, och ett av mycket få destillerier i världen, som uppnår denna omfattande hållbarhetscertifiering.