Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz 2017 – klassisk aussie med anor från 1800-talet

Den 4 maj släpps Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz 2017 i Systembolagets exklusiva tillfälliga sortiment. Shirazdruvornas stockar planterades år 1860 samt år 1933 och cabernet sauvignonstockarna är från år 1949. Artikelnummer på Systembolaget 95291 och kostar 219 kronor. Endast 2400 flaskor släpps.

Aussie-klassikern Old Vines Cabernet Shiraz 2017 är gjort på lika delar shiraz och cabernet sauvignon. Druvorna kommer från äldre vingårdar i Nagambie Lakes i Central Victoria. Shirazdruvorna kommer från stockar planterade år 1860 och år 1933 och cabernet sauvignon-stockarna är från år 1949.

Historien bakom våra Old Vines Cabernet Shiraz blends har sin början i slutet av 1950-talet. Då släppte min far Eric devad vi vet, första Estate grown blends-vinerna i Australien. Jag återupptog blenden och gav ut fyra årgångar under 1970-talet. Det blev en familjetradition när min son Alister i sin tur följde upp med ytterligare två årgångar på 1980-talet. Sedan år 2010 är nu ett årligt engagemang för denna fantastiska australiensiska blend, som bygger på druvor från vårt arv av äldre vinstockar. Cheers! säger John Purbrik, som är tredje generationen på Tahbilk.

Druvorna till Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz 2017 skördades för hand för att garantera högsta kvalitet. Vinet har lagrats på en kombination av fransk och amerikansk ek under 18 månader, vilket har gett vinet en balanserad fatkaraktär.

Vinet har en stor, generös och utvecklad doft med toner av mörka bär, plommon, choklad och sötkryddiga inslag. Smaken är nyanserad, fruktig och elegant med mjuka tanniner och inslag av plommon, björnbär, hallon, choklad och ett kryddigt avslut. Det här är tvekan en favoritkandidat till vårens första grillkvällar. Vinets generösa karaktär gör sig perfekt till smakrika kötträtter på vilt eller nöt, som exempelvis nygrillad entrecote med pikanta tillbehör.

Vinhuset Tahbilk ligger vid Nagambie Lakes i Central Victoria och har fått sitt namn från aboriginernas namn på Nagambie, vilket är tabilk-tabilk. Det betyder ”platsen med många vattenhål”. Egendomen grundades redan på 1860-talet, vilket gör Tahbilk till ett av Australiens äldsta vinhus som fortfarande är i drift. Vineriet må vara gammalt, men man kombinerar den långa historien med moderna metoder. De arbetar exempelvis med skruvkork på alla sina viner. Tahbilk har blivit berömda för sina shiraz-, cabernet sauvignon- och marsanneviner. Vinhuset är starkt förknippat med sina gamla vinstockar. Inte helt opassande utmärks Tahbilks viner av en fantastisk lagringsduglighet, redan på instegsnivå.

Egendomen drivs av sedan fem generationer tillbaka av familjen PurbrickIdag är Alister Purbrick ägare och chefsvinmakare men hans dotter Hayley har jobbat med produktionen sedan år 2009. Tahbilk utsågs till Winery of the Year 2016 av vingurun James Halliday.

Nytt från Plantations vintageserie – femte stoppet blir Trinidad7.5.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. Den 11 maj är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados, Fijiöarna och Peru är det nu dags att upptäcka fantastiska Trinidad. Plantation Vintage Trinidad 2009 har artikelnummer 40944 och kostar 699 kronor. Endast 474 flaskor släpps på den svenska marknaden.

Plantation fortsätter att utforska romvärlden med Plantation Vintage Peru 200620.4.2021 08:50:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. 27 april är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados och Fijiöarna är det nu dags att upptäcka ett avlägset hörn på världens romkarta: Peru. Plantation Vintage Peru 2006 lanseras den 27 april, har artikelnummer 40939 och kostar 799 kronor. Endast 426 flaskor släpps på den svenska marknaden.

El Esteco Old Vines Criolla 2019 - hantverksvin av bortglömd druva31.3.2021 12:00:07 CEST | Pressmeddelande

Den 7 april lanseras El Esteco Old Vines Criolla 2019 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Ett ovanligt roligt vin på den nästintill bortglömda druvan criolla. Dessutom på vinrankor som är mer än 60 år gamla. Vinet har fått jäsa naturligt på cementtank och buteljerades ofiltrerat. Resultatet är ett rödvin som är så elegant och lätt att Argentinas vininstitut INV envisas med att klassificera det som rosé. Det här hantverksvinet kostar 199 kr och har artikelnummer 93265.

Lagringsfavoriten Tahbilk Museum Marsanne i Systembolagets tillfälliga sortiment10.3.2021 09:52:46 CET | Pressmeddelande

Den 16 mars släpps Tahbilk Museum Marsanne 2014 i Systembolagets exklusiva tillfälliga sortiment. Det här är ett av våra bästa exempel på att det inte bara är dyra viner som utvecklas fint när de lagras. Den strålande årgången 2014 är redan lagrad hos producenten, men du kan naturligtvis spara det ännu längre. Artikelnummer på Systembolaget 95291 och kostar 159 kronor.

Spring Wine & Spirits lanserar nu Barefoot Wine Seltzer; Strawberry Guava i Sverige!5.3.2021 09:23:05 CET | Pressmeddelande

Fenomenet Hard Seltzer har tagit världen med storm och nu kommer äntligen Wine Seltzer till Sverige. Fördelarna kring den nya dryckestrenden är flera: Wine Seltzer har en låg alkoholhalt på 4 %, är glutenfri och innehåller endast 70 kcal per 250 ml. Det gör Barefoot Wine Seltzer till ett friskt och fräscht alternativ till öl och cider. Barefoot Wine Seltzer Strawberry & Guava har artikelnummer 50585 och kostar 19,90 kr exklusive pant 1 kr per burk. Produkten har säljstart den 8 mars och säljs i fyrpack.