Spendrups Bryggeri AB

TakeOver gästspelar på hos Hedda Spendrup på OMAKA den 6 februari

Dela
TakeOver Gästspel gör nu sitt tjugotredje gästspel på Hedda Spendrup’s bryggeri med restaurang OMAKA i A-House, Stockholm, den 6 februari 2023. Denna gång sätter kockarna varsin rätt till ett av bryggeriets hantverksöl. TakeOver gästspel, nätverket för att lyfta fram mat lagad av kvinnliga kockar som startades 2014 av Linn Söderström och Lisa Lönner fortsätter att utveckla branschen.

PRESSTRÄFF på OMAKA kl 16.00 den 6 FEBRUARI

Kockar och bryggare presenterar sig och talar om sin matlagningsfilosofi, hur de skapat rätterna till ölen och hur ölen skapas. Ett antal pressplatser till middagen finns. OSA senast den 20 januari till lisa@husmorlisa.se OMAKA är ett bryggeri med restaurang som skapar innovativ öl och mat i kombination. Bord till gästspelet beställs på hemsidan www.omaka.beer eller på telefon 08-400 50 440

-          Det är viktigt för oss att uppmuntra kvinnor att söka sig till vårt yrke och få dem att stanna och utvecklas. Vi behöver få in betydligt fler kvinnliga kockar som med sin passion för mat och kreativitet kan vara med och utveckla branschen. Vi är glada över att vår Hanna Claesson finns med i Take-over-gänget under gästspelet. Innan vi välkomnade Hanna till OMAKA har hon arbetat på Görvälns slott och Ellery Beach House på Lidingö. Hon var också commis i Svenska kocklandslaget 2019, säger Jimmie Rundqvist, VD på OMAKA.

Förutom Hanna Claesson deltar följande kockar i gästspelet:

Frida Nilsson, Concept & Quality Development Head Chef i ESS Group, som tagit silver i Kockarnas Kamp, deltagit på ett antal TakeOvers och själv varit värdinna för en bejublad TakeOver år 2019 när hon var Head Chef på MJs i Malmö.

Lisa Lönner, grundare och ägare av TakeOver Gästspel. Lisa driver Lisa Fine Home Dining på Resarö och matvarumärket Finaste Lisa. Hon är civilekonom från Handelshögskolan som efter en karriär i näringslivet bestämde sig för att bli kock och starta restaurang.

Finalist Årets Ekokock 2022. Agnes Fällman, kökschef på Sparrow som ägs av Mattias Dahlgren och som tidigare bl a arbetat på Mattias Dahlgrens Matbaren och TAK.

Christina Kashou, vinnare av Sveriges Mästerkock 2021 och kokboksförfattare. Hon har gjort praktik på Aira och arbetar nu som Junior Sous Chef på Surfers i Stockholm.

Clara Häggqvist, kock och sommelier som driver restaurangen Cissi & Clara på sin föräldragård utanför Norrtälje. På gästspelen skapar varje kock sin egen rätt för att synliggöra sin matlagning för restaurangpubliken.

-          TakeOver Gästspels uppdrag är att skapa nätverk mellan kvinnliga kockar under kreativa och professionella former, samt att lyfta kvinnliga kockars matlagning i rampljuset - något jag känner att vi lyckas med” säger Lisa Lönner.

-           

Martin & Servera har varit huvudsponsor till TakeOver Gästspel sedan starten. Andra partners är Sundqvist och Segers fabriker som sponsrar nätverket. Denna gång är Spendrups och OMAKA med som sponsor för denna kväll.

-          Efter många år ser vi att TakeOver skapat nya nätverk för de kvinnliga kockarna och gästspelen är ett fantastiskt tillfälle att få njuta av de duktiga kockarnas meny. Vi på Martin & Servera-gruppen är stolta sponsorer till detta viktiga initiativ i restaurangbranschen” säger Kristina Ossmark, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Martin & Servera.

Det allra första gästspelet genomfördes på Ekstedt 2016 och sedan dess har nätverket genomfört 22 gästspel där totalt runt 80-talet kockar deltagit och lagat över 160 rätter. År 2017 vann nätverket Årets Banbrytare i White Guide och vann hederspris i Gulddraken. 2018 vann TakeOver gästspel eventbranschens tävling Gyllene Hjulet som Årets Rättighet.

Fakta om alla gästspel och kockar finns på www.takeovergastspel.se och @takeovergastspel Kontaktpersoner: Take Over Gästspel: Lisa Lönner 070 200 94 14, lisa@husmorlisa.se

Omaka: Jimmie Rundqvist, VD Omaka 073 410 80 55, jimmie.rundqvist@omaka.beer

Spendrups: Rose-Marie Hertzman 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Martin & Servera: Kristina Ossmark 070 644 23 14, kristina.ossmark@martinservera.se

Historien om TakeOver

TakeOver Gästspel innebär att kvinnliga kockar tillfälligt tar över köket på några av Sveriges bästa restauranger. Över 200 kockar finns i nätverket och cirka 80 kockar från Kiruna i norr till Malmö i söder har deltagit minst en gång och skapat över 160 egna rätter på olika restauranger sedan starten 2014. TakeOver startades av Linn Söderström och Lisa Lönner och ägs av Lisas företag Husmor Lisa AB. Syftet är att synliggöra kvinnliga kockars matlagning och skapa ett kvinnligt nätverk i branschen.

Kontakter

För mer information, kontakta:

Bilder

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye