Talen som hyllar – och förbryllar

Att varje SHL-klubb har en unik siffra i mittcirkeln har nog undkommit få. Talens syfte och betydelse har förbryllat hela hockeysverige sedan premiären, samtidigt som både klubbarna och SHL varit förtegna.

Vi kan nu berätta att siffrorna i mittcirkeln är hyllningstal till svensk hockey i stort och de 14 klubbarna som spelar i SHL säsongen 2017-18. Det är SHL:s huvudsponsor NordicBet som ligger bakom idén och har tillsammans med SHL bett klubbarna att välja sina egna siffror. Initiativet grundar sig i tanken om att alla klubbar i SHL förtjänar att hyllas, på sitt eget sätt och på det mest synliga stället i hela arenan. Vad eller vem som hyllas är dock än så länge hemligt – och även om vissa kanske listat ut vad några av siffrorna står för är det långt ifrån enkelt alla gånger…

Vi är vana vid många frågor inför säsongstart, men i och med dessa mittcirklar har engagemanget varit extra stort! Inte minst på de sociala plattformarna. Otroligt roligt att se klubbarnas och fansens engagemang i detta. Alla klubbar har verkligen tänkt till och siffrorna symboliserar något eller någon med stor betydelse för varje klubb. Det känns som ett väldigt kul initiativ där NordicBet också ger tillbaka delar av den mest centrala punkten i varje arena till klubbarna, spelarna, publiken och supportrarna”, säger SHL:s VD Jörgen Lindgren.

Vad varje enskild siffra står för kommer bli offentligt längre fram. I nuläget får supportrarna nöja sig med att spekulera på egen hand. Vissa av klubbarna i SHL har även de haft en del interaktion i sociala medier om vad siffrorna står för, bland annat Linköping och Färjestad, där de senare menade att siffran 51 i deras mittcirkel syftade på det stundande resultatet mellan lagen, men utan strecket i mitten.

Vår utgångspunkt i att sponsra SHL är hela tiden klubbarna och supportrarna. Vi vill helt enkelt ge något mer och inte bara visa upp vår logotype. Det här, känner vi, är ett utmärkt sätt att göra det på – det vill säga att hylla saker och personer som betyder extra mycket för respektive klubb”, säger Joakim Jörlander, Sponsorship Manager på NordicBet.

Hur länge mittcirklarna ligger kvar i nuvarande skick och vad som kommer efter återstår att se. I nuläget är det några få som vet hela historien bakom. Resten får nöja sig med att spekulera ett tag till. Och tror man sig veta vad alla siffror står för kan man gå in på www.hyllningstalet.se.

Siffrorna i respektive lags arena är:

Brynäs – 50
DIF – 16
Frölunda – 24
Färjestad – 51
HV71 – 3
Karlskrona – 17
Linköping – 76
Luleå – 40
Malmö – 7
Mora – 10
Rögle – 9
Växjö – 20
Örebro – 90

Jörgen Lindgren, VD SHL
jorgen.lindgren@shl.se

Robin Olenius, Presskontakt NordicBet
robin.olenius@betssongroup.com

SHL ska som företrädare för klubbarna i SHL tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2017/2018 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Karlskrona Hockeyklubb, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan till SHL:s upptaktsträff säsongen 2017/201811.8.2017 10:00Pressinbjudan

Datum:        tisdagen den 5 september Tid:              09.30-14.30 Plats:           Vasateatern, Vasagatan 19-21, Stockholm.   Huvudtränare och en spelarrepresentant från respektive SHL-klubb samt representanter från SHL kommer att finnas på plats under dagen.   Program 09.30 Registrering öppnar och förmiddagsfika serveras. 10.00 Insläpp 10.30 Programmet startar på scenen och leds av Björn Oldéen och Sanny Lindström. Direktsänds av C More och shl.se Ca 12.15 Tränarfotografering direkt när sändningen är slut. Därefter serveras lunchtallrik och tid för individuella intervjuer finns. 14.30 Dagen avslutas. Eftersom upptaktsträffen direktsänds ber vi representanter från media att respektera de utsatta tiderna och platserna för individuella intervjuer.   Anmälan Sista anmälningsdag är den 29 augusti och anmälan görs här http://www.shl.se/upptaktstraff-2017-2018   Varmt välkommen! Kontaktperson: Johanna Hemming, kommunikationschef SHL, johanna.hemming@shl.se eller 0720-50 51 60