Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache – vinterns unika whisky lagrad på rödvinsfat

I kallare tider behövs värmande drycker. Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache Single Malt är en unik whisky lagrad på rödvinsfat. Sverige var en av de första länderna där whiskyn lanserades och blev på några månader den största marknaden. Lagret tömdes då från världens alla hörn för att möta svenskarnas efterfrågan på drycken. Grenache, som är först ut i wine cask serien, är vinterns ultimata dryck för såväl whiskyentusiaster som nyfikna nybörjare. Finns i fast sortiment hos systembolaget. Art.nr: 58101, Pris: 299 kr.

Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache Single Malt är en sammetslen whisky utan rökighet från Skottland, med en annorlunda twist. Drycken är slutlagrad på fat som innehållit rödvin från den spanska druvan Grenache, vilket ger den en tydlig fatkaraktär med vinös ton samt toner av karamelliserad citrus och en söt nötighet. Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache Single Malt ger till en början en mild smak som sedan följs av vit choklad, söta röda bär och nybakat bröd. Den skotska vinlagrade whiskyn passar utmärkt som avec eller sällskapsdryck under de kallare årstiderna. Tamnavulin är ett boutique-destilleri som ligger i den lilla byn Tomnavoulin, i whiskyns mecka Speyside. Destilleriet drivs av den kvinnliga master blendern Joanne Reavley. Namnet Tamnavulin härstammar från gaeliska för ”kvarn på kullen” och är uppkallad efter den tidigare kardningskvarnen som ligger på platsen för destilleriet. Vattnet som används kommer från naturliga undervattenskällor.

– Lilla Tamnavulin är ett litet och dynamiskt destilleri och de har snabbt gått från plan till handling och skapat en wine cask-serie där Grenache är först ut i Sverige. Succén tror jag beror mycket på att den tilltalar såväl vinkonsumenter som nya och erfarna whiskydrickare då den är komplex men utan rökighet, vilket gör den tillgänglig för alla att hitta olika smaker, säger Rickard Edman, Produktchef på Spring Wine & Spirits.

Ur Tamnavulin-sortimentet finns även Tamnavulin Sherry Cask Speyside Single Malt och Tamnavulin Double Cask Speyside Single Malt att köpa på Systembolaget.

Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache Single Malt
Ursprung: Skottland| Producent: Whyte & Mackay| Alkoholhalt: 40% vol Art.nr: 58101 | Pris: 299 kr, flaska 70 cl | Distribution: Systembolagets fasta sortiment

Plantation fortsätter att utforska romvärlden med Plantation Vintage Peru 200620.4.2021 08:50:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. 27 april är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados och Fijiöarna är det nu dags att upptäcka ett avlägset hörn på världens romkarta: Peru. Plantation Vintage Peru 2006 lanseras den 27 april, har artikelnummer 40939 och kostar 799 kronor. Endast 426 flaskor släpps på den svenska marknaden.

El Esteco Old Vines Criolla 2019 - hantverksvin av bortglömd druva31.3.2021 12:00:07 CEST | Pressmeddelande

Den 7 april lanseras El Esteco Old Vines Criolla 2019 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Ett ovanligt roligt vin på den nästintill bortglömda druvan criolla. Dessutom på vinrankor som är mer än 60 år gamla. Vinet har fått jäsa naturligt på cementtank och buteljerades ofiltrerat. Resultatet är ett rödvin som är så elegant och lätt att Argentinas vininstitut INV envisas med att klassificera det som rosé. Det här hantverksvinet kostar 199 kr och har artikelnummer 93265.

Lagringsfavoriten Tahbilk Museum Marsanne i Systembolagets tillfälliga sortiment10.3.2021 09:52:46 CET | Pressmeddelande

Den 16 mars släpps Tahbilk Museum Marsanne 2014 i Systembolagets exklusiva tillfälliga sortiment. Det här är ett av våra bästa exempel på att det inte bara är dyra viner som utvecklas fint när de lagras. Den strålande årgången 2014 är redan lagrad hos producenten, men du kan naturligtvis spara det ännu längre. Artikelnummer på Systembolaget 95291 och kostar 159 kronor.

Spring Wine & Spirits lanserar nu Barefoot Wine Seltzer; Strawberry Guava i Sverige!5.3.2021 09:23:05 CET | Pressmeddelande

Fenomenet Hard Seltzer har tagit världen med storm och nu kommer äntligen Wine Seltzer till Sverige. Fördelarna kring den nya dryckestrenden är flera: Wine Seltzer har en låg alkoholhalt på 4 %, är glutenfri och innehåller endast 70 kcal per 250 ml. Det gör Barefoot Wine Seltzer till ett friskt och fräscht alternativ till öl och cider. Barefoot Wine Seltzer Strawberry & Guava har artikelnummer 50585 och kostar 19,90 kr exklusive pant 1 kr per burk. Produkten har säljstart den 8 mars och säljs i fyrpack.