Tangiamo AB

Tangiamo Touch Technology installerar utrustning hos världens största kasinoföretag

Tangiamo Touch Technology, ett litet högteknologiskt företag i Göteborg med rötter i forskning vid Chalmers tekniska högskola, har nyligen installerat sina produkter i Macao hos världens största kasinokoncern - Las Vegas Sands, med över 100 miljarder kr i omsättning 2015.

Utrustningen, som använder avancerade algoritmer för bildbehandling för att detektera utfallet i tärningsspel, har installerats på The Parisian i Macao, ett nyöppnat gigantiskt kasino som kostat 25 miljarder kr att bygga, med golvyta på en kvadratkilometer och ett Eiffeltorn i halv skala utanför. Macao har utvecklats till världens centrum för kasinospel, med intäkter nästan fem gånger större än i Las Vegas under 2015. Tangiamos utrustning ökar säkerheten på kasinon och förhindrar bedrägerier både från spelare och personal.

Tangiamos huvudsakliga inriktning är egen unik patenterad teknik för touchskärmar för flera användare. De används redan i automatiserade spelbord i kasinoindustrin i 33 länder runtom i världen. Mats Nordahl, VD för Tangiamo, kommenterar:

”Tangiamos unika touchteknologi har använts i tillämpningar i kasinoindustrin där hanteringen av pengar ställer mycket höga krav på säkerhet och noggrannhet. Bolaget satsar nu på att utveckla teknologin för andra tillämpningar, både för samarbete på kontor och för dataspel. Den kommer då även att kunna användas i mobiler och tablets.”

Mats Nordahl
CEO Tangiamo Touch Technology
mats.nordahl@tangiamo.com

Tangiamo AB
Sörhallstorget 10

Tangiamo Touch Technology AB är ett spinoff-företag från Chalmers tekniska högskola baserat på forskning inom sensorteknologi för touchskärmar, speciellt system för flera samtidiga användare. Tekniken har speciellt haft  tillämpningar inom kasinospel, där bolagets teknik är idealisk för att hantera satsningar av pengar och bidrar till en mer social spelupplevelse. Bolagets spelbord för elektroniskt bordsspel finns installerade på kasinon i 33 länder, och på kryssningsfartyg och färjor.

Bolaget har inlett en satsning på att utveckla verksamhet inom tre olika affärsområden: Touch Technology, Electronic Table Games och Online Gaming, vilket tar till vara den omfattande tekniska utveckling som skett och skapar möjligheter till expansion inom nya områden.

Följ Tangiamo AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.