Tänk på detta vid utlandsresa just nu

På grund av rådande oro kring coronaviruset, covid-19, ställer just nu många svenska resenärer frågor kring utlandsresor, och vad man bör tänka på vid en resa utomlands.

Utrikesdepartementet (UD) avråder i skrivande stund från alla resor till Hubei-provinsen i Kina, alla icke-nödvändiga resor till övriga delar av Kina (med undantag för Hongkong och Macao), alla icke-nödvändiga resor till vissa regioner i norra Italien och Sydkorea samt alla resor till Iran. För övriga områden gäller ingen förändring i reseråden. Flera flygbolag, bland andra SAS, har under vissa perioder ställt in flyg mellan Skandinavien och berörda områden. Detta är dock inget krav, så det finns även flygbolag som väljer att fortsätta flyga till berörda områden.

Om man har bokat resa till områden som omfattas av UD:s avrådan, och resan bokades innan UD avrådde från resor till området, så kan man som regel om- eller avboka resan kostnadsfritt. Om resan är längre fram i tiden kan man behöva vänta med avbokningen till närmare inpå avresedatum, eftersom UD även kan häva sin avrådan. Om man bokar resa till ett berört område efter det att UD redan gått ut med en avrådan så har man inte rätt till om- och avbokning. Observera även att det kan förekomma att till exempel utländska flygbolag inte följer svenska UD:s rekommendationer, utan istället följer rekommendationerna från motsvarande myndighet i sitt hemland. Om ett flygbolag ställer in en flygning så har man alltid rätt till om- eller avbokning oavsett UD:s rekommendationer.

För övriga resor gäller vanliga av- och ombokningsregler, dvs. om man inte har valt att boka en avbokningsbar eller ombokningsbar flygbiljett så är det ens reseförsäkring eller avbokningsskydd som eventuellt kan ge ersättning om man väljer att ställa in en resa. Som regel kräver dock dessa typer av skydd uppvisade av läkarintyg, d.v.s. det räcker inte att man känner oro för att resa till ett område.

Tänk på detta när du reser utomlands, eller bokar en utlandsresa

• Se över din försäkring, så att du är påläst kring vad som ingår i din hemförsäkring, ditt kreditkort eller den reseförsäkring eller det avbeställningsskydd som du vanligtvis kan välja att lägga till när du bokar din resa. Observera att dessa skydd vanligtvis kräver läkarintyg för att du ska få ersättning.
  • Om du vill ändra dina resplaner utan läkarintyg, välj istället att boka en av- eller ombokningsbar biljett. Dubbelkolla med resebyrån eller flygbolaget att biljetten du bokar inte kräver läkarintyg för återbetalning.
  • Se till att ha id-handlingar och försäkringspapper nära till hands när du reser.
  • Håll dig uppdaterad över eventuella flygändringar, och ändringar i UD:s rekommendationer.

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Krav på coronatester och hälsodeklarationer vid resor i coronatider9.7.2020 05:10:00 CESTPressmeddelande

Efter att UD den 30 juni hävde sin avrådan för resor till 11 länder så har resebokningarna stadigt ökat igen. Resmålen kan dock fortfarande ha olika regler och restriktioner för svenska resenärer, och krav på coronatester på flygplatsen eller att man måste fylla i onlineformulär innan man reser till landet skapar förvirring bland svenska resenärer, rapporterar resebyrån Ticket.

Osäkerhet kring corona ger uppsving för charter och paketresor7.7.2020 05:10:00 CESTPressmeddelande

UD hävde den 30 juni sin avrådan för resor till 11 länder, och under juli börjar charterbolagen återigen flyga till de populära sommarresmålen i Spanien, Grekland och Kroatien. Osäkerheten kring vad som gäller har samtidigt lett till att nästan 40 procent av semesterresenärerna väljer att boka charterresa eller paketresa istället för att boka flygbiljetten och hotellet separat, visar statistik från resebyrån Ticket.

Split går om Mallorca som mest bokade resmål i sommar24.2.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Fler svenskar än i fjol vill resa utomlands i sommar, och resebokningarna ökar med knappt 12 procent. Den nutida klassikern Split, som är inkörsporten till Kroatiens alla ljuvliga sol- och badresmål, tar över som det mest bokade resmålet efter Mallorca, som under lång tid legat på plats nummer ett. Även Bangkok ökar rejält, men Lissabon är dock sommarens främsta reseraket, enligt ny statistik från Ticket.