Flygbolaget BRA

Tankat: Biobränsle för 840 000 kronor

Dela

Inrikesflygbolaget BRA har för andra gången i år fått leverans av biobränsle för sina resenärers biobränsletillägg, senast till Halmstad City Airport i augusti. Allt som allt under 2018 har drygt 46 ton biobränsle tankats in i Halmstad för drygt 840 000 kronor.

BRA skapade som första flygbolag i världen en enkel lösning där varje resenär kan välja biobränsle till sin resa vid bokning. Satsningen startade i april i år.

Idag bokar cirka 1 procent av bolagets nätkunder biobränsle och allt fler företag har börjat intressera sig för de gröna avtal som BRA erbjuder för tjänsteresor. Grönt avtal innebär ett företags tjänsteresor görs med förvald mängd biobränsle.

– Vi är mycket glada att vi och våra kunder tillsammans kan skynda på utvecklingen mot ett fossilfritt flyg, Anna Soltorp som är Hållbarhetschef för BRA.

Halmstad City Airport fick i augusti ett tillskott på drygt 40 000 liter biobränsle, något som kommer de flygplan som väljer att tanka i Halmstad tillgodo.

– Varje liter biobränsle som ersätter fossilt bränsle minskar de fossila utsläppen med drygt 2 kg koldioxid sett ur ett livscykelperspektiv – ungefär samma klimatavtryck som en hamburgare med nötkött, fortsätter Anna Soltorp.

– Vår idé är att visa hur man kan göra skillnad genom ett aktiva val, utan att behöva sluta flyga helt. Vi vill även påverka omvärlden och få upp frågan om biobränsle för inrikesflyg på agendan.

Leveranserna av BRAs biobränsle görs av AirBP som tillsammans med BRA och Halmstad City Airport deltar i ett pågående arbete som går ut på att garantera 5 % biobränsleinblandning på årsbasis i allt flyg som tankar i Halmstad.

Biobränsle hos BRA fungerar på samma sätt som att köpa grön el till hushållet:

  1. Resenärer väljer biobränsle vid bokning, för enhetspriset 300 kronor per flygning.
  2. BRA köper i efterhand större mängder fossilfritt biobränsle som motsvarar resenärernas köp.
  3. Biobränslet levereras av AirBP till en flygplats i Sverige som BRA trafikerar. Där fylls biobränslet på i den flygplatsens tankanläggning, vilket innebär att biobränsle fylls på istället för vanligt jetbränsle.

För att möjliggöra förköp av biobränsle, har BRA räknat fram ett enhetspris per flygtimma om 300 kronor. Det motsvarar mellanskillnaden i pris mellan vanligt jetbränsle och biobränsle för en genomsnittlig flygresa med BRA. Eftersom bränsleförbrukningen beror på väder, vind, vikt, flygtid och antal passagerare ombord – precis som när man kör bil - är det inte möjligt att på förhand räkna fram exakt förbrukning för varje enskild flygning.

Biobränslet som BRA använder levereras av Air BP och produceras i Kalifornien av förbrukad frityrolja. Palmolja används inte till biobränslet som BRA använder. Då det går åt energi för att tillverka och frakta biobränslet till Sverige, är andelen fossilfritt utsläpp med biobränsle cirka är 70 % lägre än fossilt flygbränsle, sett ur ett livscykelperspektiv.

Biobränsle minskar utsläpp av fossilt koldioxid till atmosfären. Den koldioxid som genereras av fossilfritt biobränsle är samma mängd som biobränsleplantorna absorberat från atmosfären under sin levnadstid.

På så sätt blir utsläppen vid förbränning av själva biobränslet koldioxidneutralt ur ett relativt kort perspektiv till skillnad från fossila bränslen där motsvarande absorption inte skett.

 

För mer pressinformation

Anna Soltorp, Hållbarhetschef för BRA, 070-819 67 10, anna.soltorp@flygbra.se
Pressjour: 010-722 16 62

Högupplösta pressbilder för fri publicering:https://www.mynewsdesk.com/se/flygbra/images

Nyckelord

Bilder

Om

Flygbolaget BRA
Flygbolaget BRA
Gårdsfogdevägen 16
16126 Bromma

https://www.flygbra.se/

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA är också så som vi vill att kunderna ska uppfatta oss. BRA flyger till flest orter av alla bolag i Sverige: Stockholm (Bromma), Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma, Malmö och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner passagerare årligen, främst affärsresenärer, har BRA en marknadsandel om cirka 30 procent. Enligt Svenskt Kvalitetsindex var BRAs passagerare var de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. De 1200 svenska medarbetarna är anställda lokalt, med svenska villkor och bor på de orter i Sverige som BRA flyger mellan. Som enda flygbolag med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. BRA är först i världen att erbjuda alla resenärer att välja biobränsle till sin flygresa vid bokning. Samtidigt har nya, moderna flygplan med lägre utsläpp nyligen ersatt äldre. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. Redan år 2009 miljöcertifierades BRA som världens första passagerarflygbolag. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern. Bolagets flyg-DNA sträcker sig ända tillbaka till 1940-talet. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza som är helägt av Per G Braathen och hans familj. www.flygbra.se

Följ Flygbolaget BRA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Flygbolaget BRA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum