TÄNKVÄRD tar in naturen

Möt nyheter som hyllar skönheten i naturliga material och växtfiber. Här finns nätta möbler av hållbar rotting och mjuka textilier du vill ha närmast huden. Säljstart: april 2019.

– TÄNKVÄRD handlar om att vara snäll mot sig själv, att bejaka lugnet, glädjen och det som är avkopplande. Det handlar om att hitta tillbaka till grundläggande mänskliga behov, säger Akanksha Deo, IKEA designer baserad i Delhi, Indien.

Textilierna lånar sin färgskala från himmel och hav. Naturmaterialen lin, jute, sjögräs och bomull från mer hållbara källor används i påslakanset, kuddfodral, plädar, en lampa, en matta och väskor. Akanksha Deo har ett förflutet som modedesigner och hennes favorit är jacquardvävda TÄNKVÄRD kimono med vackert växtmönster.

– Jag tycker att textilierna viskar ”kom och rör vid mig”. Jag ville ta fram produkter som människor kan skapa ett känslomässigt band till. Något som får dem att känna trivsel och värme, nu och i många år framöver. Resultatet är perfekt defekt; lite skrynkligt med hantverkskänsla som gör varje textil unik, säger hon.

Handgjorda rottingmöbler och korgar av förnyelsebara naturfiber har formgivits av Nike Karlsson och Iina Vuorivirta. TÄNKVÄRD pall, bänk, fåtölj, skärmvägg och klädhängare stöttar textilierna och skapar en vacker dialog mellan det hårda och det mjuka.

– Rotting är underbart hållbart. Det växer snabbt och skapar försörjningsmöjligheter till lokalsamhällen runt om i Indonesien. Rotting är lågmält och ödmjukt, men också väldigt distinkt. Varje detalj och märke har en berättelse. Det är verkligen ett av mina favoritmaterial. I TÄNKVÄRD ville jag lyfta fram dess naturliga skönhet i all sin enkelhet, säger Iina Vuorivirta, IKEA designer.

Högupplösta bilder: pressrum

Säljstart: april 2019, begränsad upplaga. Säljs på alla IKEA varuhus, ej online.
Kontakt: press.sto@ikea.com

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige