Taubedagen på Skansen 18 augusti

I samarbete med Taubesällskapet och Samfundet Visans vänner presenteras Taubedagen på Skansen den 18 augusti. Det blir en dag med musik i olika former från blåsorkester, körsång och utdelning av VI:s Taubestipendium 2018 till Annika Norlin.

Evert Taube. Foto: Jacob Forsell.

”Blås, Kajsa blås”
Danderyds Blåsorkester under ledning av Michael Ullgren framför musik vid Spegeldammen vid huvudentrén kl 10.00–11.30

"Håll in mellan skären!"
Taubekören under ledning av Kaya Ålander och med Rolf Bergström på dragspel. Konsert i Seglora kyrka kl 11.00

Samfundet Visans Vänner
Vissångare från Samfundet Visans Vänner framför visor av och till Taube från Ordenshusets scen. Torbjörn Ljunglöf fungerar som sjungande konferencier och de övriga artisterna är Jan Lundberg, Fred Arne Högberg, Ulrika Wadell, Erik Åberg, Birgitta och Hans-Wilhelm Löwgren  samt Dick Pålsson
Ordenshuset Brofästet kl 12.00 - 14.00

”Hej mina lustiga bröder”
Danderyds Blåsorkester under ledning av Michael Ullgren framför musik på Bollnästorget kl 13.00–14.00

Festkonsert på Sollidenscenen
Kjell Lönnå är konferencier och allsångsledare i festkonserten till Evert Taubes ära. Medverkande artister är Solala, Jeja Sundström och Olle Persson. Martin Östergren är kapellmästare för festorkestern, och så delas VI:s Taubestipendium 2018 ut till Annika Norlin.
Sollidenscenen kl 15–16.30

VI:s Taubestipendium 2018
Artisten och låtskrivaren Annika Norlin får 2018 års Taubestipendium, en utmärkelse som årligen delas ut av Tidningen Vi och Taubesällskapet. Norlin får stipendiet ”för att hon har skapat en helt egen berättarstil som med vardaglig samtalston nyfiket grunnar på vad som händer både mitt i och vid sidan av de stora ögonblicken”, enligt juryns motivering. Utmärkelsen är ett ”låtskrivarpris” och ges för sångbar dikt, eller tonsättning av dikter,enligt en formulering från Evert Taube själv.

Taubestipendiet instiftades 1960 av Tidningen Vi och Evert Taube. Taube var från 50-talet och ett par decennier framåt flitig medarbetare i Vi.

Evert Taube. Foto: Jacob Forsell.

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.