Taubedagen på Skansen 18 augusti

I samarbete med Taubesällskapet och Samfundet Visans vänner presenteras Taubedagen på Skansen den 18 augusti. Det blir en dag med musik i olika former från blåsorkester, körsång och utdelning av VI:s Taubestipendium 2018 till Annika Norlin.
Evert Taube. Foto: Jacob Forsell.

”Blås, Kajsa blås”
Danderyds Blåsorkester under ledning av Michael Ullgren framför musik vid Spegeldammen vid huvudentrén kl 10.00–11.30

"Håll in mellan skären!"
Taubekören under ledning av Kaya Ålander och med Rolf Bergström på dragspel. Konsert i Seglora kyrka kl 11.00

Samfundet Visans Vänner
Vissångare från Samfundet Visans Vänner framför visor av och till Taube från Ordenshusets scen. Torbjörn Ljunglöf fungerar som sjungande konferencier och de övriga artisterna är Jan Lundberg, Fred Arne Högberg, Ulrika Wadell, Erik Åberg, Birgitta och Hans-Wilhelm Löwgren  samt Dick Pålsson
Ordenshuset Brofästet kl 12.00 - 14.00

”Hej mina lustiga bröder”
Danderyds Blåsorkester under ledning av Michael Ullgren framför musik på Bollnästorget kl 13.00–14.00

Festkonsert på Sollidenscenen
Kjell Lönnå är konferencier och allsångsledare i festkonserten till Evert Taubes ära. Medverkande artister är Solala, Jeja Sundström och Olle Persson. Martin Östergren är kapellmästare för festorkestern, och så delas VI:s Taubestipendium 2018 ut till Annika Norlin.
Sollidenscenen kl 15–16.30

VI:s Taubestipendium 2018
Artisten och låtskrivaren Annika Norlin får 2018 års Taubestipendium, en utmärkelse som årligen delas ut av Tidningen Vi och Taubesällskapet. Norlin får stipendiet ”för att hon har skapat en helt egen berättarstil som med vardaglig samtalston nyfiket grunnar på vad som händer både mitt i och vid sidan av de stora ögonblicken”, enligt juryns motivering. Utmärkelsen är ett ”låtskrivarpris” och ges för sångbar dikt, eller tonsättning av dikter,enligt en formulering från Evert Taube själv.

Taubestipendiet instiftades 1960 av Tidningen Vi och Evert Taube. Taube var från 50-talet och ett par decennier framåt flitig medarbetare i Vi.

Evert Taube. Foto: Jacob Forsell.