Tävla om Kurslitteraturpriset 2016 - Sveriges främsta utmärkelse till författare av ny kurslitteratur

För åttonde året i rad delas Kurslitteraturpriset ut av Studentlitteratur för att inspirera forskare och lärare att skapa nytänkande och pedagogisk kurslitteratur för universitet och högskola. Har du en bokidé för den svenska universitets- och högskolemarknaden? Skicka in ditt bidrag senast den 2 maj 2016 och tävla om en total prissumma på 250 000 kronor.

Kurslitteraturpriset är Sveriges främsta och med sina 3,7 kilo även tyngsta utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Prissumman består av 250 000 kronor, varav förstapristagaren får 150 000 kronor och två hederspristagare får 50 000 kronor vardera. De vinnande bidragen blir utgivna av Studentlitteratur och pristagarna garanteras gängse royalty.

Vem kan tävla?
Alla som har en bokidé för den svenska universitets- och högskolemarknaden kan tävla, oavsett ämne. Tävlingen är öppen för manuskript, längre gångna och helt färdiga verk, så länge de inte är kontrakterade på annat förlag eller utgivna innan 2016.

Pristagarna firas i september
Prisutdelningen sker i september under en årlig mingelfest, där Sveriges främsta läromedels- och kurslitteraturförfattare samlas. Pristagarna blir även bjudna på en vinnarmiddag följd av hotellövernattning för att ytterligare firas för sina insatser.

Tidigare vinnare
Sedan 2009 har ett antal nytänkande verk belönats inom ett flertal ämnesområden. Vinnaren 2015 var Alli Klapp, fil.dr i pedagogik, med sin engagerande bok Bedömning, betyg och lärande. Året dessförinnan gick första priset till en redaktörsgrupp bestående av Christine Wann-Hansson, Anna M Jansson, Jenny Rystedt och Anna Kristensson Ekwall för de två titlarna Omvårdnad & medicin och Omvårdnad & kirurgi.

Skicka in ditt bidrag senast den 2 maj
Tävlingen är öppen för bidrag till och med den 2 maj. Vinnarna av Kurslitteraturpriset 2016 tillkännages i augusti. Läs mer om hur du tävlar och skickar in ditt bidrag på www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset

Vill du veta mer om tävlingen?
Kontakta Julia Luttrup, julia.luttrup@studentlitteratur.se

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.