Tävla om Kurslitteraturpriset 2016 - Sveriges främsta utmärkelse till författare av ny kurslitteratur

För åttonde året i rad delas Kurslitteraturpriset ut av Studentlitteratur för att inspirera forskare och lärare att skapa nytänkande och pedagogisk kurslitteratur för universitet och högskola. Har du en bokidé för den svenska universitets- och högskolemarknaden? Skicka in ditt bidrag senast den 2 maj 2016 och tävla om en total prissumma på 250 000 kronor.

Kurslitteraturpriset är Sveriges främsta och med sina 3,7 kilo även tyngsta utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Prissumman består av 250 000 kronor, varav förstapristagaren får 150 000 kronor och två hederspristagare får 50 000 kronor vardera. De vinnande bidragen blir utgivna av Studentlitteratur och pristagarna garanteras gängse royalty.

Vem kan tävla?
Alla som har en bokidé för den svenska universitets- och högskolemarknaden kan tävla, oavsett ämne. Tävlingen är öppen för manuskript, längre gångna och helt färdiga verk, så länge de inte är kontrakterade på annat förlag eller utgivna innan 2016.

Pristagarna firas i september
Prisutdelningen sker i september under en årlig mingelfest, där Sveriges främsta läromedels- och kurslitteraturförfattare samlas. Pristagarna blir även bjudna på en vinnarmiddag följd av hotellövernattning för att ytterligare firas för sina insatser.

Tidigare vinnare
Sedan 2009 har ett antal nytänkande verk belönats inom ett flertal ämnesområden. Vinnaren 2015 var Alli Klapp, fil.dr i pedagogik, med sin engagerande bok Bedömning, betyg och lärande. Året dessförinnan gick första priset till en redaktörsgrupp bestående av Christine Wann-Hansson, Anna M Jansson, Jenny Rystedt och Anna Kristensson Ekwall för de två titlarna Omvårdnad & medicin och Omvårdnad & kirurgi.

Skicka in ditt bidrag senast den 2 maj
Tävlingen är öppen för bidrag till och med den 2 maj. Vinnarna av Kurslitteraturpriset 2016 tillkännages i augusti. Läs mer om hur du tävlar och skickar in ditt bidrag på www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset

Vill du veta mer om tävlingen?
Kontakta Julia Luttrup, julia.luttrup@studentlitteratur.se

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.