Tävla om Kurslitteraturpriset 2016 - Sveriges främsta utmärkelse till författare av ny kurslitteratur

För åttonde året i rad delas Kurslitteraturpriset ut av Studentlitteratur för att inspirera forskare och lärare att skapa nytänkande och pedagogisk kurslitteratur för universitet och högskola. Har du en bokidé för den svenska universitets- och högskolemarknaden? Skicka in ditt bidrag senast den 2 maj 2016 och tävla om en total prissumma på 250 000 kronor.

Kurslitteraturpriset är Sveriges främsta och med sina 3,7 kilo även tyngsta utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Prissumman består av 250 000 kronor, varav förstapristagaren får 150 000 kronor och två hederspristagare får 50 000 kronor vardera. De vinnande bidragen blir utgivna av Studentlitteratur och pristagarna garanteras gängse royalty.

Vem kan tävla?
Alla som har en bokidé för den svenska universitets- och högskolemarknaden kan tävla, oavsett ämne. Tävlingen är öppen för manuskript, längre gångna och helt färdiga verk, så länge de inte är kontrakterade på annat förlag eller utgivna innan 2016.

Pristagarna firas i september
Prisutdelningen sker i september under en årlig mingelfest, där Sveriges främsta läromedels- och kurslitteraturförfattare samlas. Pristagarna blir även bjudna på en vinnarmiddag följd av hotellövernattning för att ytterligare firas för sina insatser.

Tidigare vinnare
Sedan 2009 har ett antal nytänkande verk belönats inom ett flertal ämnesområden. Vinnaren 2015 var Alli Klapp, fil.dr i pedagogik, med sin engagerande bok Bedömning, betyg och lärande. Året dessförinnan gick första priset till en redaktörsgrupp bestående av Christine Wann-Hansson, Anna M Jansson, Jenny Rystedt och Anna Kristensson Ekwall för de två titlarna Omvårdnad & medicin och Omvårdnad & kirurgi.

Skicka in ditt bidrag senast den 2 maj
Tävlingen är öppen för bidrag till och med den 2 maj. Vinnarna av Kurslitteraturpriset 2016 tillkännages i augusti. Läs mer om hur du tävlar och skickar in ditt bidrag på www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset

Vill du veta mer om tävlingen?
Kontakta Julia Luttrup, julia.luttrup@studentlitteratur.se

Kurslitteraturpriset firar 10 år – nu startar 2018 års tävling10.1.2018 08:00Pressmeddelande

Nu startar den tionde omgången av Kurslitteraturpriset, Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Priset är instiftat av Studentlitteratur och syftar till att visa på kurslitteraturens betydelse för den högre utbildningen i Sverige. Priset är också ett sätt att uppmärksamma och belöna författarnas värdefulla arbete. För mer information, se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset.

Har ni en informationssäker kultur på jobbet?31.10.2017 10:55Pressmeddelande

Vi hör ofta i nyheterna om informationsläckor och känsliga uppgifter som har kommit på villovägar. Säkra tekniska lösningar är naturligtvis väsentliga – men det räcker inte. Den nyutkomna boken Informationssäkerhet och organisationskultur lyfter fram vikten av att skapa en säkerhetsmedveten kultur inom organisationen. – Det här är den första boken i ämnet informationssäkerhet med fokus på kultur. Oftast fokuserar man på tekniska lösningar, och det är jätteviktigt, men vi vill lyfta fram de sociala aspekterna inom informationssäkerhet, säger Jonas Hallberg, teknisk doktor och verksam vid FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). Boken är ett led i ett forskningsprogram med just detta syfte, som har finansierats av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Programmet har pågått i fem år och har genererat ett flertal vetenskapliga publikationer. Medverkande i programmet, och författare till boken, är ett stort antal forskare från flera svenska universitet och FOI. Det innebär att

Minusräntor förklaras i fjortonde upplagan av Vår ekonomi13.9.2017 15:00Pressmeddelande

Vår ekonomi är den mest sålda läroboken i Sverige. 30 år efter att boken först publicerades kommer nu den fjortonde upplagan, uppdaterad med den senaste utvecklingen för svensk och internationell ekonomi. – Med den senaste finanskrisen, minusräntor och en intensiv migrationsdebatt har verkligheten sprungit ifrån många gamla läroböcker. Den nya upplagan av Vår ekonomi är modern, uppdaterad och anknyter till dagens debatt, säger SEB:s seniorekonom Klas Eklund, bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till bok om modern industriell ekonomi16.6.2017 09:36Pressmeddelande

Genom att den banar väg för en modern syn på ämnet industriell ekonomi och ger en förståelse för ekonomi i teknikintensiva verksamheter, belönas den kommande boken Modern industriell ekonomi med årets Kurslitteraturpris. – Vår förhoppning är att boken ska tydliggöra vad ämnet industriell ekonomi står för idag och därmed också kan ladda begreppet "industriell" med nya värden, säger författarna.