Tävlingsbackarna i Åre i bra form - få detaljer kvar inför alpina VM

För tävlingsorganisationen på Åre 2019 närmar sig leveransen av tävlingsklara backar med stormsteg och under måndagen genomfördes den sista inspektionen av tävlingsbackarna inför alpina VM i Åre i februari. – Det kändes ganska lugnt, säger Hans Olsson.

Inspektion av tävlingsbackarna med representanter från Åre 2019, FIS, Infront med flera. Foto: Nisse Schmidt

Det finns alltid risker med att arrangera ett stort sportevenemang. Sjuk och sängliggande personal är en sådan och i backarna finns det en lång rad detaljer som måste kontrolleras för att tävlingarna ska kunna genomföras på ett säkert och bra sätt. Därför har Åres tävlingsbackar genomgått en lång rad inspektioner inför alpina VM och på måndagen gicks de igenom för sista gången innan läget blir skarpt.

Hans Olsson var en av representanterna för Åre 2019 som gick igenom tävlingsbackarna med Internationella skidförbundets tävlingsledare, SkiStar, rättighetsinnehavarna Infront och övriga som är inblandade i arbetet på berget. Allt från säkerhetsanordningar till TV-vinklar, banderollplaceringar och var tidtagningen sitter har gåtts igenom. Och det ser bra ut.

– Det är inga större åtgärder som måste vidtas innan snön kommer. Det känns ganska lugnt, det var inte många noteringar på pappret när jag kom ner så det var bra, säger Hans Olsson.

Backarna har gåtts igenom från start till mål och det återstår några detaljer som ska diskuteras och beslutas om. Logistiken kring transport av åkare, framför allt under lagtävlingen när åkarna snabbt ska upp till start igen, är en sak som ska lösas.

– Eftersom det är en stor publikdag måste man tänka till så man inte kör skotrar rakt igenom folkhavet. Det finns en bra väg bakom läktaren så åkarna får gå igenom publiken och ta emot jubel och high fives, säger Olsson.

Åse Angland Lindvall, assisterande banchef för damerna, var också med på berget under måndagen och intrycket var att det finns mindre saker som måste ordnas innan det är helt klart för tävling men i stort är Åre 2019 nära färdigställande.

– Det gick jättebra. Det var inga konstigheter utan vi gick ner lugnt och stilla. Vi hade lite diskussioner om generella säkerhetsåtgärder och hur vi ska kommunicera i gruppen. Det var jättebra diskussioner om det, säger hon.

På damsidan kommer det att göras en del förändringar men fortfarande få i sammanhanget, som en sidledsflytt av en av starterna och preparering av publikområdet närmast mållinjen. Detaljerna är många men i slutändan är ändå den mänskliga faktorn avgörande och för att minimera den risken har sportorganisationen anlitat erfaren och välutbildad personal som kommer att jobba på berget.

– Som tävlingsledare är jag väl alltid nervös att det ska ske något med kommunikationen så det blir någon kollision. Jag är inte orolig för att vi kommer göra fel men det finns ändå en mänsklig faktor som vi måste vara noggranna med, säger Hans Olsson.

FIS Final Inspection pågår under 15-17 oktober på Nationalarenan i Åre. Med på mötet är Åre 2019, ägarna av VM-bolaget SkiStar och Svenska skidförbundet, representanter från kommunen, det lokala näringslivet, rättighetsinnehavarna Infront, SVT och övriga som är inblandade i arbetet mot alpina VM 2019.

Inspektion av tävlingsbackarna i Åre inför alpina VM 2019. Foto: Nisse Schmidt
Johan Bernhagen och Åse Angland Lindvall i samspråk med FIS representant Jean-Philippe Vuillet. Foto: Nisse Schmidt