Belysningsbranschen

Tävlingsinbjudan: Välkommen med tävlingsbidrag till årets omgång av Svenska Ljuspriset!

Anmälan är öppen för inlämning av tävlingsbidrag till årets omgång av Svenska Ljuspriset. Medverkande i projekt med intressanta belysningslösningar, färdigställda under 2019 inbjuds att delta. Både inomhus- och utomhusprojekt är välkomna.

Svenska Ljuspriset är en årlig tävling arrangerad av de tre belysningssällskapen: Sydljus, Västljus och Svenska Belysningssällskapet tillsammans med tidningen Ljuskultur. Tävlingen syftar till att uppmärksamma den höga nivån av ljusplanering i Sverige och lyfta fram projekt eller delar av projekt som har intressanta kvaliteter och där belysningslösningen gör skillnad. Juryn bedömer både visuellt, gestaltningsmässigt, funktionellt och/eller tekniskt intressanta aspekter och bidrar till ett lyckat slutresultat.

Deadline för inlämning av tävlingsprojekt: 3 februari 2020.

Samtliga ca 10 utvalda tävlingsprojekt presenteras med en bild och kort text i tidningen Ljuskultur under våren. Vinnaren koras i samband med en galakväll på Ljusdagen den 9 september på Cirkus i Stockholm. De tre finalisterna redovisas därefter med ett omfattande reportage i Ljuskultur.

Svenska Ljuspriset är idag mycket prestigefyllt och både deltagandet och utmärkelsen ger mycket positiv uppmärksamhet för alla inblandade i projekten. Tävlingen har en lång historia och anordnas nu för 28.e året i rad.

TÄVLINGSREGLER

Tidigare vinnare:

2019: Ekonomikum läsesal vid Uppsala universitet
2018: Restaurant Frantzén, Stockholm
2017: Humana äldreboende, Gävle
2016: Spelbbolaget Kings kontor, King K36, Stockholm

Belysningsbranschen

Belysningsbranschen är huvudorganisation för Sveriges tillverkare och importör av ljuskällor, belysningsarmaturer och komponenter. Vi har som verksamhetsmål att skapa intresse, sprida kunskap och verka för ökad kvalitet på belysning i den offentliga miljön.

Följ Belysningsbranschen

Senaste pressmeddelandena från Belysningsbranschen

Årets vinnare stilbildande för framtidens arbetsplatser9.9.2020 18:45:00 CESTPressmeddelande

Microsofts nya kontor i Stockholm city är årets vinnare av Svenska Ljuspriset. Ljusdesignteamet har här lyckats skapa en visuell upplevelse och en dynamisk, stimulerande ljusmiljö av sällan skådat slag. Priset delades ut den 9 september på Cirkus i Stockholm och i en tuff konkurrens fick ytterligare två projekt, Uplands Enskilda Bank i Uppsala samt Västerbron i Stockholm ett hedersomnämnande.