Taxi Stockholm gör luften lite lättare att andas

Taxi Stockholm tar ännu ett betydande steg för att miljöanpassa sin fordonsflotta. Denna gång genom att skaffa 30 eldrivna Renault Zoe bilar. Tillsammans med företaget E.ON ska Taxi Stockholm se till att barn med särskilda behov kommer till och från skolan på ett modernt, miljövänligt och framtidssäkrat sätt.

Att elbilar är nära sitt verkliga genombrott, är stora delar av Fordonssverige överens om. Antalet laddpunkter växer fort och fördelarna med elbilar blir allt mer tydliga. E.ON är mitt uppe i en kraftig expansion av laddinfrastrukturen i Sverige och ser ett ökande behov som skyndar på utvecklingen.

Taxi Stockholm utökar nu sin flotta av elfordon med 30 bilar, samtidigt som E.ON levererar utrustning för att kunna ladda bilarna och samt förnybar el till Taxi Stockholm.

- För oss på Taxi Stockholm är det helt naturligt att gå ifrån fossila bränslen och bygga upp en fordonsflotta där el och biogas är grunden. Det är en perfekt kombination för oss, säger säger Johan Lagerhäll, VD på Taxi Stockholm.

När de nya elbilarna inte transporterar barn, kommer de att gå som taxibilar i centrala Stockholm och utgöra en del av Nollzon, där företag automatiskt får elbilsprioritet när de beställer taxi.

- För oss är detta ett koncept som vi tror väldigt mycket på, säger säger Johan Lagerhäll, VD på Taxi Stockholm. Vi har planer på att köpa ytterligare elbilar längre fram. Våra kunder efterfrågar just detta och det passar vår miljöprofil och ambition att leda omställningen till en fossilfri fordonsflotta.

Att valet föll på E.ON som samarbetspartner, är logiskt. Bolaget arbetar sedan länge med laddinfrastruktur och mobilitetstjänster samt har under det senaste året byggt upp en betydande närvaro av publik laddinfrastruktur i Stockholm.

- E.ONs tydliga ambition att bli helt förnybara, passar oss utmärkt. Att de sedan också kunde presentera en attraktiv helhetslösning, gjorde valet lätt för oss. Det starka partnerskapet mellan E.ON för Taxi Stockholm en attraktiv kombination även för framtida samarbeten.

- Det har varit positivt att bygga upp detta samarbete med Taxi Stockholm, säger Mattias Vendel, Programme Manager på E.ON. Taxi Stockholm är i framkant vad gäller aktiva åtgärder kring omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Vi ser fram emot att följa den positiva utvecklingen och samarbeta i ytterligare projekt.

För ytterligare information…

Taxi Stockholm

Johan Lagerhäll, VD på Taxi Stockholm, johan.lagerhall@taxistockholm.se

E.ON

Mattias Vendel, Programme Manager, Mattias.vendel@eon.se

Malmös största solcellsanläggning invigs på TePe15.1.2018 09:03Pressmeddelande

På onsdag den 17 januari invigs den solcellsanläggning som TePe Munhygienprodukter AB, i samarbete med E.ON, installerat på taket till en av sina fabriksbyggnader i Fosieby Industriområde. Solcellsanläggningen är den största i Malmö och gör det möjligt att använda den energi som produceras på plats direkt i tillverkningen. Anläggningen invigs av Joel Eklund, vd på TePe, Peter Jonsson, chef för Hållbar Stadsutveckling på E.ON, och Märta Stenevi (MP), kommunalråd med ansvar för stadsbyggnad och service.