TCO: Ökat ansvar för arbetsmiljö kräver lagändring

I dag presenterades utredningen om utökade möjligheter att upprätthålla en god arbetsmiljö. TCO välkomnar förslaget om att uppdragsgivare ska få ett ökat ansvar för arbetsmiljön. Det är avgörande för att exempelvis frilansande journalister och andra egenföretagare ska få ett bättre skydd mot dålig arbetsmiljö. Regeringen måste nu gå vidare och lägga fram nödvändiga lagändringar.

- Frilansare och egenföretagare har länge fallit mellan stolarna när det gäller en trygg och säker arbetsmiljö. En anledning till det är att arbetsmiljöansvaret är otydligt. Det är bra att det nu kommer förslag på hur ansvaret kan tydliggöras och utökas. Vi gör precis som utredningen bedömningen att det också krävs ändringar i arbetsmiljölagstiftningen för att uppnå det, säger TCO:s ordförande Therese Svanström.

I dag har arbetsgivaren ett tydligt ansvar gällande arbetsmiljön för sina egna anställda, men också för inhyrd personal och för vissa uppdragstagare. Det innebär exempelvis ett ansvar att göra riskbedömningar, utreda händelser och ge stöd till de som drabbas. Alla har dock inte ett sådant skydd. Det handlar exempelvis om frilansande journalister, matbud och vissa andra egenföretagare som får uppdrag av en arbetsgivare.

- Det är orimligt att arbetsmiljöansvaret inte är större för en uppdragsgivare idag. Förutom risk för liv och hälsa och sönderslagen utrustning så riskerar frilansjournalister att helt på egen hand idag behöva hantera hot och hat i samband med ett uppdrag. Vi förväntar oss nu att det blir en lagstiftning som är anpassad efter verkligheten, säger Ulrika Hyllert, ordförande för Journalistförbundet.

Utredningens förslag innebär att fler uppdragsgivare ska få ett utvidgat så kallat rådighetsansvar. Det innebär att arbetsmiljöansvaret i högre grad kommer ligga på den som faktiskt kan påverka arbetsmiljön, det vill säga uppdragsgivaren.

TCO: Många tjänstemän vill byta jobb på grund av dålig arbetsmiljö30.6.2022 08:24:08 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från TCO visar att risken att drabbas av arbetsorsakade besvär är högst för kvinnor med högre utbildning. Kvinnor som grupp drabbas hårdast men även var fjärde man har besvär som beror på deras jobb. Den vanligaste orsaken till arbetsorsakade besvär är inom samtliga grupper en för hög arbetsbelastning med otillräcklig återhämtning. Rapporten visar också att problemen på jobbet följer med hem och begränsar privatlivet för många.

Sviten bruten – mindre jämställt uttag av föräldrapenning 20215.6.2022 12:16:14 CEST | Pressmeddelande

TCO:s jämställdhetsindex visar att utvecklingen gick åt fel håll förra året. Då tog kvinnor ut 69 procent av dagarna med föräldrapenning och vab. Det ska jämföras med föregående år, 2020, då kvinnorna tog ut 68,7 procent av dagarna. Förra året konstaterade vi att utvecklingen mot ökad jämställdhet hade bromsat in och nu har utvecklingen vänt och jämställdheten har minskat för första gången på 14 år.